یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۰

ماجرای بازداشت و آزادی مسیحیان در همدان

.مقامات ایران واهیک را به اتهام تبلیغ مسیحیت و ضدیت با اسلام دستگیر می کنند. در سال 2009 دو ماه را در زندان می گذراند. نه واهیک و نه سونیا هیچکدام نمی دانند که به چه دلیلی در سپتامبر 2010 دستگیر می شود.
گفته می شود دستگیری زمانی صورت می گیرد که واهیک و سونیا به همراه زوج دیگری در خانه مشغول تماشای تلویزیون بوده اند.
آژانس خبری مسیحیان ایران،  «محبت نیوز»، گویا به نقل از سایت شبکه خبری هلندی مسیحی با انتشار مقاله ای ماجرای دستگیری و آزادی واهیک آبراهیمیان، هلندی ایرانی تباری که به تازگی  از زندان آزد شده و به هلند بازگشته را توضیح داده است. ترجمه و تلخیص این مقاله را در زیر می خوانید.

و.اهیک با این که 8 سال پیش از ایران به هلند آمده، اما می گوید روحن متولد هلند است. ارمنی تبار است و با همسرش سونیا در هلند زندگی می کرده است. پس از دریافت تابعیت هلندی برای کمک به معتادان راهی ایران می شوند. سونیا می گوید که به اشکال مختلف به معتادان کمک می کرده، برایشان دعا می کرده، به درد دلشان گوش می داده و برخی اوقات به آنها کمک مالی می کرده اند.
مقامات ایران واهیک را به اتهام تبلیغ مسیحیت و ضدیت با اسلام دستگیر می کنند. در سال 2009 دو ماهی را در زندان می گذراند. نه واهیک و نه سونیا هیچکدام نمی دانند که به چه دلیلی در سپتامبر 2010 دستگیر می شود.دستگیری زمانی صورت می گیرد که واهیک و سونیا به همراه زوج دیگری در خانه مشغول تماشای تلویزیون بوده اند.
در فوریه 2011 در پارلمان هلند یکی از نمایندگان حزب مسیحی از وزیر امور خارجه هلند جویای پرونده واهیک می گردد. چند ماه بعد دادگاهی واهیک را به یک سال زندان محکوم می کند. مقامات سفارت هلند در ایران بارها سعی در ملاقات با وی را داشته اند، اما ایران اجازه ملاقات نمی داده است. سرانجام روز 29 اوت سال جاری واهیک آزاد و پس از چند هفته به هلند بر می گردد. فور دویند، نماینده پارلمان هلند که پرونده واهیک را دنبال کرده است، می گوید رایزنی های دولت هلند موجب تخفیف حکم وی شده، وگرنه بعید نبود که در ایران مدتها یا در زندان می ماند و یا اعدام می شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر