سه‌شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۱

آخرین اخبار و تحولات پشت پرده در کلیسای انجیلی عمانوئیل تهران


Evangelica_protestant_Church_3
یک نماینده مجلس شورای اسلامی پشت سر جریانات فشار و تعطیلی کلیساهای انجیلی در تهران است. او حالا از طریق عوامل خود می خواهد تبلیغ کند که یک کلیسای بدون رهبر و کشیش که مشایخ فعال آن یا در زندان هستند یا از ورود به کلیسا منع شده اند و حق تعلیم و بشارت از آن سلب شده، همچنان باز است.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان از تهران به نقل از منابع مسیحی پایتخت، با گذشت 70 روز از اعلام خبر تعطیل کردن و لغو مجوز کلیسای عمانوئیل تهران توسط عوامل امنیتی اطلاعات سپاه، اکنون مشخص شده است که یک نماینده مجلس شورای اسلامی به شدت دنبال تعطیلی و غیر فعال کردن این کلیسا از طریق همکاری با نهادهای امنیتی و دادن گزارش به آنها و نفوذ برای تفرقه بین اعضای شورای کلیساهای انجیلی  بوده است.

این نماینده مجلس که خود را نماینده اقلیت آشوری در مجلس اسلامی خطاب می کند  "یاناتان بیت کلیا" نام دارد. او معتقد است مطلقا نباید مسیحیان ایران فعالیتهای بشارتی و تبلیغی داشته باشند. اکنون  وی با دادن اطلاعاتی که از طریق عوامل خود در کلیساهای انجیلی تهران به دست می آورد به مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور، به آنها برای تعطیلی یا غیر فعال کردن این کلیساها خط می دهد.
آغاز فشار بر کلیساهای انجیلی
منابع مسیحی مرتبط با کلیساهای انجیلی تهران تائید کرده اند که مطابق راهنمائیهای همین آقای بیت کلیا بود که مسئولان امنیتی ابتدا در سال گذشته برگزاری سرویسهای فارسی زبان را در کلیساهای انجیلی تهران (عمانوئل و پطرس مقدس ) ممنوع اعلام کردند. این دستور بعدا به "کلیسای انجیلی ارامنه تهران" نیز تحمیل شد.
قدم بعدی درخواست  ارائه کپی کارت ملی و مشخصات پرسنلی و آدرس ایمانداران عضو و حاضر در همه کلیساهای رسمی و ساختمانی کشور بود.ماموران قول داده بودند این مشخصات را فقط برای آمارگیری می خواهند. ولی بعد گزارشهائی از تهدید برخی ایمانداران فعال در کلیساهای انجیلی و احضار آنها به مراکز امنیتی ، همچنین چند مورد اخراج از محل کار و تحصیل به گوش رسید.
بازداشت  "مهرداد سجادی" از مشایخ و واعظان کلیسای عمانوئیل و همسرش در تاریخ پنج شنبه 4 خرداد ماه سال جاری (28 می 2012) و چند نفر دیگر از ایمانداران فعال آن کلیسا، پرده دیگری از این سناریو بود. آقای سجادی که یکی از ایمانداران قدیمی کلیساهای انجیلی تهران بود همچنان بعد از گذشت بیش از 4 ماه در زندان و تحت بازداشت به سر می برد. همسر او نیز با یک وثیقه سنگین مالی از زندان تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.
هدف بعدی نماینده مجلس اسلامی در جامعه اقلیت آشوری (بیت کلیا) برای ضربه زدن به کلیساهای انجیلی تهران ، کشیش و رهبر کلیسای عمانوئیل تهران یعنی "کشیش سرگی شاوردیان" بود. کشیش سرگی در چندین نوبت به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تهران بزرگ احضار شد و برای جلوگیری از فعالیتهای تبلیغی ایمانداران کلیسای خود به خصوص پایان دادن به موعظه های مهرداد سجادی تحت فشار قرار گرفت. ایشان حتی در یک مورد به مدت 2 شب نیز تحت بازداشت موقت بود.
کشیش شاوردیان که همواره تلاش فراوانی برای اجرای کامل همه مقررات و محدودیتهای وضع شده از سوی حکومت در مورد کلیساها می کرد، ضمن قبول همه دستورات ابلاغ شده توسط نهادهای امنیتی و نظارتی دولت، هرگز حاضر به پذیرش دخالتهای مستقیم افراد غیر مسئول در امور رهبری روحانی کلیسا نبود. از این رو به شدت مورد خشم بیت کلیا و حامیان او قرار گرفت.
این بود که نماینده طرفدار حکومت در مجلس شورای اسلامی تلاش مجدانه ای را برای تغییر کشیش سرگی از طریق شورای اجرائی کلیساهای انجیلی تهران آغاز کرد. اما چون بالاخره این فعالیتها به نتیجه قطعی نرسید و این کشیش ارمنی تبار همچنان در رهبری کلیسا باقی مانده بود، به اشاره او ماموران اطلاعات سپاه در تاریخ  پنج شنبه 5 مرداد ماه سال جاری (26 ژوئیه) به کلیسای عمانوئیل رفتند و از کشیش "سرگی شاوردیان" خواستند که دفتر کلیسا را تعطیل کند. آنها به او اعلام کردن که دیگر حق پا گذاشتن به آن ساختمان را ندارد.
وقتی کشیش و رهبر کلیسای عمانوئیل از ایشان دلیل این امر را سوال کرد، آنها در جواب او گفتند که مجوز فعالیت این کلیسا از سوی دولت لغو شده است. بعد از اخراج اجباری رهبر کلیسا و بسته شدن دفتر آن ، اعضای فعال کلیسا نیز در جریان قرار گرفتند و از آنها خواسته شد دیگر در روزهای یک شنبه به محل کلیسا مراجعه نکنند. ایمانداران مسیحی دیگر کلیسا که از ماجرا خبر نداشتند وقتی روز یک شنبه  8 مرداد ماه (29 ژوئیه) به محل کلیسا مراجعه کردند با درهای بسته آن مواجه شدند.
ایجاد شکاف و نفوذ در شورای اجرائی
به دنبال انتشار خبر بسته شدن کلیسای عمانوئیل تهران توسط شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان در همان روز یک شنبه، اینبار فعالیت جدیدی از صبح دوشنبه 9 مرداد توسط بیت کلیا آغاز شد. او در دیدارهائی جداگانه با برخی از اعضای "شورای اجرائی کلیساهای انجیلی" به آنها اعلام کرد که می تواند دستور لغو مجوز کلیسا را به طور موقت باطل کند به شرط آنکه خواسته های او در کلیسای عمانوئیل مورد قبول قرار گیرد و مو به مو اجرا شوند. اولین خواسته او ممنوعیت دائمی برای ورود کشیش شاوردیان به محل کلیسا بود. او خواستار آن شد که ایشان نه تنها به عنوان کشیش و رهبر بلکه به عنوان یک ایماندار ساده نیز حق ورود به کلیسای عمانوئیل را نداشته باشد. او همچنین اسم چند ایماندار قدیمی و فعال کلیسا را نیز ارائه کرد و خواستار ممنوعیت ورود آنها به محوطه ورود کلیسا شد.
پس از اینکه بیت کلیا با رایزنی های زیاد و و دادن عده و وعیدهای توخالی توانست در واقع اعضای شورای اجرائی کلیساهای انجیلی را وادار به قبول ممنوعیت ورود کشیش و ایمانداران فعال به کلیسای عمانویل بکند، به آنها اعلام کرد که مسئولان پرونده کلیسای عمانوئیل در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت به شرطی با بازگشائی مجدد کلیسا و نادده گرفتن لغو مجوز فعالیت آن موافقت می کنند که شورای اجرائی تعهد بدهد که از ورود هر شخص غیر ارمنی و آشوری به کلیسا با قاطعیت جلوگیری نمایند و اسامی کسانی که می خواهند برای وعظ و خطابه به کلیسا دعوت کنند از قبل به آنها اطلاع دهند.
بیت کلیا همچنین به اعضای شورای اجرائی کلیساهای انجیلی تفهیم کرد که در صورت مشاهده هرگونه فعالیتی در بین مسلمانان مسئله لغو مجوز کلیسای عمانوئیل  دوباره جنبه اجرائی به خود خواهد گرفت و همه آنها پی گرد می شوند. بالاخره اعضای شورای اجرائی تحت اجبار وادار به پذیرش تمام خواسته های ماموران حکومت که توسط بیت کلیا به آنها منتقل شد گردیدند.
اکنون درهای کلیسای عمانوئیل روزهای یک شنبه به ظاهر باز است. در حالی که کشیش و رهبر کلیسا ، همچنین ایمانداران فعال اجازه ورود به آنجا را ندارند. مامور ارشاد اسلامی دم در ورود افراد را به کلیسا تحت کنترل دارد و از ورود غیر ارامنه و آشوریان به کلیسا ممانعت می کند. هر هفته یک واعظ مهمان از کلیساهای دیگر دعوت می شود که باید از قبل متن صحبتهایش که نمی تواند به زبان فارسی باشد را ارائه داده باشد. هرگونه فعالیت بشارتی و تعلیمی در کلیسای مذکور ممنوع است.
تلاشها برای مخدوش کردن خبر رسانی
از سوی دیگر برخی از کسانی که مدعی هستند از ایمانداران قدیمی کلیسای عمانوئیل می باشند و در خارج کشور به سر می برند توسط عوامل خاصی در داخل شورای اجرائی تشویق می شوند که با حرارت همه جا تبلیغ کنند که اخبار مربوط به بسته شدن کلیسای عمانوئی درست نیست. آنها تلاش بسیار کردند که از پخش شدن خبر بسته شدن کلیسای عمانوئیل در رسانه های بین المللی جلوگیری کنند.
هنوز مشخص نیست که این افراد با چه مقصودی اصرار دارند که یک کلیسای بدون رهبر و کشیش که ایمانداران فعالش اجازه ورود به آن راندارند و حق بشارت و تعلیم را هم  رسما از آن سلب کرده اند کلیسائی باز و در حال کار و فعالیت اعلام کنند.
یکی از فعالان مسیحی داخل کشور در این باره  به اف سی ان ان گفت :گذشت زمان مشخص خواهد کرد که تبلیغات این عده  برای باز بودن کلیسای عمانوئیل با کتمان واقعیتهای موجود و همراهیشان با سیاستهای حکومت و شخص بیت کلیا  به علت دریافت وعده های دروغین برای دادن اجازه فعالیت در داخل کشور  و رفت و آمد به ایران است. یا صرفا عدم بلوغ روحانی و آگاهیهای اجتماعی ایشان از اوضاع داخل کشور به علت سالهای طولانی اقامت در خارج  باعث شده تا عمله تبلیغاتی دستگاه امنیتی حاکم بشوند.
یاد آور می شود که یاناتان بیت کلیا که عنوان نمایندگی اقلیت آشوریها در مجلس شورای اسلامی را دارد قبلا نیز با دخالتها و اعمال فشارهای مستقیم خود باعث بسته شدن دو کلیسا، یکی کلیسای آشوری  شهر آرای تهران و دیگری کلیسای پنطیکاستی کرمانشاه شده بود. در هر دو مورد این کلیساها که دارای سرویسهای فارسی زبان بودند به دادن سرویس و خدمات مذهبی به غیر مسیحیان و بشارت مسلمانان متهم شدندو برای کشیش ورهبران آنها در دستگاههای امنیتی و قضائی پرونده هائی تشکیل شد.
بیت کلیا به عنوان آس برنده قوه قضائیه و تشکیلات حقوق بشری آن به مدیریت جواد لاریجانی در مجامع حقوق بشری محسوب می شود. او تا به حال در چند جلسه در کنار لاریجانی ظاهر شده و اعلام کرده است که ایران بهشت اقلیتهای مذهبی به خصوص مسیحیان می باشد. در یکی از جلسات سالانه شورای حقوق بشر ملل متحد او اعلام کرد که « مسیحیان در ایران حتی از مسلمانان هم راحت تر زندگی می کنند.» البته ایشان به دلایل بالا بودن آمار تمایل به مهاجرت مسیحیان از کشور اشاره ای نکرد. اخبار متعددی از سوء استفاده های مالی بیت کلیا و نزدیکان او با استفاده از رانتها و وامهای کلان دولتی در بین مسیحیان ایران وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر