سه‌شنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۰

فشارها بر اهل سنت با آمدن احمدی نژاد بیشتر شد


.کارشناسان متفق‌القول‌اند که آنچه که درخاش گذشت ادامه‌ی تضادهای دولت ایران با مراکز و نهادهای مستقل دینی اهل سنت است. آنها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه‌ی این سیاست دامنه‌ی اختلاف شیعه و سنی را گسترش می‌دهد و همزیستی آنان را به مخاطره می‌اندازد.
به گزارش «محبت نیوز» مولانا دکترعبدالرحیم ملازاده، مدیرشبکه تلویزونی وصال فارسی که با وضعیت اهل سنت در کشورآشناست، به دویچه وله می‌گوید:«فشارهای دولت علیه اهل سنت به شکل منظم و برنامه‌ریزی شده‌ ادامه دارد. مهم‌ترین هدف دولت متوجه مسجد مکی است که برادر من مولوی عبدالعزیز آن را پایه‌گذاری کرد. این مدرسه حاضر نشد زیر پوشش دولت قرار بگیرد. مدارس دینی بلوچستان تحت نظر این مدرسه قرار دارند و چون این بزرگترین مدرسه و مسجد اهل سنت در ایران است، می‌خواهند جلوی فعالیت آن را بگیرند تا بتوانند دیگر مراکز دینی و مساجد و مدارس دینی ما را کنترل کنند.»
.
ملازاده نتیجه می‌گیرد که در ایران پیروان اهل سنت مولانا عبدالحمید را به عنوان رهبر قبول دارند و مسجد و مدرسه دینی مکی و دارالعلوم را به عنوان مرکز دینی خود می‌شناسند. این مسئله خوشایند دولت ایران نیست و قصد دارد به هر قیمتی اهل سنت را مطیع سیاست‌های خود بکند.
"فشارها با روی کار آمدن احمدی نژاد بیشتر شد"
دکتر قاسم درانی، مدیر شبکه‌ی جهانی بیان که برای اهل سنت در ایران برنامه پخش می‌کند، به دویچه وله می‌گوید: «با روی کارآمدن احمدی نژاد فشارها بر اهل سنت بیشتر شده است. اینها عرصه را روز به روز برمولانا عبدالحمید تنگ‌تر می‌کنند. دو داماد ایشان تاکنون دستگیر شدند، به خانه‌ی خواهرزاده ایشان حمله کردند و دو تن از پسران ایشان را دستگیر کردند. گذرنامه‌اش را گرفتند و ممنوع‌الخروج کردند.»
قاسم درانی هم دلایل تشدید فشار بر مولانا عبدالحمید و دیگر رهبران دینی اهل سنت را با "طرح ساماندهی مدارس اهل سنت در ایران" در ارتباط می‌داند.
درانی می‌افزاید: «دولت موفق شده رضایت برخی از روحانیان سنی را با تهدید و فشار کسب کند، اما مولانا عبدالحمید که در کردستان، ترکمن‌صحرا و مناطق دیگر سنی‌نشین کشوراز او تبعیت می‌کنند، این طرح را نپذیرفته است.»
دکتر قاسم درانی پیش‌بینی می‌کند، ادامه‌ی فشارهای کنونی به دستگیری روحانیان و رهبران دینی اهل سنت در کشور خواهد انجامید. وی در این رابطه تاکید می‌کند با "سناریوی ناسنجیده‌ای مثل بمب گذاری" نیروهای امنیتی شاید به فکر دستگیری روحانیان اهل سنت باشند.
وی همچنین هشدار می‌دهد: «مولانا عبدالحمید در میان علماء و پیروان اهل سنت در کشور کاریسمای خاصی دارد و دستگیری ایشان می‌تواند سبب بروز درگیری‌ در نقاط سنی‌نشین کشورشود، اختلاف شیعه و سنی را دامن بزند، ممکن است مسائل غیر قابل پیش بینی اتفاق بیافتد و اوضاع از کنترل خارج گردد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر