سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

آزادی تعدادی از شهروندان بهایی بازداشت شده در یاسوج، فارس و اصفهان

خبرگزاری هرانا - هشت نفر از شهروندان بهایی، که در خرداد و تیر امسال در یاسوج، اصفهان و استان فارس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند، در طول چند هفته اخیر آزاد شدند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پنج نفر از این بازداشت شدگان، به نام‌های کیومرث بهین آئین از بهارستان اصفهان، شمیم بهین آئین ۱۸ ساله از بهارستان اصفهان، سینا روان کرد از یاسوج، بهنوش دادگر از اصفهان و ملیحه روزبهی (روز خوش) از شهرستان اوز لارستان فارس در روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه با تودیع وثیقه‌های ۵۰ میلیونی و جواز کسب آزاد شدند. سه نفر دیگر از این افراد به نام‌های پروانه روزبهی از کتا و بهروز روزبهی از شیراز در تاریخ ۱۲ شهریور ماه آزاد شده بودند. همچنین میترا برازنده نیز که تنها ۱۷ سال سن داشتند در اواسط مرداد ماه آزاد شد.

همچنین اخبار رسیده حاکی از آن است که تمامی این افراد که با اتهام شبکهٔ بین المللی فساد دستگیر شده بودند در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده‌ و در طول دوران بازداشت به منظور انجام مصاحبه و اعتراف در مقابل دوربین‌های تلویزیونی تحت انواع مختلف شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشته‌اند. این افراد بیشتر دوران بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی و در شرایط نامناسب و تحت انواع تهدید‌ها و توهین‌ها همراه با ضرب و شتم سپری کرده‌اند. فشار‌ها بر این افراد به حدی بوده است که یکی از این بازداشتی‌ها بار‌ها و بار‌ها تهدید به مرگ شده و بازجو دائما به وی می‌گفته که «باید وصیت نامه‌ات را بنویسی».
همچنین بعضی از این افراد دارای بیماری‌های مختلفی از جمله صرع بوده‌اند که از معالجهٔ ایشان و رساندن دارو به آن‌ها در طی دوران بازداشت ممانعت به عمل آمده است.
لازم به ذکر است که بعد از انتقال این افراد به زندان اوین، خبرگزاری فارس در گزارش‌هایی جهت دار، از شناسایی و انهدام شبکه بین المللی فساد بهائیان خبر داده بود. در متن این خبر آمده است: «به گزارش گروه قضایی و انتظامی خبرگزاری فارس، شنیده‌ها حاکی از آن است که یک شبکه فساد بین المللی که به صورت کاملاً سازمان یافته در داخل کشور فعالیت می‌کرد توسط دستگاه‌های اطلاعاتی - امنیتی کشور شناسایی و منهدم شد» خبرگزاری فارس در ادامه گزارش‌هایش عنوان کرده است که «سران اصلی شبکه مذکور و تعداد قابل توجهی از عناصر فعال آن همگی عضو تشکیلات بهائیت می‌باشند که ضمن حضور در ضیافات و جلسات متعدد فرقه ضالّه بهائیت نظامت نشست‌ها را به‌عهده داشته و دوره‌های ویژه تبلیغ فرقه را نیز گذرانده بودند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر