سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۱

گفت‌وگو با یکی از متهمان پرونده دراویش: در دادگاه علنی همه دراویش می‌آمدند، پس لغو شد


گفت‌وگو با یکی از متهمان پرونده دراویش: در دادگاه علنی همه دراویش می‌آمدند، پس لغو شدسال گذشته شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در شهرستان کوار در استان فارس به دلیل درگیری بین تعدادی از درویش‌های نعمت‌الهی با افراد متصل به گروه‌های بنیاد‌گرا و موسوم به لباس شخصی، تعدادی دستگیر و یکی از درویش‌های نعمت‌الهی به نام «وحید بنایی» مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
اعضای پایگاه اطلاع‌رسانی درویش‌های نعمت‌الهی به نام «مجذوبان نور» و هم‌چنین وکیل‌های درویش‌های نعمت‌الهی جزو این دستگیر‌شدگان بودند که پس از دستگیری به زندان‌های اوین و عادل‌آباد شیراز منتقل شدند. علارغم گذشت یک سال از زمان درگیری در کوار و بازداشت این درویش‌ها و پایان دوران محکومیت برخی از آن‌ها اما این درویش‌ها تاکنون از زندان آزاد نشده‌اند.

آن‌ها بدون تفهیم اتهام و حتا بدون وجود دلیل روشنی برای دستگیری‌شان، در انتظار برگزاری دادگاه‌شان بودند که برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده این درویش‌ها به 21 آبان موکول شده بود اما اعلام شد این دادگاه به دلیل‌هایی به تعویق افتاده است.
در خصوص دلیل عدم برگزاری این دادگاه با یکی از اعضا و گردانندگان سایت «مجذوبان نور» که خود یکی از متهمان پرونده دادگاه روز 21 آبان هم هست گفت‌و‌گو کردم.
دانلود کنید - 7.36 مگابایت
شما یکی از متهمان دادگاهی بودید که قرار بود روز 21 آبان ماه برگزار شود که برگزار نشده است. علت عدم برگزاری دادگاه مربوط به کوار و درویش‌ها چه بوده است؟
قانون برگزاری دادگاه‌ها در ایران این است که باید به صورت علنی برگزار شود و عده زیادی از دراویش می‌خواستند به حمایت از وکلای دراویش که صدای آن‌ها در سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی بودند، در جلسه شرکت کنند. دلیل دیگری که دراویش تشویق شدند در این جلسه شرکت کنند، اتهام ضدیت در فرقه امنیتی و انحرافی درویشی بوده که به این دراویش زده شده و چون این افراد عضوی از جمعیت دراویش هستند و این اتهام مربوط می‌شود به کلیه دراویش، مایل بودند بدانند این دراویش چرا و چگونه می‌توانند امنیت کشور را به خطر بیاندازند و یا به چه مصداقی منحرف خوانده شدند. به همین خاطر احتمال حضور گسترده دراویش در این جلسه را می‌دادند که به نظر من به همین دلیل جلسه دادگاه را به تاریخ دیگری موکول کردند که هنوز مشخص نیست.
در حال حاضر چه تعدادی از دراویش بعد از جریان کوار دستگیر شدند؟
مدیران، پرسنل و وکلایی که به سایت مجذوبان نور مرتبط بوند، دستگیر شدند. مجذوبان نور سایت و پایگاه خبری دراویش است و از سال 85 که شروع به کار کرده تمام خبرهای دراویش را پوشش می‌دهد. به خصوص بعد از تخریب حسینیه شریعت قم دراویش به خاطر این‌که با دستور مستقیم شورای امنیت ملی بایکوت خبری شدند و هیچ خبری از آن‌ها در هیچ روزنامه و رسانه‌ای منتشر نمی‌شد این سایت خبری را ایجاد کردند چون در این چند سال گذشته دراویش مورد ستم واقع شدند. سیستم حمله به دراویش کوار با تمامی هجمه‌ای که قبلن به دراویش شده بود فرق می‌کرد چون منطقه کوار عشایر‌نشین است و این حمله باعث شد مغازه‌ها و منزل‌شان تخریب شود. خبرهای کوار به روز می‌شد و برای این‌که از اطلاع‌رسانی جلوگیری کنند، شب 13 شهریور 90 به دفتر سایت مجذوبان نور و منازل دراویشی که به این سایت مرتبط بودند حمله کردند و حدود 15 نفر را بازداشت کردند که بین 60 تا 70 روز در سلول‌های انفرادی بند 209 بودند که بعد از آن عده‌ای از آن‌ها با قرار وثیقه و کفالت آزاد شدند اما هفت نفر از دراویش در زندان اوین به بند 350 منتقل شدند. بین این افراد شش نفر در تهران بازداشت شده بودند و یک نفر به نام آقای مصطفی دانشجو از اردیبهشت ماه سال 90 دوران حبس‌شان را می‌گذراندند که بعد از پایان دوران حبس‌شان در زندان ساری به زندان اوین منتقل‌ شدند.
آقای دانشجو در زمان درگیری کوار، زندان بودند؟
آقای دانشجو در یکی از دادگاه‌های استان مازندران پرونده‌ای داشتند که در اردیبهشت ماه ایشان را در دفترشان بازداشت و به ساری منتقل کردند که چند روز کسی از وی اطلاعی نداشت و بعد مشخص شد برای اجرای حکم، ایشان را به صورت آدم‌ربایی بردند اما می‌گویند حکم جلب داشتند. در شهریور ماه آقای دانشجو در ساری بودند و دخالتی در قضیه کوار نداشتند اما به دلیل پرونده‌ای که الان برای این دراویش تشکیل شده و به اسم پرونده «سایت مجذوبان نور» در شعبه 15 معروف شده و این پرونده زیر دست قاضی صلواتی است، افرادی که با سایت مجذوبان نور مرتبط هستند یا در ایران بازداشت و سپس آزاد شدند و یا هنوز در داخل زندان هستند و من نیز مجبور شدم از ایران خارج شوم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر