پنجشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۱

کمیته حقوق بشر سازمان ملل جمهوری اسلامی را محکوم کرد

.
این قعطنامه «افزایش آزار و اذیت و نقض حقوق اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته نشده در ایران به‌ویژه اعضای آئین بهایی و مدافعان آن» را محکوم کرده است.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از مردمک، طبق گزارش خبرگزاری رویترز «کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل» که بر حقوق بشر نظارت دارد روز سه‌شنبه ۲۷ نوامبر (هفتم آذر) این قطعنامه را در میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به رای گذاشت.
این قعطنامه که پیش‌نویس آن توسط کانادا و برخی از کشورهای غربی تهیه شده بود با ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۳ رای ممتنع به تصویب رسید.
در این قطعنامه از «روند مستمر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ازجمله شکنجه و اعمال وحشیانه و غیرانسانی مانند شلاق زدن و قطع عضو افراد به شدت ابراز نگرانی شده است».
در این قعطنامه هم‌چنین از شمار بالای اعدام در ایران و رعایت نکردن پیمان‌نامه‌های بین‌المللی توسط حکومت ایران انتقاد شده است.
این قعطنامه «افزایش آزار و اذیت و نقض حقوق اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته نشده در ایران به‌ویژه اعضای آئین بهایی و مدافعان آن» را محکوم کرده است.
محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل، این قعطنامه را ردکرده و گفته است که «ادعاهای بی‌اساس و تائید نشده‌ای» در آن مطرح شده و آن را «تلاش برای دخالت در امور داخلی ایران» نامیده است.
ماه گذشته نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، اعلام کرد که بیشترین موارد آزار و اذیت در ایران علیه اقلیت دینی بهائی صورت گرفته است.
هم‌زمان با صدور این قطعنامه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، احمد شهید را «مضحک» نام برده و گفته است که او «دنبال سندسازی علیه ایران است».
آقای لاریجانی افزوده است: سیستم قضائی ایران باز است و مشکلی با گزارشگری ندارد و ناوی پیلای نیز می‌خواهد به ایران بیاید و دفتر کمیساریای سازمان ملل را در ایران افتتاح کند.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، شهریور ماه سال جاری اعلام کرد که حکومت ایران ازجمله حکومت هایی است که به دلیل «ارعاب و اقدام‌های تلافی‌جویانه علیه مخالفان خود مجازات نمی‌شود.»
احمد شهید نیز که از مرداد سال گذشته به‌طور رسمی مسئولیت خود را به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران شروع کرد، از دولت ایران خواسته است به او اجازه ورود به کشور داده شود تا بتواند موارد اتهامی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را بررسی کند. دولت ایران با این درخواست مخالفت کرده است.
طبق گزارش رویترز قرار است قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران ماه آینده در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود و انتظار می‌رود با همین رای گیری مشابه به تصویب نهایی برسد.
در مقایسه با قطعنامه سال گذشته این کمیته، اعضای بیشتری به این قطعنامه جدید رای مثبت داده‌اند. این قطعنامه سال گذشته با ۸۰ رای مثبت، ۴۴ رای منفی و ۵۷ رای ممتنع علیه ایران تصویب شد.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل عبارت است از کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل که به مسائلی مانند حمایت و پیشبرد حقوق اجتماعی و مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان رسیدگی می‌کند. این کمیته یکی از شش کمیته مجمع برای رسیدگی به موضوعات خاص است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر