سه‌شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۱

گزارش وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران مربوط به شهریور ماه 1391


گزارش وضعیت نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران مربوط به شهریور ماه 1391
شهریور ماه سال جاری نیز مثل ماه های قبل وضعیت  نقض حقوق اقلیت های مذهبی در کشورمان شرایط بدی را پشت سر کذاشت. حکم ۱۲ سال حبس تعزیری و ۴ میلیون ریال جریمه‌ی نقدی نوید خانجانی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و فعال حقوق‌ بشر از سوی شعبه‌ی ۵۴ دادگاه انقلاب تایید شد. ثمین احسانی- فعال حقوق کودک و شهروند بهائی- به پنج سال حبس،و  نصرت طبسی یکی از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی به شش ماه حبس تعزیری و ۴ سال و شش ماه حبس تعلیقی،محکوم شدند
همچنین  ۳ تن ازشهروندان در حوزه  اقلییت های مذهبی بازداشت شدند و از سوی دیگر ۱ تن به اداره اطلاعات و یا دستگاه قضایی احضار شد.
۵ تن از اقلییت های مذهبی از سوی دستگاه قضایی به ۲۵ ماه حبس تعزیری و ۵۴ ماه حبس تعلیقی و ۲۰۰۰۰۰۰۰ریال جریمه نقدی محکوم شدند.همچنین نیروهای امنیتی در مراجعه به منزل شهروندان اقدام به تفتیش منزل ۱ شهروند نموده و یک تن را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یکی از خبر های خوشحال کننده این بود که یوسف ندرخانی،کشیش زندانی محکوم به اعدام از زندان لاکان رشت آزاد شد.
این کشیش مسیحی از اتهام "ارتداد" تبرئه شده و برای اتهام "تبلیغ علیه نظام" به سه سال حبس محکوم شد. یوسف ندرخانی
از اتهام «ارتداد» تبرئه شد و در اتهام «تبلیغ علیه نظام» نیز به سال حبس محکوم شد. از آنجا که آقای ندرخانی سه سال گذشته را در زندان سپری کرده است با پایان جلسه‌ی دادگاه آزاد شد
در همین ماه ،مامورین امنیتی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در صادقیه جلو گیری کرده و راه نمازگزاران به مسجد اهل سنت را سد کردند. مامورین امنیتی که مسجد اهل سنت را محاصره کرده بودند از نزدیک شدن نمازگزاران به مسجد جلوگیری نمودند.
 در شیراز نیز نیروی انتظامی از طریق اتحادیه های صنفی اقدام به جمع آوری اطلاعات خصوصی اقلیتهای دینی به خصوص بهائیان کرده اند. گفته می شود این فرمها را اداره اماکن نیروی انتظامی به اتحادیه ها داده است و در مراجعه اتحادیه ها به واحدهای صنفی از آنها خواسته می شود که همه شرکا و کارکنان این فرمها را پر کنند که با اعتراض برخی از افراد روبرو شده است.
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که در جریان سفر به تهران و در حاشیه اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد،حظور داشت، وضعیت حقوق بشر در ایرن را بحرانی دانست.
هاشم حسین¬‌پناهی مدرس مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج، مدیر دفتر مفتی و حاکم شرع مردمی کردستان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. این فعال اهل سنت کارمند سابق قوه قضائیه بوده و مدت ۱۲ سال در دادگستری مشغول فعالیت بوده است که به علت دفاع از حقوق اهل‌سنّت و شرکت در فعالیتهای دینی سه سال پیش از کار برکنار و اخراج شد.
نصرت طبسی یکی از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی در دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری و ۴ سال و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
خبر دیگر اینکه دو شهروند بهایی ساکن مشهد به نام‌های «نورا نبیل‌زاده» و «سونیا احمدی» جهت اجرای حکم حبس بازداشت شدند.
و برای گذراندن دوران محکومیت به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند.
بازرسان حقوق‌بشر سازمان ملل و همچنین احمد شهید در اطلاعیه ای اعلام کردند در دو سال گذشته، بیش از ۳۰۰ مسیحی به طور خودسرانه در ایران دستگیر و زندانی شده‌اند. آنان در بیانیه‌ای مشترک از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند فضا را برای کلیسا‌ها به ویژه کلیسا‌های خانگی انجیلی، آرام کنند و به آن‌ها اجازه فعالیت آزاد بدهند. آقای احمد شهید خاطر نشان کرد که این دستگیری‌ها در حالی است که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است. گزارشگر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید که ۴۱ نفر از این دستگیر شدگان دست کم از یک ماه تا بیش از یک سال در بازداشت بوده‌اند و همچنان شماری زیادی از آن‌ها در بازداشت هستند.
 آقای شهید در مورد پرونده کشیش یوسف ندرخانی گفت: هنوز حتی مشخص نیست که چرا این کشیش مسیحی، مدت سه سال در زندان افتاد و ما هنوز پاسخ درستی از ایران دریافت نکرده‌ایم

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر