شنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۱

محرومیت از تحصیل و عدم تحویل مدرک دانشجویان پزشکی اهل سنت


خبرگزاری هرانا - سه تن از دانشجویان رشته پزشکی اهل سنت کرد، از ادامه تحصیل و تحویل مدارک محروم گشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه‌ برخورد با اهل سنّت ایران (به ویژه پیروان کاکه احمد مفتی‌زاده) مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان و همدان ۳ نفر از پزشکان دانشجوی تخصّصی (رزیدنت) ساکن سنندج را از ادامه‌ تحصیل دوره تخصّص بازداشته و حتی از تحویل مدرک پزشکی عمومی به آنان خودداری کردند.
پس از اعتراضات فراوان به این حکم، مسئولین دانشگاه‌ها و نیز وزارت بهداشت اعلام نموده‌اند که: وزارت اطلاعات و امنیت کشور با ادامهٔ تحصیل شما به شدّت مخالف است.
اسامی و مشخّصات پزشکان بدین شرح است

۱- خانم دکتر سروه حیدری- رزیدنت سال آخر زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، که در جلسه دفاعیّه، پایان نامه تخصّص خود را تقدیم به (کاکه احمد مفتی‌زاده) می‌کند؛ فوراً مسئولین دانشگاه و حراستی‌ها از معرّفی شدن ایشان برای امتحان پایانی (پره بورد) ممانعت به عمل می‌آورند.
پس از پی‌گیری‌های فراوان از طرف دکترحیدری در دانشگاه مربوطه و وزارت بهداشت و سایر مراجع قانونی و اعتراض به این مطلب که: «تقدیم پایان نامه به هرشخص حقیقی و حقوقی از حقوق اولیه هر دانشجو می‌باشد و قانونی مبنی بر ممنوعیّت تقدیم وجود ندارد و...»، مسئولین در ابتدا از دادن هرنوع پاسخ کتبی و شفاهی امتناع ورزیده و مطلب را حراستی و امنیتی اعلام کردند؛ و سرانجام پس از چند جلسه بازجوئی توسط نیروهای وزارت اطلاعات و امنیت کشور، اظهار داشتند که: «نام بردن از احمد مفتی‌زاده خط قرمز ماست، به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی.»
۲- خانم دکتر لیلا بُرنا - دانشجوی تخصّصی جراحی زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان – ورودی ۹۱- با وجود قبولی در آزمون تخصّصی و حضور در کلاس، به گفته مسئولین دانشگاه: «مقامات اطلاعاتی، پایان نامه پزشکی عمومیش را تأیید نکرده‌اند» و چون اکنون حتی فاقد مدرک پزشکی عمومی می‌باشند، در نتیجه ادامه تحصیل تخصّص نیز ممکن نیست.
۳- خانم دکتر سمیّه هوشیاری– دانشجوی تخصّصی بیماری‌های کودکان دانشگاه علوم پزشکی کردستان – ورودی ۹۱ - ایشان نیز با وجود قبولی در آزمون تخصّصی و حضور در کلاس، به گفته مسئولین دانشگاه: «مقامات اطلاعاتی، پایان نامه پزشکی عمومیش را تأیید نکرده‌اند» و چون اکنون حتّی فاقد مدرک پزشکی عمومی می‌باشند، در نتیجه ادامه تحصیل تخصّص نیز ممکن نیست.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.

· بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:
 هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.

· ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر