سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

بازداشت سه وکیل دادگستری در استان فارس؛ «تشدید برخورد با دروایش»

در پی هجوم و حمله به دراویش شهرستان کوار در استان فارس، سه تن از وکلای دارویش گنابادی هم در هفته گذشته بازداشت شدند. علی صفری یکی از وکلای دراویش گنابادی، در همین ارتباط به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.
  • آقای صفری، وکلای بازداشت شده چه کسانی هستند؟
آقایان امیراسلامی، افشین کرم‌پور و آقای امید بهروزی از وکلایی هستند که وکالت دفاع از پرونده دراویش گنابادی را به عهده دارند. آقای امیراسلامی و امید بهروزی از اعضای کانون وکلا نیز هستند.
  • دلیل بازداشت این وکلا چه بوده است؟
روز جمعه یک طلبه جوان بسیجی به نام آقای شهبازی با تبلیغ علیه دراویش گنابادی و تهییج مردم باعث می‌شود که مردم به مغازه‌ها و منازل این دراویش هجوم ببرند. در ادامه آن، روز یکشنبه به دعوت فرمانداری کوار، آقایان امیر اسلامی و افشین کرم‌پور، از وکلای دراویش گنابادی به همراه آقای غلامرضا شیرزادی که استادیار دانشگاه هستند، به فرمانداری احضار می‌شوند تا در مورد مسائل مذاکره کنند.
این افراد با تصور اینکه قادرند موضوع و مشکل را حل کنند و مانع از درگیری دراویش بشوند، و فضای امنی برای دراویش ایجاد کنند تا آن‌ها بتوانند مراسم عبادی خود را برگزار کنند، در محل فرمانداری کوار حاضر می‌شوند.
ولی در‌‌ همان روز این سه تن در فرمانداری کوار بازداشت می‌شوند و در‌‌ همان روز به پنج تن از دراویش گنابادی تیراندازی می‌کنند و یکی از آن‌ها به نام وحید بنانی بعد از ظهر روز شنبه به علت شدت جراحت، فوت می‌کند و تعداد ۴۰ نفر از دراویش گنابادی هم بازداشت می‌شوند.
بعد از آن، آقای امید بهروزی روز چهارشنبه به وسیله نیروهای امنیتی، بدون نشان دادن هیچ گونه حکم قضایی رسمی و معتبر بازداشت می‌شوند.
  • آیا خبر دارید که این وکلا و یا این افراد بازداشتی، هم اکنون در کجا نگهداری می‌شوند؟
با پیگیری‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این افراد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، معروف به پلاک صد بازداشت هستند و در آنجا نگهداری می‌شوند.
  • در استان فارس؟
بله، در شیراز.
  • اطلاع دارید که این افراد توانسته‌اند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند یا احیاناً، دیدار کنند؟
این افراد با خانواده‌هایشان نه دیداری داشته‌اند و نه تماسی گرفته‌اند. فقط یک شاهد عینی آقای امید بهروزی را در دادگاه انقلاب و در روز پنجشنبه در شرایطی دیده است که او دستبند به دست و همراه با مأموران امنیتی در محل دادگاه حاضر شده و زیر چشم او نیز کبود بوده است.
این امر نشان می‌دهد که آقای امید بهروزی توسط مأموران امنیتی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است.
  • فکر می‌کنید دلیل برخوردی که با وکلای دراویش گنابادی صورت می‌گیرد، چیست؟
با توجه به اینکه این وکلا در چهارچوب قانونی از دراویش دفاع کرده‌اند و از آن سو نیروهای امنیتی با دراویش برخورد شدید فیزیکی و امنیتی داشته‌اند، الان دارند با وکلای دراویش هم برخورد شدید می‌کنند.
این‌ها قصد دارند که دراویش را مورد بایکوت حقوقی قرار بدهند، تا آن‌ها اطلاعی از وضعیت دراویش بازداشت شده نداشته باشند.
  • عصر جمعه قرار بود که مراسم ختم آقای وحید بنانی برگزار شود. در این مراسم مشکل خاصی به وجود نیامد؟
عصر جمعه علیرغم جو شدید امنیتی و تعداد خیلی زیاد این نیرو‌ها، مراسم ختم آقای وحید بنانی برگزار شد و تعداد دراویش شرکت کننده خیلی زیاد بود. از تمام شهرستان‌های اطراف در مراسم ختم این درویش شرکت کرده بودند.
البته در سراسر ایران مراسم ختم ایشان توسط دراویش برگزار شد و حتی قرار است که در برخی از شهرهای خارج از ایران نیز مراسم بزرگداشتی برای این درویش برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر