دوشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۱

تعداد بهاییان دستگیر شده در دو سال اخیر دو برابر شده‌است


خبرهای رسیده از ایران حاکیست طی هفته‌های اخیر ماموران امنیتی بیش از ۲۰ بهایی را در گرگان بازداشت کرده‌اند که هنوز از محل نگهداری و علت بازداشت این افراد اطلاعی در دست نیست.
 سیمین فَهَندِژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در ژنو، گفت:ما در طول یک ماه گذشته شاهد دستگیری گسترده افراد بهایی در گرگان بودیم. در ۱۷ اکتبر ماموران امنیتی به منازل ۲۴ بهایی در گرگان یورش بردند و بعد از مصادره وسایل شخصی آنها مثل کامپیوترها، کتاب‌ها و آلبوم‌های شخصی خانوادگی، آنها را دستگیر کردند که ما در حال حاضر اطلاع بیشتری از آن افراد نداریم.

وی در گفت و گو با رادیو فردا افزود:اسامی که به دستمان رسیده‌است شامل فرهاد فهندژ، سودابه مهدی‌نژاد، فرح دهقان، فرهمند سناعی، فره سنایی، هوشمند دهقان، کمال کاشانی، پونه سنایی، شهرام جزانی، شعله صمیمی، حنا عقیقیان، شیدا قدوسی، پریوش فناعیان، نوید معلمی، نازی تحقیقی، بهنام حسنی و کاملیا بیدلیان هستند.
فهندژ تصریح کرد:تمام بهائیانی که در ایران دستگیر می‌شوند فقط و فقط به این دلیل که بهایی هستند دستگیر می‌شوند. هیچ کار دیگری به جز اینکه بهایی هستند انجام نداده‌اند و الان ما قریب به ۱۲۰ بهایی در زندان داریم که این رقم تا به حال بی‌سابقه بوده‌است یعنی در طول دو سال گذشته تعداد بهائیان دستگیر شده دو برابر شده‌است.
با این که تهمت‌هایی مثل جاسوسی برای اسرائیل یا عضویت در گروه‌های غیر قانونی به این‌ها زده می‌شود ولی اینها فقط و فقط به جرم بهایی بودن است که در زندانند.
پیش از این هم بازداشت گروهی بهائیان اتفاق افتاده‌است. در طول چند ماه گذشته یک بازداشت گروهی بهائیان در سمنان اتفاق افتاد.
 
وی افزود:در بسیاری مواقع این افراد وکیل هم ندارند. اصلا پروسه قانونی برای رسیدگی به پرونده شان وجود ندارد و بسیاری وقت‌ها حتی دستگیری آنها بدون ارائه حکم بازداشت صورت می‌گیرد.
در برخی موارد با وثیقه‌های خیلی سنگین آزاد می‌شوند و در برخی موارد هم حکم چهار یا پنج سال زندان را دریافت می‌کنند که باید در زندان بمانند.
این دستگیری‌ها فقط نشانه سرکوب هر چه بیشتر بهائیان و فقط یک نمونه از سرکوبی است که در تمام کشور دارد رخ می‌دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر