دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۱

سالنامه آماری نقض حقوق بشر در سال ۹۰ منتشر شد


گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات اماری یکسال شمسی (۸۹ - ۹۰) نقض حقوق بشر در ایران است. این گزارش که بصورت آماری-تحلیلی ارایه می شود،  به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است.
مسلماْ به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارشات سایر گروهها و رسانه ها را بیابند. با این حال هر چند با توجه به محدودیتهای فوق نمیتوان وجود کسر و نقض و خطا را در گزارش پبش رو رد کرد اما این نهاد حقوق بشری، گزارش پیش رو را به لحاظ محتوای آماری-تحلیلی و مستند بودن ۲.۸ درصد خطا ارزیابی میکند.
بعنوان مقدمه در اولین بخش گزارش پیش رو لازم است اشاره شود گروههای مدافع حقوق بشر در ایران تلاش زیادی برای بهبود وضعیت گزارشگری نقض حقوق بشر در ایران می‌کنند با این حال تفاوت فاحشی را حسب آمار می‌توان در تمرکز گزارشات بر مرکز کشور در مقایسه با سایر نقاط کشور بعنوان یکی از نقاط ضعف نهادهای مدنی ایرانی مشاهده کرد.
عمده تفاوت گزارش آماری سال ۱۳۹۰ در دومین سال انتشار این شکل جامع گزارش، بررسی آمار ارائه شده و مقایسه آن با آمار سال ۱۳۸۹ است که برای اولین بار صورت می گیرد. به همین منظور در تمامی بخش ها علاوه بر ارائه آمار سال ۱۳۹۰ میزان رشد و کاهش نقض حقوق بشر در هر یک از رسته های حقوقی به تناسب سال ۱۳۸۹ نیز گنجانده شده است.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ ، ۳۱% از گزارشات نقض حقوق بشر را مستند کرده است، منابع دولتی با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ ، ۲۲% کل گزارشات نقض حقوق بشر را مستند کردند هم چنین سایر منابع مستقل نیز با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ ، ۴۷% گزارشات را مستند کردند.
با در نظر گرفتن آمار ۳۶۰۰ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری مستند شده در ایران از مجموع ۲۵۵۹ گزارش، که برای ۱۰۸۹۹۳۷ نفر از شهروندان اعمال شده است به پراکندگی ها در نقشه ذیل بنگرید.
همانطور که در فوق مشاهده می‌کنید تفاوت فاحشی بین مرکز و سایر نقاط کشور حسب گزارشات منتشره وجود دارد.
این در حالی است که به لحاظ جمعیت (سرشماری سال ۱۳۹۰) تهران ۱۲۰۰۰۰۰۰ و سایر نقاط کشور ۶۲۹۶۱۷۰۲ شهروند را در خود دارد.
با این وصف طبق آمار، تمرکز مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۹۰،  ۴۲ در صد در تهران و ۵۸ درصد در سایر نقاط کشور بوده است، این در حالی است که طبق نمودار فوق تهران تنها ۱۴ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.
جدول پراکندگی گزارشگری بر اساس تفکیک استانها
جدول  زیر در بردارنده اسامی و اطلاعات استانهایی است که گزارشگری نقض حقوق بشر در ایران را تشکیل می‌دهند و همینطور میزان گزارشاتی که از آن منطقه مخابره شده است، بدیهی است عدم ذکر نام هر استان به معنی عدم وجود گزارشی از آن منطقه است.
هم چنین در جدول زیر میزان رشد و یا کاهش گزارشات با آمار ارائه شده در مقایسه با سال ۱۳۸۹، مورد بررسی قرار گرفته است که کاهش گزارشگری میتواند مروبط به سخت تر شدن امکان فعالیت گزارشگران حقوق بشر در آن مناطق باشد و عوامل رشد نیز علاوه بر رشد نقض حقوق بشر، میتواند به فعالیت بیشتر منابع رسمی مربوط باشد.
جدول استانهای دارای گزارش بر اساس حجم گزارشات نقض حقوق بشر و مقایسه میزان رشد یا کاهش گزارشگری با سال ۱۳۸۹

نام استان
تعداد گزارشات
میزان رشد %
نام استان
تعداد گزارشات
میزان رشد %
آذربایجان شرقی
۱۴۸
۲۶
قم
۲۶
۳۹-
آذربایجان غربی
۱۵۹
۵-
کردستان
۱۸۴
۱۴-
اردبیل
۲۰
۵
کرمان
۳۵
۲
اصفهان
۵۷
۳۲-
کرمانشاه
۵۶
۱۲-
البرز
۱۱۷
۳۳-
گلستان
۱۱
۵۲-
ایلام
۵
۳۷-
گیلان
۲۳
۱۷-
بوشهر
۱۷
۵۸
لرستان
۹
۷۳-
تهران
۱۰۸۱
۴۰-
مازندران
۱۰۳
۲۴-
خراسان رضوی
۸۸
۳۲-
مرکزی
۱۸
۱۴-
خوزستان
۱۰۲
۲۰-
نامعلوم
۹
۸۳-
خراسان شمالی
۴
۶۳-
هرمزگان
۱۸
۲۷
قزوین
۳۷
۹-
همدان
۱۴
۳۳-
خراسان جنوبی
۴
۶۰-
یزد
۲۰
۱۵
زنجان
۱۵
۲۸-
سیستان و بلوچستان
۲۵
۵۰-
سمنان
۲۰
۳۱-
کل کشور
۳۱
۷۷
فارس
۸۹
۶
کهگیلویه و بویر احمد
۸
۴۲-
چهارمحال و بختیاری
۷
۰

در ذیل نمودار دایره ای مربوط به مقایسه استانها و حجم گزارشات ارسالی را مشاهده میکند
توانمندی سازمانهای مدافع حقوق بشر در امر خطیر گزارشگری در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ ۲۹% کاهش داشته است. در بررسی اولیه، افزایش گزارشگری در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر و یزد با درصد کمی وجود داشته است که عوامل آن را در استان آذربایجان شرقی می توان مربوط به مجموعه اعتراضات شهریور ماه و در استان فارس مربوط به افزایش اجرای حکم اعدام دانست.
اما کاهش کلی گزارشگری از مناطق مرکزی و حاشیه ای کشور به دلیل کاهش نقض حقوق بشر و یا کم کاری سازمان های حقوق بشری نبوده است، بلکه این امر عمدتاً مربوط به افزایش فشار بر مدافعان حقوق بشر و هزینه مند شدن فعالیت گروه های مستقل حقوق بشری از سوی حکومت ایران است.
برای شروع بررسی رسته‌ای نقض حقوق بشر در یکسال گذشته به جاست ابتدا نگاهی به نمودار مقایسه رسته‌ها بر اساس حجم گزارشات یکساله داشته باشیم.

در مقایسه رسته ای حجم گزارشات منتشر شده در سال۱۳۹۰با سال ۱۳۸۹ که بیشتر صعود مربوط به نقض حقوق کودکان با ۴۲% و بیشترین نزول مربوط به حقوق دانشجویان با ۵۲% به نمودار زیر بنگرید.
اقلیتهای قومی -  ملی
در این رسته ۱۶۵ گزارش توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید که بر اساس آنها ۶۹۱ شهروند بازداشت شدند، ۱۱۴نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، ۵۶ نفر در شهرهای مرزی تحت نام مبارزه با قاچاق کالا به قتل رسیدند، ۲۹ نفر به نهادهای امنیتی-قضایی احضار شدند و ۶۰ مورد متفرقه دیگر نیز گزارش شده است.
همچنین ۱۲۰ شهروند از سوی دادگاههای انقلاب محاکمه شدند و برای ۱۷۸ نفر نیز ۲۱۱۶ ماه حبس تعزیری و ۶۷۶ ماه حبس تعلیقی، ۱۷۲ میلیون ریال جریمه نقدی ۱۷۴۰ ضربه شلاق و ۲۴۰ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی صادر شده است.
در حوزه اقلیت های قومی ۱۸۸ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۱۶۵ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۱۲۵۰ نفر از شهروندان است
در ذیل مقایسه گزارشات مربوط به نقض حقوق اقلیت‌های ملی را بر اساس تفکیک ماهانه مشاهده می‌کنید.

نمودار مقایسه ای سایر موارد در این حوزه نیز در پی می آید:
در این رسته، آذری ها با ۴۷% گزارش در صدر دیده بانی گزارشگران حقوق بشر قراردارند و به ترتیب کردها با ۴۵%، بلوچ‌ها ۴% و عرب‌ها ۴% در رده‌های بندی دیده بانی قرار می‌گیرند. بر اساس آمار فوق و در مقایسه آن با سال ۱۳۸۹ بلوچ ها با کاهش ۶۴% حجم گزارشات کردها با کاهش ۴۲%، آذری ها با افزایش ۱۴% حجم گزارشات و عرب ها با افزایش ۲۸% مواجه شدند.
در حوزه اقلیت های قومی بازداشت شهروندان ۳۵% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی با افزایش ۷۲% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق قومی بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۳۱% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در خرداد ماه با ۷۰% و بیشترین نزول در مهر ماه با ۶۴% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق اقلیت های قومی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.
اقلیت های مذهبی
در این رسته در طی یکسال گذشته ۲۰۶ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است و بر این اساس ۶۹۱ شهروند بازداشت شدند، ۴ مورد جلوگیری از اجرای آیین مذهبی گزارش شده است، ۷ مورد ضرب و شتم، ۳ مورد تخریب یا پلمپ اماکن اقلیت‌های مذهبی، ۳ مورد آسیب به امنیت شغلی، ۳ مورد ممانعت از دفن اجساد، ۱۶ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های مذهبی، ۱۲۹ مورد احضار به نهادهای امنیتی-قضایی و ۱۳۹ مورد متفرقه از نقض حقوق اقلیتهای مذهبی گزارش شده است.
۱۲۸ نفر از اقلیت های مذهبی از سوی نهادهای قضایی مجموعا ۴۱۴۰ ماه حبس تعزیری، ۲۱۲ ماه حبس تعلیقی، ۱۸۴ میلیون ریال جریمه نقدی، ۲۵۰ ضربه شلاق و ۶۰ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.
در حوزه اقلیت های مذهبی ۲۴۶ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۲۰۶ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۸۱۰ نفر از شهروندان است

در این رسته، بهائیان با ۵۲% گزارش در صدر دیده بانی گزارشگران حقوق بشر قراردارند و به ترتیب دراویش با ۲۰% مسیحیان ۱۴%و اهل سنت ۱۰%در رده‌های بندی دیده بانی قرار می‌گیرند.
در حوزه اقلیت های مذهبی بازداشت شهروندان ۹% نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با کاهش ۴% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق مذهبی بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۳۰% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۲۹% و بیشترین نزول در بهمن ماه با ۶۲% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق اقلیت های مذهبی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.

اندیشه و بیان
در این رسته در طی سال ۱۳۹۰، جمعاً ۵۸۷ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است، در این جمع، ۲۳ مورد اعمال فیلترینگ اینترنتی گزارش شده است، ۱۸ توقیف نشریه، ۱۱ اختلال تعمدی در شبکه اینترنت، ۱ مورد اختلال تعمدی در شبکه مخابرات، ۳۳۶ بازداشت موردی، ۹ مورد ضرب و شتم، ۱۷ مورد ممانعت از برگزاری تجمع، مراسم یا سخنرانی، ۱۴ مورد پلمپ تشکل و دفا‌تر، ۳۰ بازداشت فله‌ای، ۳۴ مورد تهدید و ارعاب، ۹۹ مورد احضار به مراجع قضایی- امنیتی و ۸۷ مورد سایر موضوعات متفرقه در حوزه اندیشه و بیان گزارش شده است.
هم چنین در این حوزه ۵۶۰ نفر محاکمه شدند، ۱۸۷ نفر از سوی مراجع قضایی به ۹۵۰۷ ماه حبس تعزیری، ۳۲۰ ماه حبس تعلیقی، ۲۳ میلیارد و ۶۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی، ۸۹۲ ضربه شلاق و ۱۱۱۰ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.
در حوزه اندیشه و بیان ۶۵۹ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۵۸۷ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۱۵۱۱ نفر از شهروندان است.


در حوزه اندیشه و بیان، بازداشت شهروندان ۲۱% نسبت به سال ۱۳۸۹کاهش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با کاهش ۲۹% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق اندیشه و بیان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۴۳% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۲۹% و بیشترین نزول در بهمن ماه با ۶۲% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق شهروندی (حوزه اندیشه و بیان) در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.

اصناف
در رسته حقوق اصناف در سال ۱۳۹۰، جمعاً ۱۰۲ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که از این گزارشات ۱۰۶ مورد آن مربوط به بازداشت موردی فعالان حقوق صنفی، ۴۶۴ مورد پلمپ اماکن، ۱ مورد ابطال مجوز تشکلات صنفی، ۱ مورد لغو مراسم، ۳۶ مورد احضار به مراجع قضایی- امنیتی، ۲۲۴۵۷ مورد متفرقه گزارش شده است.
در این رسته ۱۹ تن از سوی دستگاه قضایی به ۵۵۲ ماه حبس تعزیری، ۱۹۲ ماه حبس تعلیقی و ۴۲۰ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محروم شدند. همچنین ۱۰۲ مورد گزارش در کل در این رسته گردآوری شده است که شامل ۱۰۶ مورد نقض مستقیم حقوق بشر برای ۳۱۱۲۹ شهروند بوده است.
در حوزه اصناف ۱۰۶ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۱۰۲ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۳۱۱۲۹ نفر از شهروندان است.

در حوزه اصناف بازداشت شهروندان ۵۴% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با افزایش ۴۷% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق صنفی بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۳۸% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۵۰% و بیشترین نزول در آذر ماه با ۸۸% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق اصناف در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار ذیل بنگرید.

دانشجویی
در این رسته در سال ۱۳۹۰ جمعاً ۲۲۴ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که در مجموع شامل ۵۲ مورد بازداشت دانشجو، ۳ مورد اخلال در تجمع، ۵ مورد ضرب و شتم، ۲ مورد لغو مجوز نشریه دانشجویی، ۲۷ مورد احضار به مراجع قضایی- امنیتی، ۲۳ مورد احضار به کمیته‌های انضباطی، ۴۸ مورد اقدام در راستای اعمال تقکیک جنسیتی، ۲ مورد پلمپ اماکن و دفا‌تر تشکلات، ۴۲ مورد تعلیق از تحصیل، ۶۲ مورد اخراج و یا محرومیت از تحصیل ۸۳ مورد سایر موارد نقض حقوق آکادمیک گزارش شده است.
در این رسته در سال گذشته ۶۶ دانشجو از سوی دستگاه قضایی کشور محاکمه شدند و ۷۸ دانشجو نیز به ۱۰۴۵ ماه حبس تعزیری، ۱۰۸ ماه حبس تعلیقی، ۳۹۸ ضربه شلاق و ۳۶ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.
مجموماً از ۲۲۴ گزارش گردآوری شده ۲۲۴ مورد نقض حقوق دانشجویی برای ۵۳۰ نفر به ثبت رسیده است.
در حوزه دانشجویی ۲۲۴ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۲۲۴ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۵۳۰ نفر از دانشجویان است.



در حوزه دانشجویی بازداشت شهروندان ۷۸% نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با کاهش ۲۹% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق دانشجویان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۵۵% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در اسفند ماه با ۷۷% و بیشترین نزول مشترکا در آذر ماه و فروردین ماه با ۷۱% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق دانشجویان در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.
اعدام
در این رسته در سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۳۳ گزارش از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۵۲۳ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۴۵۶ نفر می باشد که از این تعداد ۸۲ نفر در ملاء عام اعدام شدند.
در سال گذشته دست کم ۳۰۸ نفر از اعدام شدگان را مردان و ۵ تن را زنان تشکیل دادند هم چنین ۱۴۳ تن بدون اعلام هویت در رسانه های دولتی، اعدام شدند و یا به عبارتی دیگر ۶۸% اعدامیان مرد و ۱% زن و ۳۱% با هویت نامعلوم اعدام شدند.

۳ تن از اعدام شدگان به دلیل دگر اندیشی و بر اساس فعالیت های سیاسی و به اتهام محاربه اعدام شدند که پیکر آنها تحویل خانواده نشده و یا پس از دفن توسط دستگاه قضایی محل دفن ایشان به خانواده ابلاغ شده است.
در گزارشات منتشر شده، ۳۱۳ مورد اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر ۱۹ مورد اتهام تجاوز به عنف، ۴۰ مورد اتهام قتل، ۷ مورد اتهام محاربه، ۴ مورد اتهام لواط و یا همجنس گرایی، ۳۱ مورد اتهام تجاوز ۶ مورد آدم ربایی و تجاوز، ۳ مورد رابطه نامشروع، ۳ مورد سرقت، ۱۶ مورد سرقت مسلحانه و ۳۳ مورد بدون اعلام اتهام در رسانه های دولتی در خصوص اجرای حکم اعدام برای متهمین قرائت شده است.
در حوزه صدور و اجرای حکم اعدام ۲۸۰ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۲۴۴ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۱۰۷۷ نفر از شهروندان است.


در نمودار زیر اجرای حکم اعدام در دادگاه‌های مختلف کشور بر اساس جرم مورد بررسی قرار گرفته است که جرایم مربوط به مواد مخدر با ۷۱% در صدر، قتل ۹%، تجاوز ۷%، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه ۴% در رده های بعدی قرار دارند.
برای مشاهده اجرای حکم اعدام در طی ماههای مختلف سال ۱۳۹۰ به نمودار زیر بنگرید.
در این نمودار که رابطه مستقیمی با اعدام های مخفیانه دارد منابع مستقل و یا غیر رسمی ۲۹% گزارشات را منتشرکرده اند که در اکثر آنها قوه قضائیه سکوت کرده است.
در نمودار زیر نیز اجرای حکم اعدام در استان‌های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته است که بر این اساس استان تهران با ۱۷% در صدر و فارس و خراسان رضوی با ۱۰% و آذربایجان غربی با ۸% در رتبه‌های بعدی قراردارند.
بر اساس نمودار زیر ۱۶ درصد اعدام‌ها در ملاء عام و انظار عمومی به اجرا در آمده است.

در حوزه اعدام زندانیان عادی و عقیدتی صدور حکم اعدام از سوی دادگاه های عمومی و انقلاب نسبت به سال ۱۳۸۹، ۴۱% افزایش داشته است هم چنین اجرای حکم اعدام نیز با افزایش ۱۴% همراه بوده است.
در بررسی اجرای احکام اعدام، اجرای حکم در ملاء عام ۸۲% نبست به سال پیش افزایش داشته است و اجرای حکم در زندان ها نیز با افزایش ۱% همراه بوده است.
قابل ذکر است در این رسته اعدام های مخفیانه و بی هویت در زندانها ۲۶% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش داشته است و این در حالی است که اعلام اعدام ها از سوی قوه قضائیه و رسانه های دولتی با کاهش ۴% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه رسته اعدام ها بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۱۳% افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در اردیبشهت ماه با ۴۱% و بیشترین نزول در مرداد ماه با ۴۷% گزارش شده است.
برای مقایسه صدور و اجرای حکم اعدام در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.

حقوق فرهنگی
در این رسته در سال گذشته ۶۳ گزارش نقض حقوق بشر از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که جمعاً ۱۲۰ تن دستگیر، مجوز ۲ تشکل فرهنگی باطل و از انتشار ۱۱ اثر فرهنگی و نیز از اجرای ۷ برنامه فرهنگی ممانعت بعمل آمده است، همچنین ۵۲ تن به مراجع قضایی-امنیتی احضار شدند، ۲ تن ممنوع الخروج، ۲ تن ممنوع التصویر و ۱۹ مورد نیز موارد متفرقه از نقض حقوق بشر در این بخش را در بر گرفته است.
در این حوزه ۵ تن از فعالین از سوی دستگاه قضایی به ۱۶۲ ماه حبس تعزیری، ۶۰ ماه حبس تعلیقی، ۹۰ ضربه شلاق و ۲۴۰ ماه محرومیت از فعالیت فرهنگی محکوم شدند.
در حوزه فرهنگی ۶۴ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۶۳ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۲۳۰ نفر از شهروندان است.

در حوزه فرهنگی بازداشت شهروندان ۶۲% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با افزایش ۶۰% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق فرهنگی بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۳% افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در اردیبهشت ماه با ۱۰۰% و بیشترین نزول در فروردین ماه با ۴۶% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق فرهنگی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.

کارگری
در این رسته در سال ۱۳۹۰، ۲۹۳ گزارش در بررسی های آماری گردآوری شد که بر اساس آن جمعاً ۴۵ تن دستگیر شدند، ۷۵ مورد اعتصاب کارگری گزارش شده است، ۴۴۵۲۵ کارگر از کار اخراج یا تعدیل شده‌اند، گزارشات عقب افتادن حقوق ۱۷۷۱ ماه کارگران مستند شده است، ۱۷۲۳۲۶ کارگر از کار بیکار شده‌اند، ۱۱۴ تن در سوانح کاری کشته شده‌اند، ۶۹ مورد صدمات جسمی به کارگران در حین کار گزارش شده است، ۱۳۱۲۳ مورد نبود بیمه کار برای کارگران گزارش شده است، ۱۱۶۷ کارگر بلاتکلیف در حوزه کار گزارش شده است، ۴۳ فعال کارگری احضار و ۶۱ مورد سایر موارد مستند شده است.
در مجموع ۲۶ تن از فعالین کارگری از سوی دستگاه قضایی به ۱۰۲۱ ماه حبس تعزیری، ۲۶ ماه حبس تعلیقی و ۸۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
در حوزه کارگری ۳۴۴ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۲۹۳ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۱۸۱۹۸۳ نفر از کارگران و یا فعالین حقوق کارگری است.

در حوزه کارگری بازداشت شهروندان ۱۱% نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با افزایش ۴۶% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق کارگری بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۱۱% کاهش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۲۹% و بیشترین نزول در بهمن ماه با ۶۲% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق کارگری در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.
حقوق کودکان
در این رسته و در سال ۱۳۹۰ از مجموع ۴۲ گزارشی که توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گردآوری شد جمعاً ۲۷ مورد کودک آزاری و آزار جنسی، ۴ مورد صدور و یا اجرای حکم اعدام، ۶۰۰۰۰۱ مورد کار کودکان، ۳ مورد بازداشت فعالین حقوق کودکان، ۲۰۰ مورد محروم از تحصیل را در برگرفته است.
در کل گزارشات گردآوری شده در این حوزه ۴۲ مورد بوده است که ۴۷ مورد نقض حقوق بشر برای ۶۳۲۸۵۴ نفر برآورد شده است.
در حوزه کودکان ۴۷ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۴۲ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۶۳۲۸۵۴ نفر از کودکان و یا فعالین حقوق کودک است.

در حوزه حقوق کودکان، بازداشت فعالان این عرصه ۱۰۰% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است، با این حال صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با کاهش ۱۰۰% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق کودکان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۴۴% افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه مشترکا در فروردین ماه و آذر ماه با ۱۰۰% و بیشترین نزول در بهمن ماه با ۱۰۰% کاهش گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق کودکان در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.
زنان
در این رسته در سال ۱۳۹۰ جمعا ۵۲ گزارش گردآوری شده است که بر اساس آن جمعاً ۷ فعال حقوق زنان بازداشت شدند، ۶ مورد خودسوزی زنان گزارش و ۸ مورد قتل ناموسی، ۱ مورد ممانعت از تجمع یا مراسم، ۱۵ مورد سایر موارد متفرقه گزارش شده است.
۹ تن از فعالین این عرصه از سوی دستگاه قضایی کشور به ۴۷ ماه حبس تعزیری، و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
در کل گزارشات گردآوری شده در این حوزه ۵۲ مورد بوده است که شامل ۵۷ مورد نقض حقوق زنان برای دستکم ۷۱ تن بوده است.
در حوزه زنان ۵۷ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۵۲ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۷۱ نفر از زنان و فعالین حقوق زنان است.

در حوزه زنان بازداشت شهروندان ۱۴% نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است، هم چنین صدور احکام حبس از سوی دستگاه قضایی نیز با کاهش ۳۰% همراه بوده است.
در مقایسه ماهانه نقض حقوق زنان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۱۶% افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۲۹% و بیشترین نزول در بهمن ماه با ۶۲% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق زنان در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.
زندانیان
در این رسته در سال ۱۳۹۰ تعداد ۵۹۲ گزارش گردآوری شده است که بر اساس آن جمعاً ۱۰۵۵ مورد شکنجه و یا ضرب و شتم زندانیان، ۱۲۴ مورد عدم رسیدگی یا محرومیت از خدمات پزشکی زندانیان، ۶۸ مورد انتقال غیرقانونی زندانی به سلول انفرادی، ۳۸۴ مورد اعمال محدودیت خارج از قانون بر زندانیان، ۱۱۹ مورد اقدام به اعتصاب غذای زندانیان، ۲۷۶ مورد انتقال اجباری یا تبعید زندانیان، ۲ مورد خودکشی زندانی، ۲۱۳۰ اعمال فشار و تهدید زندانیان، ۳ مورد قتل زندانیان، ۱۴۱ مورد بلاتکلیفی زندانیان، ۸ مورد مرگ زندانی بر اثر بیماری، ۱۷ مورد اجرای حکم شلاق و قصاص عضو، ۷۵ مورد عدم دسترسی به وکیل، ۵۴ مورد پرونده سازی بر علیه زندانیان، ۲۳۴۰۱۳ مورد نگهداری زندانی در محیط نامناسب و ۶۱ مورد گزارشات متفرقه گردآوری شده است.
در حوزه زندانیان ۱۳۶۲ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه های حقوق بشری جاری از مجموع ۵۹۲ گزارش استخراج شده است که شامل نقض حقوق ۲۳۸۵۱۲ نفر از زندانیان است.

در مقایسه ماهانه نقض حقوق زندانیان بر اساس تعداد نقض موردی حقوق بشر نسبت به سال ۱۳۸۹، ۱۶% افزایش داشته است، بیشترین صعود در این حوزه در مرداد ماه با ۶۱% و بیشترین نزول در فروردین ماه با ۶۴% گزارش شده است.
برای مقایسه نقض موردی حقوق زندانیان در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، به نمودار زیر بنگرید.

محکومیت ها
به گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طی یکسال گذشته مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، اقدام به صدور ۲۰۱۸۹ ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) برای ۶۲۸ تن از فعالین نموده‌اند که از این مقدار، ۱۸۵۹۰ ماه حبس تعزیری و ۱۵۹۹ ماه حبس تعلیقی بوده است. هم چنین ۳۳۷۹ ضربه شلاق و ۲۴ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی نیز برای ایشان صادر شده است.
در حوزه اصناف ۷۴۴ ماه، حوزه اقلیت‌های ملی-قومی ۲۷۹۲ ماه، اقلییت‌های مذهبی ۴۳۵۲ ماه، اندیشه و بیان ۹۸۲۷ ماه، دانشجویان ۱۱۵۳ ماه، زنان ۵۶ ماه، فرهنگی ۲۲۲ ماه، کارگران ۱۰۴۳ ماه را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است این آمار فقط احکام موردی که مشخصات یا اطلاعات مربوط به حکم منتشر شده است را شامل می‌شود.
در بررسی کلی آمار، دستگاه قضایی حکومت ایران، ۶۲۸ تن از شهروندان را بیش از ۱۷۵ سال محروم از حقوق اجتماعی، و نیز بیش از ۱۶۸۲ سال محکومیت حبس تعزیری و تعلیقی صادر نموده است.
در این بخش از گزارش و در مقایسه با احکام صادره از سوی دادگاه‌های انقلاب در سال گذشته ۱% افزایش در سال ۱۳۹۰ وجود داشته است، بر اساس آمارهای موجود در بخش کارگری محکومیت‌ها ۴۶% افزایش داشته است و هم چنین در بخش مذهبی ۴% کاهش، قومی ۷۲% افزایش، صنفی ۴۷% افزایش، فرهنگی ۶۰% افزایش، زنان ۳۰% کاهش، کودکان ۱۰۰% کاهش، دانشجویی ۲۹% کاهش، اندیشه ۲۹% کاهش داشته است.

بازداشت ها
در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۱۶۷۱ تن از فعالین را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۱۰۱۰ مورد آن به صورت موردی و ۶۶۱ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.
در این رابطه، اصناف ۱۰۶ مورد بازداشت، اقلیت‌های قومی ۶۹۲ مورد، اقلیت مذهبی ۲۹۰ مورد، اندیشه و بیان ۳۵۶ مورد، دانشجویان ۵۲ مورد، زنان ۷ مورد، فرهنگی ۱۲۰ مورد، کارگران ۴۵ مورد، کودکان ۳ مورد را شامل می‌شوند.
لازم به ذکر است بازداشت های فله ای شهروندان در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی نیز بالغ بر ۷۸۳۰۳ مورد شده است که اکثر آن مربوط به بازداشت خرده فروشان مواد مخدر و برخوردهای تحت نام اراذل و اوباش بوده است.

در این بخش از گزارش و در مقایسه با بازداشت‌ها صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی در سال گذشته ۳% افزایش در سال ۱۳۹۰ داشته‌ایم بر همین اساس در بخش کارگری بازداشت‌ها ۱۱% کاهش داشته است و هم چنین در بخش مذهبی ۹% کاهش، قومی ۳۵% افزایش، صنفی ۵۴% افزایش، فرهنگی ۶۲% افزایش، زنان ۱۴% افزایش، کودکان ۱۰۰% افزایش، دانشجویی ۷۸% کاهش، اندیشه ۲۱% کاهش داشته است.
برای دریافت نسخه پی دی اف این گزارش اینجا کلیک کنید
برای مشاهده سایر گزارشات سالانه اینجا کلیک کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر