جمعه، آبان ۱۲، ۱۳۹۱

گزارش هیئت پارلمانی انگلیس درباره فشارهای روز افزون بر نوکیشان مسیحی ایران


.جمعی از نمایندگان مسیحی پارلمان انگلیس پس از بررسی و تحقیقات درباره « وضعیت آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران »، نتایج بررسی خود را طی مراسمی در محل پارلمان انگلستان منتشر کردند.
به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز » از لندن، جمعی از نمایندگان مسیحی پارلمان انگلیس پس از بررسی و تحقیقات چند ماهه خود درباره « وضعیت کنونی و آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران، نتایج بررسی خود را طی مراسمی در روز دوشنبه 8 آبانماه 1391، برابر با ( ۲۹ اکتبر 2012 ) منتشر کردند.

در گزارش منتشره، آزار و جفای نوکیشان مسیحی ایران از « وخیمترین نوع » خود توصیف شده است. بنا بر این سند، مسیحیان انجیلی با تهدید دایمی به بازداشت، آزار و پرداخت وثیقه های سنگین و دادگاههای ناعادلانه روبرو هستند.
نتیجه گزارش این گروه، طی مراسمی با شرکت برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس، فعالان حقوق بشر، و نمایندگانی از کلیساها و سازمانهای خدمتگزار مسیحی که در زمینه جفا بر مسیحیان ایران فعال هستند در محل پارلمان انگلستان ارائه شد.
بخشی از گزارش گروه نمایندگان مسیحی پارلمان بریتانیا با استناد به مصاحبه هایی بوده که به طور مستقیم با شاهدان عینی و از نوکیشان مسیحی که خود قربانی فشارهای جمهوری اسلامی بوده تهیه شده است و همچنین با بهره گیری از گزارشات منابع موثق داخلی و خارجی و سازمانهای مختلفی که در تهیه گزارشهای مستند این گروه را یاری کرده اند.
نمایندگان مسیحی پارلمان انگلیس در پایان از دولت بریتانیا، پارلمان اروپا، سازمان ملل و نهادهای ذیربط درخواست کرده اند تا دولت ایران را نسبت به اجرای تعهدات قانونی خود برای احترام به حقوق اقلیت های دینی و مسیحیان مسئول شناخته و از مآموریت آقای احمد شهید برای پیگیری حقوق مسیحیان ایرانی حمایت کنند.
درجریان این مراسم " احمد شهید" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز حضور داشت وی در این مراسم به گفتگو با تنی چند از افراد آگاه در زمینه امور مسیحیان ایران به بحث و تبادل نظر پرداخت .
همچنین در حاشیه این مراسم نیز یک تن از نوکیشان مسیحی ایرانی که خود بخاطر ایمان و باورهای مسیحی اش در ایران بازداشت و زندانی شده بود از روزهای بازداشت در زندان و برخورد بازجویان و ماموران امنیتی با وی، را برای حاظران شرح داد. وی در گفته هایش از ناامیدی و امیدهایش و اینکه احساس می کرد چگونه دیگر ایمانداران مسیحی در خارج از دیوارهای این زندان وی را در دعاهای خود بیاد می آورند روحی تازه و امیدی دوباره احساس میکرد.
- ادامه نقض حقوق اقلیت های دینی در ایران
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در سومین گزارش 23 صفحه ایی خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران عنوان کرده که «نقض سیستماتیک» و «گسترده» حقوق بشر در جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.
بخشی از گزارش آقای شهید به موضوع تبعیض علیه اقلیت‌های دینی در ایران می‌پردازد . به گفته این گزارشگر ویژه سازمان ملل، مسیحیان ،مسلمانان سنی، و دراویش در ایران با تبعیض و آزار روبه‌رو هستند.
و ی همچنین افزود «از اواسط سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۰۰ مسیحی در ایران دستگیر شده‌اند.»
احمد شهید از زمان انتصاب خود به سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در ژوئن ۲۰۱۱ هنوز موفق به دیدار از این کشور نشده و مقام‌های جمهوری اسلامی به او اجازه سفر به ایران را نمی‌دهند.
پیش از این نیز "جان برد"، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه اول آبان ماه 1391 در اجلاس جهانی بین المجالس که در ایالت کبک این کشور برگزار شد از نقض حقوق بشر در ایران بشدت انتقاد کرد.
وزیر خارجه کانادا در این جلسه خطاب به ۱۴۰۰ تن از نمایندگان مجالس کشورهای جهان گفت که حقوق اقلیت های مذهبی، چون مسیحیان و بهائیان رعایت نمی شود و آنها "تنها به خاطر اعتقادتشان بطور مداوم با تهدید به شکنجه و مرگ روبرو هستند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر