چهارشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۱

سامیه قلی‌نژاد شهروند بهایی از ادامه تحصیل محروم شد


سامیه قلی‌نژاد شهروند بهایی ساکن ساری که در رشته ریاضیات کاربردی تحصیل می‌کرد، به علت اعتقاد به دیانت بهایی از ادامه تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامیه قلی‌نژاد که از ابتدای سال تحصیلی جاری در دانشگاه روزانه بهشهر و در رشته ریاضیات کاربردی مشغول به تحصیل گردید، به علت اعتقاد به دیانت بهایی از دانشگاه اخراج شد.
این حکم روز شنبه ۲۰ آبان ماه طی یک تماس تلفنی از سوی مسئولین حراست دانشگاه با پدر این شهروند بهایی اعلام شده است، و به گفته ایشان تنها راه بازگشت وی به دانشگاه این است که اعلام کند که مسلمان شده است.

همچنین روز یک‌شنبه ۲۱ آبان ماه نیز وقتی خانواده سامیه به حراست دانشگاه مراجعه می‌کنند با پیشنهاد مسئولین مبنی بر کتمان عقیده و مسلمان شدن اجباری وی و همچنین مخفی نگهداشتن علت اخراجش از دیگر دانشجویان روبرو گردیدند.
گفتنی است، خواهر سونا قلی‌نژاد نیز در سال ۸۸ پس از اتمام یک ترم در رشته گیاه پزشکی از دانشگاه ساری به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی اخراج شد.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر