جمعه، بهمن ۱۴، ۱۳۹۰

افزایش روز افزون گرایش به مسیحیت در بین کردها و مشکلات پیش روی مسیحیان کرد


005
همیشه فرهنگ یک ملبت دیگر بر ملت کرد تحمیل شده است ولی مسیحیت مربوط به یک قوم و ملیت خاص نیست و این عامل مهمی در گرایش اقوام به آن می باشد. کردها فکر می کنند در ایمان مسیحی چیزی به آنها تحمیل نمی شود.
 شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان – ترکیه – در سالهای اخیر  افزایش گرایش به مسیحیت و رشد ایمان مسیحی در بین کردها به خوبی قابل مشاهده است. با تشکیل حکومت خودمختار اقلیم کردستان در نواحی کرد نشین شمال عراق که یک حکومت غیر مذهبی و سکولار است ،
این گرایش با وضوح بیشتری دیده می شود. هرچند که کردهای مسیحی ایرانی معتقدند ؛ کردهای ساکن مناطق کرد نشین ایران برای پذیرش مسیحیت ذهن آماده تر و بازتری دارند.
یک ایماندارغیرکرد مسیحی فعال در سازمانهای سیاسی که مدتی را به اجبار در اردوگاههای احزاب کرد در عراق سپری کرده است در خاطراتش برای اف سی ان ان نقل کرد که چگونه وقتی کتابهای انجیل او توسط محافظان اردوگاه ضبط شد بعد از مدتی متوجه شد که کتاب مقدسهای ضبط شده  مانند کالائی کمیاب و گرانبها در بین رزمندگان و مبارزین کرد دست به دست می گردد و تشنگی خاصی برای خواندن کلام خدا به زبان فارسی در بین کردها وجود دارد.
اما به راستی چرا این گرایش در بین کردها روندی صعودی دارد؟ چه چیز در پیام نجات از طریق عیسی مسیح برای کردها جذاب است؟ نحوه برخورد احزاب سیاسی و گروههای مبارز کرد با این گرایشها چگونه است و خانواده های کرد که اکثرا مسلمان سنی هستند با مسئله ایمان مسیحی اعضای خانواده خود چگونه برخورد می کنند؟
برای پاسخ به این سوالات خبرنگار اف سی ان ان در ترکیه سراغ چند تن از فعالان مسیحی کرد در آن کشور رفته است و گفتگوئی با آنها انجام داده. این افراد که از کردهای ایرانی ساکن ترکیه هستند نخواستند که به دلیل مسائل امنیتی نامشان فاش شود. آنها معتقدند که افزایش گرایش به مسیحیت ویژه کردها نیست و تفاوت معنی داری درباره ایمان آوردن به عیسی مسیح بین کردها و اقوام دیگر ساکن در منطقه وجود ندارد. این یک گرایش عمومی در بین همه اقلیتهای قومی  ساکن در خاورمیانه است. متن خلاصه شده این گفتگو به شرح زیر است :

آینده روشن برای مسیحیت در بین همه اقوام جهان

خبرنگار : چه چیزی در ایمان به عیسی مسیح برای یک کرد از همه بیشتر جذاب است؟ به عبارت دیگر بیشتر  چه عاملی در مسیحیت باعث جذب کردها می شود؟
جواب:به نظر ما این مسئله زیاد ربطی به قومیت ندارد. ولی شاید مسئله تساوی حقوق زنان و مردان در مسیحیت برای زنان کرد جذاب تر باشد .برای مردان کرد صلح جهانی مسیحیت مهم ترین جذابیت است. چون کردها عموما انسانهای جنگ طلبی  نیستند بلکه برای صلح و احیای حقشان می جنگند.
خبرنگار:کردها عموما مردمی ناسیونالیست و ملی گرا هستند . شما به عنوان یک مسیحی کرد چطور این دو مسئله یعنی مسیحی بودن و کرد بودن را در هم جمع می کنید ؟ آیا مسیحی بودن منافاتی با فرهنگ کردی که فرهنگ ملی شماست ندارد؟
جواب: علت گرایش کردها به سیاست علاقه خاص به سیاست نیست .کردها عموما برای آزادی و برابری حقوق مجبورند بجنگند و یا فعالیت حزبی یا نظامی انجام دهند. در صورتی که در اصل آنها طرفدار و پایبند صلح و برابری هستند و این همان چیزی است که  در مسیحیت وجود دارد. همیشه فرهنگ یک ملبت دیگر بر ملت کرد تحمیل شده است ولی مسیحیت مربوط به یک قوم و ملیت خاص نیست و این می تواند عاملی مهم در ادغام فرهنگ مردم و مسیحیت باشد و همینطور تعامل هر چه بهتر مردم کرد با سایر ملت ها و فرهنگ ها.
 خبرنگار:آیا درمیزان  گرایش به مسیحیت تفاوتی بین کردهای ایرانی یا عراقی یا ترکیه ای وجود دارد؟ اگر تفاوت هست کدام گروه از کردها بیشتر به مسیحی شدن گرایش بیشتری نشان می دهند و چرا؟
جواب:کردها در این سه کشور دارای وجه تشابهاتی هستند. تفاوت عمده ای که کردهای ایران  با بقیه کردها دارند این است که  آنها تحت تاثیر جفا و سیاست حکومت اسلامی می باشند و اسلام و حکومت دینی را تجربه کرده اند. مسیحیت که به ضد مذهب است راه نجاتی برای خلاصی از این وضع است و هر چه جفا بیشتر می شود ایمان آوردن نیز افزایش می یابد. به همین دلیل ما فکر می کنیم گرایش به مسیحیت در بین کردهای ساکن ایران بیشتر است.
خبرنگار:آیا شما فضای باز اجتماعی ایجاد شده در منطقه خودمختار اقلیم کردستان را در این افزایش گرایش کردها به مسیحیت موثر می دانید ؟ چرا ؟
جواب:بله ، مثلا در اقلیم کردستان بدلیل فضای دموکراسی باعث شده است که همه در چارچوب قانون آزاد باشند و حتی رسانه ها نیز در راستای دموکراسی تبلیغ می کنند نه مثل جمهوری اسلامی که فقط برای تبلیغ دین اسلام فضا ایجاد کرده و بقیه را آزار می رساند.پس تبلیغ در این زمینه نیز بسیار موثر می باشد.
خبرنگار:برخورد حکومت منطقه اقلیم آزادکردستان و رهبران آن با نوکیشان مسیحی به طور عموم و نوکیشان مسیحی کرد به طور ویژه چگونه است؟
جواب:در منطقه کردستان دین از سیاست جداست و حکومت کاملا دموکراسی است و هر فرد آزاد است دین خود را انتخاب کند. زمانی که در عراق به مسیحیان حمله شد حکومت کردستان مسیحیان را پناه داد و از آنها حمایت کرد و همه در آنجا برای تبلیغ دین خود دارای حق و حقوق و آزادی در راستای قانون هستند.
 خبرنگار:خانواده های کرد به طور عموم چگونه با مسئله مسیحی شدن یک عضو خانواده خود برخورد می کنند؟ آیا پذیرش این مسئله از سوی آنها آسان است ؟ چرا ؟
جواب:البته این بستگی به خانواده ها دارد و متفاوت است. اکثرا بدلیل اینکه خانواده های کرد  یا در احزاب هستند و یا طرفدار آن ها ، با این مسئله بسته به نوع وابستگیشان به حزب برخورد می کنند. برخی از آنها هیچ مشکلی ندارند ولی بعضی بخاطر فعالیت حزبی و نظامی دچار مشکل می شوند. چون می گویند سکولار هستندو نباید سمپاتی به مذهب خاصی داشته باشند.همینطور اگر خانواده اسلامی باشند هم مشکل پیدا می شود.  بطور کلی در کردستان پذیرش  ایمان مسیحی یک عضو خانواده در اکثر خانواده ها آسان نیست.
 خبرنگار:مسیحیان کرد بیشتر کتاب مقدس را به چه زبانی مطالعه می کنند؟ آیا ترجمه روان و خوب و قابل فهمی از انجیل به زبان کردی وجود دارد؟
  جواب:فارسی ، بدلیل اینکه انجیل به زبان کردی در دسترس همگان نیست و همان تعداد کم هم به زبان سورانی است که برای دیگر اقوام کرد قابل دسترس نیست.
خبرنگار:به نظر شما مسیحیت در بین کردها چه آینده ای دارد ؟ آیا با گرایشی بالنده و تاثیر گذار و ماندنی روبرو هستیم یا  با جریانی موقتی و زود گذر که  به خاطر شرایط خاص سیاسی و اقتصادی روز پیش آمده است مواجهیم ؟ جواب شما هرچه که هست بفرمائید چرا ؟
جواب:به نظر ما نه تنها در بین کردها بلکه در بین تمامی اقوام جهان آینده ای روشن دارد و اصلا ارتباطی با شرایط سیاسی و اقتصادی ندارد.
خبرنگار:رهبران احزاب سیاسی  عمده کرد نظیر دمکرات و کومله یا پ کا کا و پژاک یا حزب میهنی در رابطه با نوکیشان مسیحی کرد چگونه است ؟ آیا اگر یکی از اعضای آنها ایمان بیاورد و مسیحی شود می تواند در حزب مربوطه به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد یا اخراج و طرد خواهد شد؟
جواب: در احزاب کردی دین از سیاست جداست و هر کس می تواند دارای دین و عقیده ای خاص باشد ولی عموما این افراد نمی توانند عضو کمیته مرکزی حزب و از رهبران شوند و حق ندارند  عقیده خود را در انجام فعالیت های حزبی دخیل کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر