دوشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۹۰

برخورد حكومت جمهوری اسلامی با پرونده نوكیشان مسیحی + گفتگو

.در یکسال اخیر حجم دستگیری ها و برخوردهای اطلاعاتی و قضایی با شهروندان مسیحی در ایران به نحو غیرقابل باوری افزایش داشته است."حسین جدیدی" كه تاكنون وكیل بسیاری از نوكیشان مسیحی زندانی بوده در خصوص برخورد دستگاه قضایی با این نوع پرونده ها توضیح می دهد.
آژانس خبری مسحیان ایران "محبت نیوز"، چندی پیش "حسین جدیدی" حقوقدان و وكیل پایه یك دادگستری  نامه ایی سرگشاده  به " احمد شهید " گزارشگر ویژه حقوق بشر در خصوص نقض گسترده حقوق اقلیت های دینی خاصه مسیحیان ارسال نمود كه متن این نامه نیز از طریق محبت نیوز منتشر شده است. ایشان همچنین ضمن  فعالیت  در حوزه حقوق بشر در سنوات اخیر بطور تخصصی در حوزه اقلیت های مذهبی به ویژه " نوکیشان مذهبی نیز فعالیت داشته و وکالت تعداد زیادی از نوكیشان مسیحی كه توسط عوامل امنیتی جمهوری اسلامی  بازداشت می شدند  را نیز برعهده داشته است:

در این ارتباط خبرنگار " محبت نیوز " گفتگویی با ایشان انجام داده كه به بیان نقطه نظراتشان پرداخته اند.
سوال:  چرا اصولن حکومت اسلامی با مسیحیان برخوردهای امنیتی و پلیسی می کند؟
البته وظیفه حکومت است که به این سوال شما جواب بدهد اما از نظر من به عنوان یک کارشناس ، باید عرض کنم که ریشه این تبعیضات و علت العلل را ابتدا در قانون اساسی باید دید جایی که صحبت از دین رسمی و ادیان ومذاهب اکثریت و اقلیت در میان است، خوب وقتی اینگونه شد طبیعتن دین و مذهب رسمی به اعتبار قدرت و ثروتی که در دست دارد از اقبال بی نظیری برخوردار خواهد بود که از حقوق نوشته و نانوشته برخوردار باشد و حتی پا را فراتر از آنها قرار دهد و سایر ادیان و مذاهب متفاوت با آن روز بروز از حقوق نوشته در قانون محروم گردند بطوریکه هر روز که میگذرد حتی مسلمانان متفاوت از حاکمیت (مانند سنی ها- دراویش و ...)نیز در تنگنای بیشتری قرار میگیرند چه رسد به مسیحیان و کلیمیان و بهاییان و ...
دلیل بعدی در مورد برخورد با مسیحیت ،لابد اقبال روز افزون مردم به آن است که اتفاقن اگر جذابیتی برای مردم ایران نداشت حکومت نیز این چنین برخوردی با مسیحیان نداشت خاصه اینکه در خبرها می آید که در میان قشر روحانی وحکومتیان نیز این گرایش رو به ازدیاد است و البته ناگفته نماند صلح و محبتی که در جوهر مسیحیت وجود دارد امروزه بیشتر با شعار روشنفکران و اقشار تحصیلکرده و تا حدودی هم از مردمان عامی خسته از خشونت مبنی بر پرهیز از خشونت وتسامح نسبت به دیگران گره خورده و این اقبال را بوجود آورده است .
- برخورد دستگاه قضایی با پرونده های نوکیشان مسیحی چگونه است ؟
در یکسال اخیر حجم دستگیریها و برخوردهای اطلاعاتی و قضایی با شهروندان مسیحی در ایران به نحو غیرقابل باوری افزایش داشته است و بنظرم برخورد شدید غیر قانونی با مسیحیت ایرانی از سال گذشته بعد از سخنان آیت الله خامنه ای درقم ، شروع شد و همچنان ادامه دارد.
این برخوردها کاملن امنیتی و با قوانین موضوعه فعلی در تضاد و تباین جدی است.
- بنا به تجربه شما در وکالت برخی از نوکیشان مسیحی، پرونده و نوع اتهامات آنها امنیتی است یا مذهبی ؟
به تجربه عرض میکنم که : برای شروع یک پرونده در بهترین شکل قانونی اش ، مراجع امنیتی (ادارات اطلاعات- اطلاعات ناجا و ...)گزارشاتی بسیار شعار گونه به دادسرای انقلاب میفرستند که در آن آسمان و ریسمان را بافته و بیشتر به خطبه و روضه شبیه است تا گزارش و تحلیلات و بهتر بگویم تصورات خاص خودشان را مفصلن مکتوب کرده و به دادسرا میدهند و جالب اینکه تقریبن همه از یک نوع متن و تحلیل استفاده میکنند و کلیساهای خانگی را به اسرائیل و امریکا و انگلیس مرتبط میکنند و طبیعتن اینکونه گزارش ها به هر شعبه دادسرا که ارجاع نمی شود و به شعب خاص که کاملن هماهنگ با مراجع اطلاعاتی هستند ارجاع میشود.
تاسف بار این که در هیچیک از این پرونده ها هیچ مستندی پیوست گزارش (یا بهتر بگویم تحلیل!) نیست و تاسف بارتر اینکه با حکم همین بازپرس یا معاون دادسرا متهم بصورت نامحدود در اختیار مرجع اطلاعاتی برای تحقیقات (بخوانید شکنجه- انفرادی و کسب اقرار بهر طریق ممکن) قرار میگیرد و بستگی به آستانه تحمل افراد تا اقرار به کارهای ناکرده در بازداشت نگهداری میشوند ولو اینکه ماهها یا سالها طول بکشد.
خوب مشخص است که با اتهام ارتداد شروع میکنند و به جاسوسی تهدید کرده و در اکثریت پرونده ها به اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات ختم میکنند.
-  برخورد دستگاه قضایی با وکلای مسیحیان چگونه است ؟
چون قریب به اتفاق شعب رسیدگی کننده از شعب خاص امنیتی هستند لذا حضور وکیل مدافع را مزاحم برای اعمال سلیقه خود میدانند و ابتدا با بی توجهی و سپس با برخوردهای زننده و در موارد زیادی نیز توهین و در مواردی هم با تهدید وکیل مدافع میخواهند که وی را از قبول و ادامه وکالت آنها منصرف کنند.
به شکلی که ابتدا مرسوم شده که قبل از شروع دفاع از موکل ، وکیل باید خود را تبرئه کند. بدین معنی که دائمن اعلام کند صرفنظر از اینکه موکل چه اعتقاد یا اتهامی دارد حق اوست که وکیلش در اطمینان و امنیت خاطر از او دفاع کند اما متاسفانه این اصل بدیهی عملن در محاکم با تهدید جدی روبرو شده بطوریکه اکنون خیلی از وکلای متهمان مذهبی ، امنیتی و سیاسی یا بخاطر دفاع از موکل در بازداشتند یا ممنوع الخروج یا اینکه به اجبار جلای وطن کرده اند.
- یکی از بازداشت شدگان 5 دیماه سال گذشته "فرشید فتحی ملایری" است شما می توانید وضعیت وی را تشریح کنید؟
همانگونه که میدانید نامبرده از 5 دیماه سال قبل (قریب به 9ماه)دربند 209 اوین تحت نظر وزارت اطلاعات باتهام اقدام علیه امنیت ملی ، نگهداری میشود حدود 2 ماه پس از بازداشت موقت وی قرار وثیقه 200 میلیون تومانی صادر کردند و خانواده اش به سختی با تودیع سندی 216 میلیونی خواستار آزادی وی شدند و حتی تا دم درب خروجی اوین وی را می آورند و دوباره به زندان برمیگردانند .
پس از چند روز دیگر از سرگردانی خانواده به آنها گفته میشود که اشتباه شده و قرار ایشان 220 میلیون وثیقه است که وقتی خانواده اعلام کرده که مابه التفاوت قرار را می سپارد اما چند ماه است که به انحاء مختلف از آزادی موقت وی نیز جلوگیری میشود.
حدود یکماه است که اعلام کرده اند تحقیقات تمام شده و پرونده به دادگاه ارسال میشود اما دادگاه انقلاب مدعی است که پرونده واصل نشده بهر حال باز هم سرگردانی خانواده و بلاتکلیفی وی ادامه دارد و تمامی اینها در حالی است که وثیقه سپرده شده نیز در اداره ثبت بازداشت است.
قبلن در جایی بصراحت اعلام کردم که این نحوه نگهداری متهم تحت قرار وثیقه وکفالت در حالیکه به شکل بالا عمل میشود و یا اینکه دادگاه و دادسرا به نحوی عمل میکند که تودیع وثیقه و معرفی ضامن از سوی خانواده عملی نشود و عملن متهم در زندان بماند اسم این اقدامات صرفنظر از واهی بودن اتهامات چیزی جز بازداشت غیر قانونی نیست.
بدیهی است که وضعیت فرشید فتحی مانند "واهیک ابراهامیان" که بدون محاکمه یکسال را در زندان گذراند ، مصداق بارز «قصاص قبل از جنایت» و تحمل کیفر قبل از اثبات جرم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر