پنجشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۰

 آزادی موقت بازداشت شدگان مسیحی كلیسای جماعت ربانی اهواز


.
در پی یورش گسترده ماموران امنیتی در روز جشن کریسمس در ماه دسامبر ۲۰۱۱ به کلیسای خانگی جماعت ربانی اهواز، که منجر به بازداشت جمعی از اعضا وخادمین آن کلیسا شده بود ، دو تن از بازداشت شدگان این حادثه با سپردن وثیقه بطور موقت آزادشدند.
به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز »، دو تن از بازداشت شدگان حادثه هجوم ماموران امنیتی به كلیسای خانگی جماعت ربانی شهر اهواز، سرانجام - امروز- در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۲۱ فوریه ۲۰۱۲) پس از تحمل ۲ ماه بازداشت و بلاتكلیفی از زندان آزاد شدند.

بازداشت شدگان بنام های "كشیش فرهاد سبكروح" و "ناصر ضامن دزفولی" از خادمین آن كلیسا، هر كدام با سپردن وثیقه ( سند منزل به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان ) بطور موقت از زندان آزاد شدند.
همچنین"داود علیجانی" از اعضای كلیسای خانگی اهواز و نفر سوم از بازداشت شدگان این رویداد، ایشان نیز كماكان در بازداشت بسر می برند و  گفته می شود وی نیز در روزهای آینده پس از سپردن وثیقه از زندان آزاد خواهد شد.
مسئولان و مقامات قضایی اهواز پیش از این برای آزادی "كشیش فرهاد سبكروح" مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان پول نقد درخواست كرده بودند كه با گفتگوی برخی از رهبران كلیسای جماعت ربانی ایران با مسئولان قضایی مبنی بر عدم توانایی پراخت چنین مبلغی این وجه الضمان نقدی به وثیقه ملكی ( سند منزل ) تبدیل شد.
"محبت نیوز" در گفتگو با "حسین جدیدی" از وكلای پایه یك دادگستری در خصوص مبنای حقوقی درخواست پول نقد برای آزادی  موقت بازداشت شدگان مسیحی، ایشان اظهار داشتند : « در هیچ یك از مواد قانون آئین دادرسی كیفری برای اینگونه اتهامات وجه الضمان نقدی ( پول نقد ) در نظر گرفته نشده است و خواسته اولیه مقامات قضایی برخلاف مقررات جاری و به منظور تحت فشار قراردادن خانواده بازداشت شدگان است و این بهانه ایی غیر قانونی در جهت تداوم و یا  تاخیر در آزادی بازداشت شدگان است.
این افراد پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی استان خوزستان – اهواز – برای انجام بازجویی ها به بازداشتگاه اداره اطلاعات و سپس به زندان كارون منتقل شدند. هنوز تاكنون مسئولین ذیربط دلیل مشخصی برای بازداشت این افراد ارائه نكرده اند و وضعیت قضایی و اتهامات وارده به ایشان نیز كماكان در سایه ایی از ابهام قرار دارد.
لازم به یاد آوری است خانم " شهناز جیزان" همسر كشیش فرهاد سبكروح و از خادمین كلیسای جماعت ربانی، كه ایشان نیز جزو بازداشت شدگان بودند، پس از ۱۰ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات در روز یكشنبه مورخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۰ برابر با اولین روز از سال نو میلادی ۲۰۱۲ با سپردن وثیقه بطور موقت آزاد شدند .
بنا بر گزارشات منتشره، در ساعت ۱۱ صبح روز جمعه دوم دی ماه ۱۳۹۰ ( ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱) ماموران امنیتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده با یورش گسترده به کلیسای خانگی جماعت ربانی اهواز كه در آن مكان بمناسبت كریسمس و تولد عیسی مسیح جمعی از مسیحیان دور هم گرد آمده بودند كلیه اعضا و افراد شرکت كننده در مراسم را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مكان نامعلومی منتقل كردند.
بر پایه این گزارش نیروهای امنیتی که به هنگام یورش به داخل کلیسا صورت های خود را پوشانده بودند حتی بچه‌های کوچک کانون شادی كه به شدت وحشت كرده بودند را نیز با خود بردند. این افراد پس از بازجویی و ثبت مشخصات آنان ساعاتی بعد آزاد شدند.
- آزادی موقت خادم كلیسای جماعت ربانی نارمك در تهران
همچنین منابع آگاه به «محبت نیوز» گزارش دادند " ماسیس موسسیان " از شهروندان ارمنی ساكن تهران و از اعضا کلیسای جماعت ربانی نارمک، كه پیش از این در تاریخ چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ( ۸ فوریه ۲۰۱۲) توسط ماموران امنیتی در محل كار خود بازداشت شده بود در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ( ۱۶ فوریه ۲۰۱۲) پس از ۸ روز بازداشت و انجام مراحل بازجویی از زندان رجایی شهر كرج با سپردن وثیقه بطور موقت آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر