یکشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۰

آخرین وضعیت وکلا، دراویش و روزنامه نگاران بازداشت شده سلسله گنابادی

طی هفته گذشته تعدادی از دراویش شهرستان کوار،  وکلا و گرادنندگان وب سایت مجذوبان نورنیز بازداشت شدند. ایلیا مشتاق مدیر وب سایت مجذوبان نور در گفت و گویی با جرس، آخرین  وضعیت گردانندگان سایت و نیز وکلا و بازداشت شدگان شهرستان کوار را تشریح کرده است.


با روی کار آمدن دولت نهم با هدف مبارزه با عرفانهای نوظهور فشار بر دراویش و بخصوص سلسله گنابادی در ایران بیشتر شده است.  تخریب حسینیه قم را می توان فصل آغازین این فشارها دانست. همچنین تخریب حسینیه بروجرد،  پلمب حسینیه کیش و تعرض به منزل دکتر نور علی تابنده و بازداشت وکلا دراویش و نیز جلوگیری از دفن اموات در حسینیه بیدخت و بازداشت و تبعید 15 تن از دراویش بیدخت به اتهام دفن اموات در حسینیه بیدخت را می توان نشانه های دیگری از این فشارها دانست.


ایلیا مشتاق معتقد است، گرایش جوانان به این سلسله مهمترین دلیل فشارهای حکومت به آنان است. وی در این گفت و گو تاکید دارد که هیچ نهادی پاسخگوی وضعیت بازداشت شدگان نیست.


علت بازداشت تعدادی از دراویش به بهانه گردانندگان وب سایت برای چه بوده است؟
علت اصلی  بازداشت شدن  این یازده تن(حمید مرادی سروستانی،رضا انتصاری،علیرضا روشن،علی کرمی،مهدی اسنالو،مهدی حسینی،علی آسترکی،مصطفی عبدی،مهران رهبری،نصرت طبرسی،علی معظمی) بیشتر به این دلیل است که می خواهند از انتشار اخبار موثق دراویش گنابادی و اتفاقاتی که در این یک هفته گذشته در شهرستان کوار افتاده که شامل دستگیر شدن دراویش و کشته شدن یکی از دراویش گنابادی است، جلوگیری کنند.

آخرین وضعیت بازداشت شدگان چگونه است، آیا اطلاعی از آنان دارید؟
متاسفانه از بامداد دوشنبه که دوستان ما را درمنزل یکی ازدراویش گنابادی بازداشت کردند هیچ تماسی  نداشته اند و بعد از پیگیری های مکرر وکلا به مراجع قضایی ذیربط نیز، هیچ جوابی نگرفتند. از منابع غیر رسمی متوجه شدیم دوستان را به بند امنیتی زندان اوین منتقل کردند و ما هیچ اطلاعی از نحوه نگهداری و حتی سلامتشان نداریم.  این در حالی است که اقای مرادی عارضه قلبی هم دارند و این شرایط می تواند برایشان خطرناک باشد.
برای رسیدگی به وضعیت این افراد چه پیگیری هایی کرده اید؟
چون مراجع پاسخگو نیستند و این دوستان از کمترین حق قانونی خودشان که داشتن وکیل است محرومند ما هیچ پیگیری نتوانستیم بکنیم و هیچ نهادی پاسخگو نیست.

در طی سالیان گذشته هم شاهد این گونه رفتارها از سوی حکومت در قبال دراویش گنابادی بوده ایم، علت چیست؟
یکی از دلایلی که می توان درباره این رفتار حکومت در قبال دراویش اشاره کرد گرایش روزافزون جوانان به این سلسله است.

بازداشت هایی که تا به امروز شده بیشتر از چه طیفی از دراویش بوده است؟
یک طیف که مربوط به دراویش ساکن شهرستان کوار است و طیف دیگر وکلا دراویش گنابادی و افرادی که امکان انتشار اخبار را دارند.
علت آنکه حکومت وکلا و گردانندگان وب سایت خبری دراویش را بازداشت کرده چه می دانید؟
روشن ترین علت این است که حکومت از پیگیری وضعیت بازداشت شدگان و نیز انتشار اخبار موثق در خصوص وضعیت بازداشت شدگان واهمه دارد و به همین دلیل پیرو بازداشت دراویش شهرستان کوار برای جلوگیری از پیگیری و انتشار اخبار آنان، اقدام به بازداشت وکلا و گردانندگان وب سایت خبری دراویش نموده اند که حملات گسترده سایبری برای اختلال در کار سایت یک نمونه از این رفتار هاست.

آخرین خبری که از وکلا بازداشت شده دارید، چیست؟
از وضعیت امیر اسلامی ،افشین کرمی و غلامرضا شیرزدای  تا روز سه شنبه خبری نبود. ولی روز چهارشنبه مطلع شدیم این سه تن را به اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک 100 منتقل کردند و در همان روز اقای بهروزی که از وکلای سابق دراویش گنابادی بوده و پروند وکالت ایشان بخاطر وکالت تخریب حسینیه قم باطل شده بود نیز بازداشت شدند. روز 5 شنبه هم  یک شاهد عینی به ما اطلاع داد  اقای بهروزی  را در دادگاه انقلاب شیراز  با دستنبد مشاهده کرده که آثار ضرب و شتم و شکنجه در ایشان مشاهده کرده که نشاندهنده این است که وکلا شدیدا تحت فشار و شکنجه هستند.

از بازداشت شدگان دراویش شهرستان کوار خبری دارید؟
تا امروز نزدیک به 80 نفر از دراویش شهرستان بازداشت شده اند که ما از وضعیت سی نفر  آنان مطلع شده ایم و از وضعیت دیگران بی اطلاع هستیم که این سی نفر با خانواده خود تماس داشتند و برای انها وثیقه های 5 تا 50 میلیونی مشخص گردیده است

فضای حاکم بر مراسم تشیع وحید بنایی چگونه بود؟
در مراسم تشیع وحید بنانی جو بسیار امنیتی شدیدی حاکم بود که نزدیک 15 ماشین یگان ویژه در مکان تشیع حضور داشتند و امروز هم (جمعه)بیش از 4هزار نفر در مراسم ختم ایشان شرکت کردند که فضای شهر بسیار امنیتی و ایست های بازرسی در وردی شهر ایجاد کرده بودند که مشخصات افرادی را که به این شهرستان وارد می شدند و علت حضورشان را ثبت می کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر