چهارشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۹۱

پلیس ضد شورش و دستگیری گسترده مردم در اطراف بازار تهران



بر اساس گزارش های متعدد، شایعات دو روز اخیر در نهایت به عمل تبدیل شده و بازار تهران به طور کامل به حال تعطیل درآمده است. نیروهای ضد شورش وابسته به سپاه و نیروی انتظامی نیز به طور گسترده وارد عمل شده و به دستگیری تجمع کنندگان پرداخته اند.
به گزارش خبرنگار کلمه، ساعتی پیش از ظهر امروز در خیابان های ناصر خسرو و اطراف بازار تهران، تعداد قابل توجهی از کسبه و بازاریان دست به تجمع و راهپیمایی زده اند.

بر اساس گفته های منابع مختلف، راهپیمایی در مسیر خیابان های ناصرخسرو، میدان امام خمینی و خیابان فردوسی ادامه یافته و معترضان در تمام اسین مسیرها در حال شعار دادن بوده اند.
بر اساس گزارش های جدیدتر، گارد ضد شورش نیروی انتظامی با حضور پرتعداد در میدان و خیابان فردوسی، اقدام به دستگیری حاضران کرده است.
تعداد نیروهای پلیس و لباس شخصی حاضر در محل، بسیار گسترده و برخورد آنها هم بسیار خشن گزارش شده است.
با این حال در سبزه میدان و محوطه مقابل بازار سنتی تهران، پلیس نتوانسته از تجمع بازاریان و تعطیلی کامل کسب و کار جلوگیری کند.
از جمله شعارهایی که در تجمع ظهر روز چهارشنبه سر داده شده، «الله اکبر»، «نصر من الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حیاکن، سیاستو رها کن»، «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «احمدی به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش» و… گزارش شده است.
همچنین منابع مختلف گفته اند که پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.
خبرنگار کلمه از بازار تهران گزارش داده که فعالان قدیمی بازار، اعتراض امروز را بی سابقه ترین مورد تعطیلی بازار تهران پس از انقلاب ارزیابی می کنند؛ چرا که صنف های مختلف فعال در بازار از جمله صنف پارچه و قماش، طلا و جواهرات، پوشاک، خشکبار، لوازم خانگی و … در آن شرکت دارند و هماهنگی و یکپارچگی کم سابقه ای بین بازاریان در اعتراض امروز به چشم می خورد.
آخرین گزارش ها حاکی است که در خیابان های سعدی، جمهوری، فردوسی و منوچهری درگیری هایی بین پلیس و معترضان رخ داده و نیروهای نظامی با لباس رسمی برای سرکوب تجمع کنندگان وارد صحنه شده اند.
پمپ بنزین های ابتدای وصال در خیابان انقلاب و ابتدای خیابان فردوسی بالاتر از میدان فردوسی نیز تعطیل شده اند.
صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.
ایلنا گزارش داده که این اقدام به عنوان اعتراض به نبود برنامه ریزی اقتصادی، ایجاد بازار سیاه و موضع انفعالی دولت صورت گرفته است.
اعتراض فعالان بازار تهران به گرانی نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و ناتوانی دولت از مهار قیمت ها و سوء مدیریت موجود است.
وزیر اقتصاد شب گذشته اعلام کرده بود که تصمیم گرفته شده بازار غیر رسمی ارز “جمع شود”. همچنین گفته می شود که سردار رادان به عنوان مسئول برخوردهای پلیسی با افراد فعال در بازار ناآرام ارز تعیین شده است.
احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم از تشکیل ستاد متمرکزی برای بررسی بازار ارز و برخورد با کسانی که آنها را “اخلالگر” نامیده، خبر داده است.
درخواست محافظه کاران برای مداخله نیروی انتظامی!
دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار که تشکل وابسته به محافظه کاران در بازار تهران است، در مصاحبه ای با ایسنا خواستار مداخله نیروی انتظامی و برخورد با کسانی شده که آنها را “اخلال گر” نامیده است.
احمد کریمی اصفهانی که دیروز در مصاحبه ای از بی کفایتی و ناتوانی دولت سخن گفته بود، امروز در واکنش به اعتراضات بازاریان به همین موضوع، گفته است: “برخی به دنبال اخلال‌گری در بازار(تهران) هستند و ما انتظار داریم که نیروی انتظامی این مساله را پیگیری کرده و با اخلال‌گران برخورد کند.”
وی ابتدا ادعا کرده بود که بازار تعطیل نشده و “اخلال‌گری‌ها از خارج از بازار به آن تزریق شده است”! اما در مصاحبه بعدی به تعطیلی مغازه های بازار اعتراف کرده ولی گفته است که بازاریان از ترس ناامنی و “برای این که اوضاع به هم نریزد” مغازه های خود را بسته اند.
دبیر انجمن اصناف و بازار در مصاحبه خود با ایسنا به طور مشخص به اعتراض در صنف قماش اشاره کرده و گفته است: “شاید در بخش‌هایی مانند خرازی‌ها مشکلاتی باشد، اما به طور کلی اینگونه نیست و ما با اتحادیه خرازی‌ها نیز صحبت کردیم که گفتند شرایط عادی است.”
صنف پارچه و قماش سال گذشته هم برای حدود دو ماه به طور کامل در اعتصاب بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر