چهارشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۰

قبرستان تاریخی مسیحیان به منطقه مسكونی تبدیل می شود+عكس


.
قبرستان انگليسی‌ها از اماکن تاريخی بندر بوشهر است كه به عنوان يکي از محل‌هاي تدفين ارامنه بوشهر نيز استفاده مي‌شده است. اما اكنون تمام صليب‌های اين قبرستان ديرينه از جا كنده شده و شرايط بسيار نامناسبی دارد طوری که روز به روز به ويرانی نزديک تر می‌ شود.
محل دفن اجساد افسران و سربازان ارتش انگليس كه به هنگام ورود به خاک ايران در سال‌هاي پس از 1856 ميلادي و جنگ جهاني اول به یك قبرستان تبدیل شده بود ، در يک طرح شهري تبديل به منطقه مسکوني شده و اکنون تنها بخش کوچکي از ويرانه آن قابل مشاهده است.

به گزارش «محبت نیوز» مشاهدات خبرنگار CHN نشان مي‌دهد که تمام صليب‌های اين قبرستان ديرينه از جا درآمده و شرايط بسيار نامناسبی دارد و به نظر مي‌رسد که روز به روز به ويرانی نزديک تر مي‌ شود. این گزارش می افزاید تماس‌هاي مکرر با مسئولان ميراث در بوشهر براي گرفتن اطلاعات بيشتر در مورد اين قبرستان تاريخی بي نتيجه بوده است.
قبرستان انگليسي‌ها يکي از اماكن تاريخي بندر بوشهر واقع در جنوب كشور است که در منطقه بهمني واقع شده و با وجود برخورداري از اهميت و قدمت قابل توجه، تنها تعداد محدودي عکس از اين مکان در اينترنت يافت مي‌شود. اين گورستان که در فهرست اماكن تحت اختيار سازمان ميراث فرهنگي استان بوشهر قرار دارد، تا 30 سال قبل از آن به عنوان يکي از محل‌هاي تدفين ارامنه بوشهر نيز استفاده مي‌شده است.
اين مکان به علت جاي دادن اجساد نظاميان انگلیسی، همواره از سوي مسؤولان شهر بوشهر مورد بي‌توجهی عمدي قرار گرفته به طوري که در سال 82 سازمان ايرانگردي و جهانگردي يک ديوار سنگی داراي نرده به دور اين قبرستان کشيده و درهاي آن را به روي بازديدکنندگان بسته است.
قبرستان انگليسي‌هاي بوشهر در گذشته وسيع‌تر بوده اما بخش اعظم آن بين سال‌هاي ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ تخريب و به عنوان زمين خالي آماده ساخت‌وساز فروخته شده است به طوري که طرح توسعه منطقه مسکوني بهمني در آن ناحيه نيز اجرا شد و علاوه بر بنا شدن ساختمان‌هاي مسکوني، اخيرن حتی يک سينما نيز در مجاورت اين قبرستان ساخته شده است.
بر اساس عکس‌هايي قديمي که اين قبرستان را به تصوير مي‌کشند، زماني صليب‌هاي بزرگي بالاي مقبره‌ها وجود داشته که اکنون هيچ اثري از آن يافت نمي‌شود. امروز در قبرستان انگليسي‌ها تنها چند قطعه سنگ شکسته ديده مي‌شود که خار و خاشاک و زباله و اجساد حيوانات و پرندگان آن را در بر گرفته، قبرها تبديل به باغچه شده‌اند و تنها سنگ‌نبشته روي يکي از قبرها باقي مانده است.
.
.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر