پنجشنبه، بهمن ۲۰، ۱۳۹۰

اجرای محدودیتهای شدید و بی سابقه علیه کلیساهای جماعت ربانی از سوی نهادهای رسمی حکومت اسلامی


klisay_jafadide
تهدیدها و تذکرات مکرربه  رهبران و خادمان ، ایجاد مانع در برگزاری مراسم در روزهای ویژه،کنترل شدید رفت و آمد به کلیسا ، سختگیری شدید در مورد فروش کتاب مقدس و برگزاری جلسات پرستشی مرتب تکرار می شود.
 شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان - از سال 1384 که گویا رهبر جمهوری اسلامی عزمش را برای برچیدن اصلاحات حکومتی از ترس یافتن سرنوشتی همانند شوروی سابق جزم کرد ، فشار بر کلیساهای مسیحی در کشور ما بازهم بیشتر شد. با گماردن احمدی نژاد بر ریاست دولت و دادن وعده توسط او برای برچیدن بساط مسیحیت از ایران ، دوران جدیدی از فشارها و سخت گیریها به کلیساهای کشور بطور عموم و کلیساهای جماعت ربانی به خصوص، آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

به منظور احترام به روشهای انتخاب شده توسط رهبران کلیساهای ایران برای دوری جستن از جنجالهای سیاسی و حکومتی ، با آنکه خبرهای بسیاری از محدودیتها اعمال شده برای کلیساها از طرق مختلف در اختیار رسانه های مسیحی قرار می گیرد اما جز در موارد بسیار حاد مانند تعطیلی ، بازداشت و دستگیری از منعکس کردن آنها خودداری می شود.
اما فشارهائی  که از دی ماه گذشته بر جامعه مسیحی ایران اعمال می شود به حدی بی سابقه با اهدافی مشخص از سوی حاکمیت افزایش یافته است. بخش عمده ای از این زورگوئی حکومتی متوجه کلیساهای جماعت ربانی در شهرهای تهران ، رشت ، اهواز ، اصفهان و ارومیه است.
مطابق گزارشات رسیده به اف سی ان ان ، برخی از این محدودیتها  آنچنان شدید هستند که در عمل می توان آنها را به نوعی تعطیل کردن کلیسا دانست. به تعبیر بسیاری از مسیحیان ؛ کلیسائی که برای آن بشارت دادن به غیر مسیحیان ، پرستش به زبان فارسی ، توزیع کتاب مقدس و تعالیم به تازه واردان ممنوع باشد و نتواند صاحب هیچ رسانه عمومی مستقل و قانونی باشد و به آن  اجازه ندهند که  همه مشتاقان کلام خدا را بپذیرد در شرایط  تحت جفا بودن به سر می برد.
محدودیتهای اعمال شده در برگزاری مراسم ویژه
هرسال با نزدیک شدن کریسمس و جشنهای میلاد مسیح دردسرهای تازه ای برای کلیساهای ایران به خصوص کلیساهای فارسی زبان آغاز می شود. اگر در مورد کلیساهای سنتی  ارمنی و آشوری تمرکزبیشتر بر روی رعایت حجاب ، راه ندادن غیر مسیحیان و نداشتن موزیک می باشد ، در مورد کلیساهای جماعت ربانی مسئله کنترل ابعاد بسیار بیشتری پیدا می کند.
کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران امسال در روزهای شنبه و یکشنبه (24 و 25 دسامبر) مراسم ویژه کریسمس را در سایه ترس و نگرانی برگزار کردند. امسال ماموران حکومت  رهبران کلیسای مرکزرا مجبور کرده بودند که به منظور شرکت در مراسم کریسمس و سال نو  برای اعضای رسمی کلیسا دعوتنامه کتبی ارسال کنند و فقط به کسانی که دعوتنامه دارند اجازه ورود و شرکت در مراسم کلیسائی تولد عیسی مسیح داده شود.
اما کلیسای اهواز به علت اینکه مراسم ویژه سال نو آن در روز جمعه دوم دی (23 دسامبر)  با استقبال زیادی روبرو شده بود و به روایتی بیش از صد نفر در آن شرکت داشتند با حمله ماموران نقاب پوش و بازداشت همه حاضران تعطیل شد. کشیش و خادمان این کلیسا هنوز با وجود گذشت 40 روز بطور غیرقانونی در بازداشت به سر می برند.
در همین حال خبرهای رسیده به اف سی ان ان حاکی از آبود که اواخر آذرماه رهبران کلیسای جماعت ربانی اصفهان به اداره اطلاعات آن شهر احضار شده بودند و از آنها تعهد گرفته شد که در ایام کریسمس و شب سال نو در کلیسا جمع نشوند یابرنامه ای نداشته باشند.به همین دلیل کلیسای اصفهان در ایام سال نو هیچ برنامه ای نداشت و به کلی تعطیل شده بود.سال گذشته کشیش این کلیسا در شب سال نو میلادی به اداره اطلاعات احضار شد و به دلایل نامعلومی به مدت سه هفته در بازداشت ماند.
ایمانداران مسیحی که به کلیساهای تهران رفت و آمد می کنند گمان دارندکه این بازداشتهای نزدیک کریسمس در چند سال گذشته برای زهرچشم گرفتن از کلیساهاست تا به با دیدن استقبال روز افزون مردم به فکر گسترش دادن فعالیتهای خود نیفتند.
تحت فشار گذاشتن رهبران کلیسا با تذکرات و تهدیدات مکرر
در ایران همه کلیساهای رسمی و ساختمانی کشور به ویژه کلیساهای فارسی زبان بسیار تحت فشار و زیر کنترل دقیق حکومت جمهوری اسلامی هستند و تمام حرکاتشان توسط ماموران ویژه ثبت می شود. حکومت اعمال کنترل خود را بر کلیساها به صورت غیر کتبی و از طریق رابطهای اطلاعاتی شاغل در وزارتخانه های اطلاعات و ارشاد اسلامی که به آنها اسم "کارشناس امور اقلیتها" داده اند، به رهبران و خادمان کلیساها ابلاغ می کنند.
در کلیسای مرکز به شدت به خادمان کلیسا برای ندادن بشارت به غیر مسیحیان تذکرات سفت و سخت داده میشوداز آنها می خواهند که از پذیرش تازه واردان خودداری کنند. ماموران حکومت به صورت فزاینده ای مسئولان کلیسا را مورد تهدید قرار می دهند. بطور مثال یکی از این ماموران رابط حکومت در نشستی با رهبران و خادمان کلیسا به آنها گفته بود اگر با ما همکاری نکنید و دستورات ابلاغ شده توسط ما را مو به مو انجام ندهید آنوقت ممکن است عده ای جمع شوند و به کلیسا حمله کنند و همه چیز را اینجا از بین ببرند.آنوقت نیروهای امنیتی حکومت از شما در برابر آنان هیچ حمایتی نخواهند کرد. منظور این مامور تهدید کلیسا به حمله لباس شخصیهای شناخته شده مزدور حکومت در صورت نادیده گرفتن دستورات محدود کننده بوده است.
نه تنها کلیسای جماعت ربانی مرکز با این تهدیدات روبروست بلکه کلیساهای دیگر جماعت ربانی در تهران از جمله مجیدیه و نارمک هم دچار این تهدیدات هستند و ماموران همه آنها را به یک چشم نگاه می کنند. البته امسال این فشارها بر شهرستانها بیشتر بود. بر خلاف پارسال که در ایام منتهی به کریسمس بیشتر مسیحیان تهران آماج حمله گسترده قرار گرفتند. اعضای کلیساهای تهران معتقدند ؛ امسال حکومت با احضار عده زیادی از مسیحیان شهرستانی و ترساندن و تهدید و تعهد گرفتن از آنها میخواهد به مسیحیان تهران اولتیماتوم بدهد و آنها را بترساند که به فکر بشارت و توزیع کتاب مقدس نیفتند.
فشارها بر روی کلیساهای جماعت ربانی آنقدر زیاد است و به حدی همه رهبران و ایمانداران این کلیساها احساس نا امنی می کنند که حتی کسی جرات نمی کند بسته شدن کلیساهای جماعت در شاهین شهر، شهر آرا و اخیرا اهواز را پیگیری کند. درهای این سه کلیسای ثبت شده جماعت ربانی همچنان بدون اعلام دلیل مشخص و یا حتی حکم قضائی بسته است.
کنترل رفت و آمد به کلیساها و ممنوعیت ورود غیر مسیحیان
تمامی سرویسهای هفتگی و جلسات پرستشی از نظر رفت و آمد اعضای دائمی و شرکت کنندگان غیر عضو به شدت تحت کنترل قرار دارد. در کلیساهای جماعت ربانی ورود افراد غیر ارمنی و آسوری به خصوص برای کسانی که می خواهند بار اول به آنجا بروند بسیار سخت شده است و تقریبا ممنوع می باشد.
کلیسای مرکز قبلا روزهای جمعه سرویس عمومی داشت ولی به دستور حکومت و با اجبار این سرویسها به روز یکشنبه منتقل شد تا به گمان آنها شاید از شدت استقبال مردم بخاطر روز کاری بودن یکشنبه در ایران کاسته شود. اما چنین اتفاقی نیفتاد. کلیسای مرکز در حال حاضر روزهای یکشنبه از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر و 6 و نیم تا 8 و نیم بعد از ظهردو جلسه هفتگی به زبان فارسی دارد . روزهای سه شنبه نیز از ساعت 6 تا 8 بعد از ظهر جلسه دعا برگزار می کند. در این ساعات به خصوص روزهای یکشنبه که جلسات عمومی کلیسا برقرار است مراجعه کنندگان آنقدر زیاد هستند که بیشتر اوقات جای نشستن برای همه نیست. این با وجود آن است که ماموران دولتی بر کنترل ورود و خروجها در کنار درب ورودی کلیسا نظارت می کنند و به ماموران انتظامی کلیسا امر و نهی می کنند تا نگذارند افراد تازه وارد به کلیسا وارد شوند.
از مدتی پیش نعدادی دوربینهای مداربسته در کلیسای مرکز کار گذاشته شده است که حداقل دوتای آنها به وضوح توسط حاضران در سالن اصلی کلیسا قابل مشاهده است. ایمانداران کلیسا هنوز نمی دانند این دوربینها به دستور چه کسی و برای چه منظوری در آنجا کار گذاشته شده است. ولی از وجود آنها به شدت احساس نا امنی می کنند.
محدودیت بی سابقه برای فروش کتاب مقدس  و جزوات مسیحی
مطابق گزارشات رسیده فروش کتاب مقدس و سایر کتب و جزوات مسیحی در کلیساهای ایران به شدت محدود شده است. این محدودیت به خصوص در مورد انجیل فارسی  و کتب دروس الهیات مسیحی و جزوات مخصوص نو ایمانان به زبان فارسی اعمال می شوند. مطابق دستورات صادر شده از سوی ماموران حکومت به کلیسای مرکز در روزهای یکشنبه فقط اعضای رسمی کلیسا حق بازدید و خرید از کتابفروشی کلیسا را دارند.
محدودیت فروش کتاب و نشریات از یک سال پیش شروع شده است و هر روز هم این محدودیتها بیشتر و سخت تر می شوند.به دلیل تهدیدات انجام شده  توسط ماموران کتابهای مقدس در کلیساهای مجیدیه و نارمک به کلی جمع شده اند و فقط چند جلد محدود کتاب مقدس برای استفاده در زمان برگزاری جلسات در این کلیساها باقی مانده است.
ایمانداران مسیحی داخل کشور معتقدند که هر روز حکومت حلقه توزیع کتاب مقدس را نه تنها در کلیساها بلکه در سطح شهر نیز تنگتر می کند. کتاب مقدس هزاره نو که با قیمت مناسب دو تا سه هزار تومان در بازار سیاه کتاب در انقلاب تا سال گذشته به راحتی قابل تهیه بود امسال به کالائی کمیاب اما با تقاضای بیشتر تبدیل شده است و قیمت آن روز به روز بالاتر می رود.
محدود کردن شدید جلسات پرستشی در کلیساها
همچنین آخرین اخبار واصله حکایت ازصدور دستورات محدود کننده  جلسات پرستشی در کلیساهای فارسی زبان  دارد. به عنوان نمونه  ماموران از مسئولان کلیساهای جماعت در تهران خواسته اند که از برگزاری جلسات نیایشی و مراسم پرستشی با موزیک و آواز در حضور فارسی زبانان خودداری کنند و این جلسات را فقط در کلیساهای ارمنی و آشوری برگزار نمایند!
ماموران به گروههای پرستشی ارمنی و آشوری نیز تذکر شدید داده اند که از حضور در مراسم پرستشی کلیساهای فارسی زبان مثل مرکز و جنت آباد خودداری کنند و فقط در کلیساهای ارمنی یا آشوری زبان برنامه های پرستشی همراه با موزیک و آواز خود را اجرا نمایند.
از مدتها قبل نیز به صورت غیر کتبی به کلیساهای ایرانی به خصوص کلیساهای فارسی زبان داخل کشور دستور داده شده بود که در سرودهای پرستشی خود از کلماتی مانند اسرائیل و اورشلیم استفاده نکنند و  اسامی مکانهائی که در اسرائیل قرار دارند مانند کوه صهیون را از سرودهای خود حذف کنند. ماموران جمهوری اسلامی از مسئولان کلیساها خواسته اند تا به جای این کلمات و اسامی از کلمات و اسامی جایگزین در سرودهای پرستشی و نیایشی کلیسا استفاده شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر