چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۹۰

یکی از دراویش نعمت اللهی گنابادی: اگر مشکل جمهوری اسلامی حل می شود، همه دراویش را دستگیر کنند

یکی از دراویش نعمت اللهی گنابادی: اگر مشکل جمهوری اسلامی حل می شود، همه دراویش را دستگیر کنند
جرس: در پی حضور معترضانه دیروز صبح دراویش نعمت اللهی گنابادی مقابل زندان اوین و بازداشت چند ده نفر از آنان،  یکی از دراویش گنابادی تاکید کرد: «اگر مشکل حکومت با زندانی‌کردن دراویش حل می‌شود، دراویش این مشکل را رفع می کنند.»
فرهاد نوری از مسئولان سایت "مجذوبان نور"، در مورد بازداشت دست جمعی ده ها تن از دراویش به "دویچه وله" گفته است: «از شب قبل نیروهای امنیتی و لباس شخصی تمامی مسیرهای ارتباطی به زندان اوین را تحت نظر داشته‌اند. از صبح روز دوشنبه هم نیروهای گارد ویژه مخصوصا زیر پل "یادگار امام"، زیر پل "شهید چمران" و مقابل درب زندان مستقر شده بودند و تمامی مسیرها را کنترل می‌کردند. هر فردی را که تشخیص می‌دادند جزو دراویش است دستگیر می‌کردند. دراویش دستگیر شده را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند».



فرهاد نوری درباره وضعیت بازداشت‌شدگان روزهای گذشته دراویش گنابادی می‌گوید: «از دو هفته گذشته تا امروز حدود ۸۰ تن از دراویش گنابادی از جمله نویسندگان سایت مجذوبان نور دستگیر شده‌اند. وکلای دراویش گنابادی هم میان بازداشت‌شدگان هستند. امروز هم دراویش گنابادی در حمایت از دراویش دستگیر شده در روزهای قبل خواستار این شدند که اگر حکومت می‌خواهد فشار بر دراویش را بیشتر کنند، پس همه دراویش را دستگیر کنند تا مشکل حکومت رفع شود. اگر مشکل حکومت با زندانی‌کردن دراویش حل می‌شود، خود دراویش این مشکل را رفع می کنند».

فرهاد نوری درباره هدف دراویش گنابادی از تجمع مقابل زندان اوین می‌گوید: «دراویش گنابادی به دلیل فشارها و سرکوب‌های اخیر و بازداشت وکلای دراویش گنابادی، در یک اقدام مسالمت‌آمیز و بنا بر حق قانونی خودشان ‌می‌خواستند تجمعی مسالمت‌آمیز داشته باشند. خواهان پاسخگویی حکومت ایران در مقابل این فشارها خون درویش وحید بنانی بودند».


"اعتراض به بازداشت‌های اخیر دراویش" از جمله دلایلی است که در اطلاعیه اخیر دراویش گنابادی برای تجمع مقابل زندان اوین ذکر شده بود. در این اطلاعیه همچنین به مرگ وحید بنانی، از دراویش گنابادی اشاره شده و به نقل از آنها آمده بود: «ما هم می‌خواهیم به زندان برویم».

به گفته این گرداننده‌ی سایت "مجذوبان نور"، در روزهای اخیر هم‌چنین سه تن از وکیلان دراویش گنابادی به ‌نام‌های امیر اسلامی، امید بهروزی و فرشید یدالهی دستگیر و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده‌اند.

صبح دوشنبه 28 شهریور 90 دراویش گنابادی در اقدامی مسالمت آمیز در اعتراض به بازداشتها و سرکوبهای اخیر اقدام به برگزاری تجمع در مقابل زندان اوین نمودند که به دلیل جو شدید امنیتی و حضور گسترده ی نیروهای امنیتی و گارد ویژه این تجمع برگزار نشد .


 دراویش گنابادی با وجود جلوگیری غیر قانونی از تجمع ایشان در مقابل درب اصلی زندان اوین ٬ توسط مامورین امنیتی و انتظامی بازداشت  شدند .

وی نام دراویشی را که صبح دوشنبه (۲۸ شهریور) مقابل زندان اوین دستگیر شده‌اند به شرح زیر اعلام کرده است:
مجید رشیدی، اسماعیل صنعت‌پرست، بهزاد صنعت‌پرست، رضا قهرمانی، سعید رحمت‌پناه، نعمت کاظمی‌نیا، مهرزاد فریدنیا، قادر فرنودی، محمود تقی‌پور، مهدی مزبوری، منوچهر مزبوری، محمد صادقی، تقی صابری، ابراهیم مختارخروجی، هادی شاه‌رضا، مهران نجار، علی بابایی، رامین اشکوه، مهدی رحمتی، آرش شلتوکی، نعمت کاظمی، تیمور همایونی و داوود مهرداد.
فرزانه نوری، مادر فرهاد نوری، از جمله بازداشت‌شدگان قبلی است.

موج جدید سرکوب دراویش در جمهوری اسلامی
مصطفی آزمايش، سخنگوی دراويش نعمت اللهی گنابادی می‌گويد که از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر درخواست کرده است که به «وضعيت وخيم» آنها در ايران رسيدگی کنند.


مصطفی آزمايش به رادیو فردا گفته است: «موج تازه سرکوب دراويش که به شدت در ايران راه افتاده است و در شهرستان های مختلف، توده های درويش را بازداشت فله ای و وسيع می کنند و حتی برای دستگيری آنان از اسلحه آتشين استفاده می کنند. به آنها تيراندازی می کنند که تا به حال منجر به شهادت يک نفر و زخمی شدن چندين تن ديگر شده است. علاوه بر اين در تهران نيز پايگاه خبری درويشان را بسته اند و اعضای آن را که عده ای وکيل و نويسنده بوده اند، بازداشت کرده اند.»


وی در توضیح دلیل این سرکوب ها می گوید: «دراويش گنابادی خودشان، تصورشان اين است که چون معتقد به اسلام سکولار هستند، به شدت مورد سرکوب قرار می گيرند. چون دستگاه حاکمه درصدد پاکسازی عقيدتی ايران از هر گونه قرائت ديگری ازاسلام به غير از قرائت حاکم است.»

وی در مورد «شيوه بازداشت دراويش» گفته است: «دراويش متاسفانه بدون ارائه هيچ گونه حکم قضايی بازداشت می شوند. معمولا به خانه های آنها يورش می برند و افراد موسوم به لباس شخصی که حکم قضايی هم ندارند و مرتبط با دستگاه های اطلاعاتی هستند، اينها را دستگير می کنند. دراويش هيچگونه امنيتی ندارند. به همين دليل هم روز دوشنبه قصد دارند جلوی در زندان اوين تجمع کنند و بگويند که «وقتی قرار است ما را دستگير کنيد، ما اينجاييم ما را دستگير کنيد» يا اگر که اين دستگيری ها به دستور مقامات قضايی نبوده است، پس دستگير شدگان را آزاد کنيد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر