چهارشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۱

احتمال بازگرداندن یک پناهجوی نوکیش مسیحی از سوئد به ایران



.ک پناهجوی نوکیش مسیحی فارسی زبان در سوئد که با خطر احتمال دیپورت به ایران روبروست آنگونه که گزارش شده در صورت بازگشت، خطراتی می تواند از سوی دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی برای وی به همراه داشته باشد.
«رضا جباری» شهروند ایرانی که به مسیحیت گرویده است در خطر دیپورت به ایران قرار دارد.
به گزارش « محبت نیوز » به نقل از خبرهای دریافتی بر روی فیس بوک "محبت نیوز» گفته می شود، "رضا جباری" از نوکیشان مسیحی که در سال 2010 به سوئد رفته بود بنا بدلایلی تقاضای پناهندگی خود را به اداره مهاجرت آن کشور تسلیم می کند؛ بنا بر گزارشات رسیده، درخواست ایشان مبنی بر اقامت و پناهندگی از سوی سازمان مهاجرت و همچنین دادگاه امور مهاجرت سوئد پذیرفته نشده است.

این گزارش حاکی است، رد درخواست ایشان در صورتی از سوی اداره مهاجرت سوئد صادر شده که شواهد نشان می دهد که ایشان بعنوان یک مسیحی در فعالیت های کلیسایی و بشارتی در بین ایرانیان فعال بوده است،  از جمله فعالیت ها وی می توان توزیع  و نشر کتاب مقدس و بشارت انجیل اشاره کرد. در حال حاظر نامبرده از اعضای گروه کر کلیسای "تنستا" در سوئد می باشد.
این خبر که از سوی خبرگزاری سی بی ان در بخش وبلاگ خود نیز منتشر کرده آمده است، که  ظاهرن دادگاه امور مهاجرت سوئد نسبت به تغییر دین آقای "رضا جباری" را مورد تردید قرار داده  و گفته است که وی در متقاعد کردن دادگاه در این موضوع که بازگشت ایشان به ایران خطری برایشان خواهد داشت موفق نبوده اند. این در شرایطی است که کشیش کلیسای ایشان گفته است که " وی به همان اندازه خود من دارای هویت عمیق مسیحی هستند".
اما به نظر می رسد مسئولان و مقامات مهاجرت سوئد نسبت به شرایط ایشان که در صورت بازگشت احتمالی او به ایران پیش خواهد آمد آگاهی کامل ندارد و ممکن است فعالیت‌های بشارتی او خطرات زیادی را برای سرنوشت او ایجاد کند.
با این حال لازم است تا مقامات مهاجرتی سوئد شرایط کنونی « نوکیشان مسیحی در ایران» و گزارشات اخیر آقای " احمد شهید" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را مورد بررسی قرار دهند، و به این موضوع پی خواهند برد  که در صورت بازگرداندن این نوکیش مسیحی و دیگر پرونده های مشابه به ایران چه سرنوشتی برای این افراد از سوی دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.
سازمان مهاجرت سوئد این موضوع را مد نظر قرار نداده است که طبق قوانین ایران نوکیشان مسیحی "مرتد" محسوب شده و مجازات مرتد در اسلام می تواند حبس و یا حتی حکم اعدام را برای اینگونه افراد در پی داشته باشد .
با اینحال مشخص نیست که دولت سوئد چه شواهد دیگری برای پرونده های مشابه و بویژه نوکیشان مسیحی که از ایران بدلایل امنیتی و جفا از کشور خارج می شوند لازم دارد که صحت این پرونده را بپذیرد.
با وجود تلاش و ابراز نگرانی فعالان پناهندگی در استکهلم برای جلوگیری از اخراج پناهجویان ایرانی از سوئد كه می تواند در صورت بازگشت خطراتی نیز برای آنها به همراه داشته باشد، اما احتمال دیپورت برخی پناهجویان توسط اداره مهاجرت سوئد همچنان وجود دارد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر