یکشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۱

آزادی هنرمند نوکیش مسیحی از زندان مشهد پس از 136 روز


.وی از هنرمندان و نوکیشان مسیحی است که پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی به زندان مرکزی مشهد انتقال یافت . در حالی که تلاش ها برای اطلاع از وضعیت نگهداری و سلامت ایشان بی نتیجه بود وی سرانجام با گذشت بیش از چهار ماه در بازداشت از زندان آزاد شد.
« محبت نیوز » -  این روزها که سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سفر پاییزی خود در استان خراسان به سر می برد و رسانه‌های وابسته به حکومت از ابتدای صبح تا پایان شب در بخش های خبری مختلف بارها و بارها مشغول پخش و بازپخش سخنرانی های پر رنگ و لعاب هستند، اما روی دیگر سکه خبرهای دیگری است.

در شهر مذهبی مشهد زادگاه سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، یکی از دهها نوکیش مسیحی به نام «وحید زردی» روز سه شنبه 18 مهر 1391 برابر با ( 9 اکتبر2012 ) به صورت موقت آزاد شد.
این نوکیش مسیحی بیش از 136 روز را در زندان مخوف وکیل آباد گذرانده و تحت بازجویی قرار داشته است. طبق آخرین گزارش های دریافتی، او به طور موقت از زندان آزاد شده و برای ادامه رسیدگی به پرونده‌اش در انتظار احضاریه و تشکیل مجدد دادگاه می باشد.
"وحید زردی" از نوکیشان مسیحی در مورخ ۶ خرداد ۱۳۹۱ ( ۲۶ می ۲۰۱۲) در حالیکه به همراه همسر و تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی برای عبادت و تعلیم كتاب مقدس (انجیل) در یك كلیسای خانگی دور هم گرد آمده بودند توسط نیروهای امنیتی حکومت بازداشت و روانه زندان وکیل آباد مشهد شدند.
بر طبق گزارشات منتشره از سوی فعالان حقوق بشر، زندان مرکزی مشهد (زندان وکیل آباد) بعنوان «جهنم روی زمین» توصیف می شود همچنین این زندان «جایی است که زندانیان با ازدحام بیش از حد، خطرات بهداشتی، تحقیر، و اعدام‌های گروهی و مخفیانه روبه‌رو هستند.»
"وحید زردی" پیش از این نیز در سال ۱۳۸۶ به دلیل اعتقادات و باورهای مسیحی بهمراه تعدادی دیگر از همفكران خود توسط ماموران اطلاعات بازداشت شده بود .
وی فارغ التحصیل لیسانس موسیقی دانشگاه سوره در تهران و از هنرمندان و روزنامه نگاران مسیحی است كه آثارش در برخی از جشنواره های سراسری هنری كشور از جمله جشنواره تئاتر مورد تقدیر قرار گرفته و پیش از این نیز با هنرمندان به نام کشور همکاری نزدیک داشته است .
- اطلاع رسانی و تهدید خانواده های مسیحیان در بند
از آنجایی که مقامات جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات خانواده زندانیان عقیدتی و سیاسی را برای اینکه هیچ اطلاعی از وضعیت پرونده و سرنوشت آنان به بیرون درز پیدا نکند تحت فشار و تهدید قرار می دهند. هنوز به درستی مشخص نیست آزادی نوکیش مسیحی "وحید زردی" به چه صورت بوده و برای آزادی او چگونه دادگاهی و یا چه میزان وثیقه در نظر گرفته شده است. محدودیت ها و عدم دسترسی به منابع خبری و همچنین جلوگیری از گردش آزاد خبر به حدی است که بسیاری از خبرها و گزارشات در این خصوص به دلیل موارد ذكر شده منتشر نمی گردد. با این حال «محبت نیوز» در تلاش است تا توسط تیم خبری خود در برخی از شهرهای ایران موارد نقض حقوق مسیحیان را گردآوری كرده و جهت اطلاع رسانی در اختیار سازمان های حقوقی مسیحی و فعالان حقوق بشر قرار دهد.
- وضعیت مسیحیان استان خراسان
گرچه مشهد یکی از پایگاه های مهم مذهبی جمهوری اسلامی است اما چندی پیش روزنامه حكومتی جمهوری اسلامی در خبری گسترش كلیساهای خانگی در شهر مذهبی مشهد را سازمان یافته و حاكی از برنامه ريزی‌های گسترده عوامل استكبار! دانست و از كشف ۲۰۰ كليسای خانگی در اين شهر خبر داده بود !
وضعیت دیگر شهرهای استان خراسان نیز مشابه مشهد است. شهر نیشابور از شهرهای مهم استان خراسان جنوبی است. چندی پیش یک روزنامه محلی خراسان جنوبی، به نقل از آخوند سبحانی از مراجع تقلید استان خراسان، ضمن هشدار نسبت به افزایش مسيحيان در کشور از گشترش فعالیت های آنان خبر داد. اين مرجع تقليد شیعه بدون ذكر منبع، از مسیحی شدن ۶۰۰ نفر در نیشابور توسط مبشرین مسیحی خبر داد؛ « وی از نهاد و یا سازمانی كه این ارقام را ارائه داده نامی نبرد.»
- گزارش احمد شهید گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد از نقض حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز پنجشنبه، ۲۰ مهرماه، سومین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را ارائه داد. در این گزارش وی از نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.
در بندهایی از گزارش وی به موضوعات آزادی مذهبی، از جمله آزادی جامعه مسيحيان ، بهاييان و جامعه دراويش اختصاص داشت.
گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، پیشتر در بیانیه ای، برپایه تماس‌ها و اسناد و مصاحبه‌های خود گفته بود که از سال ۲۰۱۰ بيش از ۳۰۰ مسیحی به طور «خودسرانه» دستگیر و زندانی شده‌اند.
وی گفته بود: «این دستگیری‌ها در حالی است که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر