سه‌شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۹۱

گزارشی از آخرین وضعیت بهائیان بازداشتی در گرگان


خبرگزاری هرانا – از ۱۷ شهروند بهایی که در گرگان مینودشت بازداشت شده بودند یازده نفر همچنان در بازداشت بسر می برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۲۶ مهرماه سال جاری ۱۷ تن از بهاییان ساکن گرگان و مینودشت بازداشت شدند.
از این عده مریم دهقان، هوشمند دهقان، سودابه مهدی‌نژاد، شیوا روحانی، میترا نوری و پریوش فناعیان با قید وثیقه آزاد شده اند و ۱۱ تن دیگر همچنان در زندان بسر میبرند.
یکی از نزدیکان فرهاد فهندژ به گزارشگر هرانا گفت: وی که در دهه ۶۰ مدت ۵ سال را در زندان بسر برده از افت و خیز فشارخون رنج میبرد و قادر به تحمل زندان نیست.

گفتنی است، همراه با این ۱۷ نفر ۴ مسلمان نیز به جرم ارتباط با ایشان بازداشت شدند که یک نفر بنام بهنام کیانی همچنان در زندان بسر میبرد.
بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • ماده ۹۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانی محاکمه نشده باید اجازه داشته باشد بلافاصله خانواده خود را از بازداشت، مراحل محاکمه و از احوال خود مطلع کند. همچنین تمام امکانات مناسب برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و نیز ملاقات حضوری، با نظارت و با در نظر گرفتن مقررات زندان و حفظ امنیت و نظم زندان، می بایست برای وی مهیا باشد.
  • ماده ۱۸۰ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: کلیه محکومان و متهمان تحت نظارت کامل و طبق مقررات این آیین‏نامه مجاز به داشتن ارتباط با بستگان و آشنایان خود می‌‏باشند و این ارتباط بوسیله ملاقات و مکاتبه‏‌ها انجام می‌‏پذیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر