سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

لاهیجی: هیچ اتهام جدیدی دستگیری عبدالفتاح سلطانی را توجیه نمی‌کند

  • آقای لاهیجی، چطور از بازداشت آقای سلطانی مطلع شدید؟
از تهران و از طریق خانواده آقای سلطانی به ما خبر رسید، که روز شنبه ساعت یک و نیم بعد از ظهر، مأموران دادسرای انقلاب به منزل آقای سلطانی ریخته‌اند و برگ جلب آقای سلطانی را داشته‌اند ولی برگ تفتیش خانه را نداشته‌اند.

عبدالکریم لاهیجی
خانه را به مدت دو ساعت تفتیش کرده بودند. یعنی تا ساعت سه و نیم به وقت تهران خانه را گشته بودند. وقتی به من تلفن شد، تقریباً نیم ساعت بود که مأموران منزل آقای سلطانی را ترک کرده بودند.


مقداری زیادی سی دی و اسناد و مدارک را به همراه آقای سلطانی با خودشان می‌برند. بعد از آن به دفتر آقای سلطانی می‌روند و آنجا را هم تفتیش می‌کنند و پس از تفتیش مجدد دفترشان، آقای سلطانی را با خودشان می‌برند.

  • معلوم است که به چه اتهامی آقای عبدالفتاح سلطانی را بازداشت کرده‌اند؟

هیچ اتهام جدیدی دستگیری آقای سلطانی را توجیه نمی‌کند. ماه پیش همسر آقای سلطانی را بازداشت کردند که بعد از چند روز ایشان را به قید وثیقه آزاد کردند. از‌‌ همان زمان ما گفتیم که از این طریق می‌خواهند به عبدالفتاح سلطانی اخطار بدهند و او را زیر فشار بگذارند. اما بالاخره می‌بینیم که این فشار‌ها به دستگیری خود آقای سلطانی منتهی شده است.

مجموعه اعمال و فشاری که طی دو سال گذشته بر تمام اعضا و پایه گذاران کانون مدافعان حقوق بشر صورت گرفته است، شیرین عبادی، محمدعلی دادخواه، سیف‌زاده، سلطانی و خانم نسرین ستوده نشان می‌دهد که این‌ها فقط به بستن کانون مدافعان حقوق بشر اکتفا نکرده و نمی‌کنند و تمام اعضا و پایه گذاران کانون مدافعان حقوق بشر را هم یا ناگزیز می‌کنند که از ایران خارج شوند و یا اینکه آن‌ها را به زندان می‌اندازند و تحت تعقیب قرار می‌دهند.

با اینکه پیش از این عبدالفتاح سلطانی به عنوان عضو کانون وکلا انتخاب شده بود، به حبس هم افتاده بود ولی پس از آن آزاد شد.

  • آیا مشخص و روشن است که وضعیت آن پرونده و سایر پرونده‌‌هایی که ایشان دارند و یا پرونده جدید در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بله. در دادگاه تجدید نظر آقای سلطانی تبرئه شد و آن پرونده بسته شد. ولی پس از دستگیری‌های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری، عبدالفتاح سلطانی هم دستگیر شد، مدتی بازداشت بود و پس از آن به قید وثیقه آزاد شد. تقریباً در طول دو سال گذشته در مورد ایشان خبری نبود تا اینکه همسرشان را دستگیر کردند.

در واقع باید منتظر دریافت خبرهای تازه در طول روزهای آینده باشیم تا ببینیم که او هم مثل همسرش به قید وثیقه یا کفیل آزاد می‌شود یا اینکه مثل آقای سیف‌زاده، آقای سلطانی هم باید مدت‌ها پشت میله‌های زندان بماند.

  • فدراسیون جامعه جهانی دفاع از حقوق بشر در ارتباط با مسئله آقای سلطانی در نظر دارد دست به چه اقداماتی بزند؟

اگر در طول روزهای آینده آقای سلطانی آزاد نشود ما نخست به گروه بازداشت‌های خودسرانه شکایت خواهیم کرد. این گروه یکی از نهادهای حقوق بشر سازمان ملل و مثل گروه کاری ناپدید شدگان قهری است، که ما درباره ناپدید شدن آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان به این گروه شکایت کردیم و هفته گذشته تأیید شد که شکایت ما به جمهوری اسلامی ابلاغ شده است، و طی هفته‌های آینده باید منتظر تحولات دیگری درباره این پرونده باشیم.

از سوی دیگر به آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل هم، درباره بازداشت آقای سلطانی گزارش خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر