جمعه، آبان ۱۹، ۱۳۹۱

فرید محمد‌زاده، دانشجوی بهایی از تحصیل در مقطع کار‌شناسی محروم شد


خبرگزاری هرانا - فرید محمد‌زاده ورودی سال ۸۵ در مقطع کار‌شناسی دانشگاه اصفهان و وردی سال ۸۹ در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه مذکور به دلیل اعتقادات مذهبی از دانشگاه اخراج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین دانشگاه اصفهان در ۱۴ آبان ماه سالجاری به علت اعتقاد وی به آئین بهایی وی را از دانشگاه اخراج کردند.
لازم به ذکر است که ایشان در رشتهٔ فیزیک نظری مشغول به تحصیل بودند و مقطع کار‌شناسی را با موفقیت درهمین دانشگاه پشت سر گذاشتند و با توجه به بالا بودن معدل کل مقطع کار‌شناسی، از طریق گزینش استعدادهای درخشان دانشگاه و بدون کنکور در مقطع کار‌شناسی ارشد پذیرفته شدند و شروع به تحصیل رشته فیزیک بنیادی (محض) نمودند.

زمانی این حکم به ایشان ابلاغ گردید که آقای فربد محمدزاده تمامی واحدهای درسی مقطع کار‌شناسی ارشد را بدون احتساب پایان نامه به اتمام رسانیده بودند.
به این دانشجوی اخراجی ۱۰ روز فرصت داده شده است که اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند، اما تا کنون پاسخی به اعتراضات و پیگیری‌های وی داده نشده است.
گفتنی است، دانشگاه اصفهان در اقدامی عجیب برای ایشان حکم رد گزینش در نامه اصلی صادر کرده است در صورتی که گزینش، حدود دو سال پیش (مردادماه سال ۸۹) به صورت قانونی و پس از آن پذیرش انجام گرفته است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
· بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
· بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
· ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر