پنجشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۱

پلمب مغازه یک شهروند بهایی در بیرجند

خبرگزاری هرانا - مغازه باهره ملاکی شهروند بهایی ساکن بیرجند پلمب شد و جواز کسب ایشان باطل گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۵ آبان ماه سال جاری مغازه خانم باهره ملاکی (لوازم یدکی ماشین) در بیرجند پلمب گردید.

گفتنی است، با وجودی که ایشان دارای جواز کسب بوده‌اند، جواز کسبشان را باطل کرده‌اند و نامه‌ای به ایشان داده‌اند که به دلیل "عضویت در فرقه ضاله بهائیت" جواز کسب، به شما تعلق نمی‌گیرد.

به این شهروند بهایی ده روز مهلت داده شد که مغازه را خالی کند و در ‌‌نهایت مغازه ایشان پلمب شد.

سال گذشته نیز جواز کسب خانم ملاکی را گرفته بودند وگفته بودند شما به عنوان خانم نمی‌توانید فروشنده لوازم یدکی ماشین باشید.

چند ماه پیش نیز به خانم صغری مهجوره که لوازم یدکی ماشین داشتند به بهانه اینکه شما خانم هستید جواز کسب داده نشد وایشان مجبور شدند مغازه‌شان را تعطیل کنند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

• بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
• بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
• ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
• ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
• بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد.
• بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.
• بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر