یکشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۰

گزارش آماری نقض حقوق شهروندان دینی و مذهبی در مهر ماه 1390


کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان- گزارش آماری نقض حقوق شهروندان دینی و مذهبی در مهر ماه 1390

مهر ماه 1390 -اقلیت‌های مذهبی:
در ماه گذشته از مجموع ۱۶ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۲۸ مورد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.
بخشی از این آمار مربوط به بازداشت ۲۰ تن از شهروندان بهایی در اصفهان بوده است هم چنین ۶۹ تن از اقلییت‌های مذهبی به ۲۴۰۰ ماه حبس تعزیری و ۱۴۴ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.
"طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ۳۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز افزایش ۳۷% راشاهد بوده‌ایم."
بررسی آمار
نمودار‌ها
نمودار زیر مقایسه گزارش ماهانه بر اساس گستره رسته‌ها در مهر ماه ۱۳۹۰ است، همانطور که در ذیل مشاهده می‌کنید، زندانیان با ۴۳% و حوزه اندیشه و بیان با ۱۶% به ترتیب در رتبه اول و دوم تعداد موارد گزارش شده از سوی گزارشگران حقوق بشر قرار دارند.
                                                                                                      

در ادامه می‌توانید نمودار دایره‌ای مربوط به مقایسه استان‌ها و حجم گزارشات ثبت شده که رابطه مستقیمی با توان گزارشگران حقوق بشر در ایران دارد را مشاهده نمائید.

در پایان برای مقایسه آماری مهر۹۰ با ماه مشابه سال قبل و شهریور ماه سالجاری، به نمودار ذیل توجه کنید.

در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در مهرماه سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۲ مهر: با شروع ترم جدید «مونا مؤمنی» دانشجوی بهایی ترم ۷ دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دلیل اعتقادات مذهبی از دانشگاه اخراج شد.
۳ مهر: مسئولین ثبت نام دانشگاه قم از ثبت نام «ملیکا وزیرزاده» ورودی جدید این دانشگاه به دلیل اعتقاد به آئین بهایی ممانعت بعمل آوردند.
۶ مهر: بشیر احسانی فعال حق تحصیل و دانشجوی محروم از تحصیل بهایی به اتهام تجمع و تبانی برای برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد 
-
طی روزهای اخیر دو شهروند بهایی ساکن سنندج به نام‌های شهره رئوفی و وحید خلوصی به اداره اطلاعات احضار که پس از بازجویی آزاد شدند.
- «
ر‌ها ثابت» شهروند بهایی ساکن شیراز پس از کذراندن ۴ سال دوره محکومیت آزاد شد.

۷ مهر: در یک یورش همزمان بیش از ۲۰ نفر از شهروندان بهایی اصفهان بازداشت شدند تعدادی از این شهروندان بهایی روز بعد آزاد شدند و ۱۱ نفر در بازداشت باقی می‌مانند اسامی بازداشت شدگان اولیه عبارتست از: فربد اشتیاق، لاله نامجویان، پریسا رحمانی، عطاء الله دانشگر، انیسا دانشگر، فردوس نیکی، حشمت الله نیکی، آرمان رحیمی، روحیه حکیمان، سمیرا قانع، فرزاد روحانی، لوا دانشگر، داراب یزدانی، فاضل بهنام، س‌ها بهنام، شهلا سنائی، سهیلا داوردان، داریوش دست پیش، سهیلا واحدیان، تاج الملوک جانمیان و دینا صفاپور (۹ ساله).
- «
وجیهه ناشری» شهروند بهایی ساکن ساری پس از ۴۰ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد.
۹ مهر: دادگاه انقلاب مشهد چهار شهروند بهایی به نام‌های «رزیتا واثقی»، «ناهید قدیری»، «سونیا احمدی» و «نورا نبیل‌زاده» را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد همچنین چهار شهروند بهایی دیگر ساکن مشهد به نام‌های «بهمن یزدانی»، «افشین آریانفرد»، «شهاب طائفی» و «وصال محمدی» به ۳ سال حبس تعزیری که در ۵ سال تعلیقی محکوم شدند قابل ذکر است طبق این پرونده تعدادی از شهروندان مسلمان هم به حبس محکوم شدند.
۱۰ مهر: طی روزهای اخیردادگاه ۷ شهروند بهایی مرتبط با مؤسسه علمی آزاد (دانشگاه آن لاین بهاییان ایران) در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه‌ای برگزار شد اتهام این اشخاص «عضویت در گروههای غیر قانونی (عضویت در جامعه بهاییان ایران) به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت ملی» می‌باشد. اسامی این شهروندان عبارتست از نوشین خادم، کامران مرتضایی، محمود بادوام، وحید محمودی، فرهاد صدقی، کامران مرتضایی و رامین زیبایی.
۱۲ مهر: «فخرالدین صمیمی» شهروند بهایی ساکن قائم شهر برای گذراندن محکومیت شش ماهه خود را به دایره اجرای احکام معرفی و به زندان قائم شهر منتقل گردید.
۱۳ مهر: ماموران امنیتی به منزل سما رئوفی شهروند بهایی ساکن سنندج مراجعه کرده که پس از تفتیش محل حکم بازداشت سما رئوفی را داشتند که به دلیل عدم حضور نامبرده موفق به دستگیری وی نشدند.
- «
کیوان دهقانی» شهروند بهایی ساکن اصفهان پس از دو ماه و نیم بازداشت از زندان اصفهان به اداره اطلاعات مشهد منتقل شد.
۱۴ مهر: یازده شهروند بهایی بازداشت شده در اصفهان پس از یک هفته بازداشت به قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند این شهروندان بهایی عبارتند از: حشمت الله نیکی، عطاء الله دانشگر، فربد اشتیاق، فرزاد روحانی، روحیه حکیمان، انیسا دانشگر، لوا دانشگر، داریوش دست پیش، سهیلا داوردان، پریسا رحمانی و آرمان رحیمی.
۱۶ مهر: «هومن رحمانیان» دانشجوی بهایی رشته کامپیو‌تر دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل اعتقاد مذهبی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
۱۷ مهر: مسئولین دانشگاه علم و فرهنگ تهران از ثبت نام یک دانشجوی بهایی به نام «ارکیده آقایی» ممانعت بعمل آوردند ارکیده آقایی دانشجوی رجایی قزوین بوده که این ترم بصورت مه‌مان قرار بوده در دانشگاه علم و فرهنگ تهران حاضر باشد.
-
وضعیت جسمانی «بهفر خانجانی» شهروند بهایی ساکن سمنان که در حال سپری کردن محکومیت ۴ ساله در زندان شهر مزبور می‌باشد وخیم گزارش شده این در حالیست که مسئولان زندان از اعطای مرخصی به نامبرده خودداری می‌کنند.
۱۸ مهر: شش شهروند بهایی بازداشت شده در ارتباط با مؤسسه علمی آزاد پس از گذشت بیش از۴ ماه و نیم بازداشت موقت از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شدند اسامی این شهروندان عبارتست از وحید محمودی، کامران مرتضایی، ریاض سبحانی، محمود بادوام، فرهاد صدقی و رامین زیبایی.
۱۹ مهر: «مسعود محمودی» شهروند بهایی ساکن شیروان برای ارائه آخرین دفاعیات در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای عمومی بجنورد حاضر شد اتهامات نامبرده تبلیغ علیه نظام و تبلیغ آئین بهایی عنوان شده که نامبرده اتهامات مزبور را رد کرد.
۲۰ مهر: «فرنود جهانگیری» دانشجوی بهایی رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه بابلسربه دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
۲۳ مهر: نوشین خادم شهروند بهایی بازداشت شده در ارتباط با مؤسسه علمی آزاد پس از ۱۴۷ روز بازداشت موقت به بند زنان منتقل شد.
۲۴ مهر: «دیدار رئوفی» شهروند بهایی ساکن تهران که پیش از این به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود برای گذراندن دوران محکومیت خود را به زندان اوین معرفی و به زندان منتقل گردید.
۲۵ مهر: هفت شهروند بهایی مرتبط با مؤسسه علمی آزاد مجموعا به ۳۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند طبق این حکم کامران مرتضایی و وحید محمودی به ۵ سال و نوشین خادم، فرهاد صدقی، رامین زیبایی، محمود بادوام و ریاض سبحانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
-
ماموران اداره اطلاعات به منزل یک شهروند بهایی ساکن امیدیه (واقع در خوزستان) به نام «نسرین شاعر‌زاده» یورش برده که پس از تفتیش محل و ضبط تجهیزات ماهواره‌ای، کامپیو‌تر، تعدادی سی دی و عکس‌های خانوادگی همچنین کتب و عکس‌های مذهبی نامبرده را نیز بازداشت کردند. (نسرین شاعر‌زاده چند ساعت پس از بازداشت به قید وثیقه آزاد می‌گردد)
۲۷ مهر: طی ابلاغ حکمی «ایقان شهیدی» فعال حق تحصیل و شهروند بهایی ساکن کرمانشاه ممنوع الخروج شد حکم مزبور ۳ مهر ماه صادر شده است. قابل ذکر است نامبرده پیش از این به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده که پرونده‌اش در مرحله تجدید نظر قرار دارد.
۲۹ مهر: جامعه جهانی بهایی طی گزارشی افشا کرد که تلاش مکارانه و سازمان یافته رسانه‌ای و مطبوعاتی تحت حمایت دولت برای دهشتناک جلوه دادن و بدنام کردن بهاییان از طریق بکار بردن اتهامات دروغ، واژه‌های تحریک آمیز و تصاویر نفرت انگیز در ایران صورت می‌پذیرد این مطلب با استناد و تجزیه وتحلیل بیش از ۴۰۰ نمونه مطلب رسانه‌ای و مطبوعاتی طی ۱۶ ماه گذشته ارائه شده است.
قابل ذکر است طبق آمارهای رسمی اسامی شهروندان بهایی محبوس در پایان مهر ماه عبارتست از:

اوین (بند زنان)
۱-مهوش ثابت: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران(
۲-فریبا کمال آبادی: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهای ایران(
۳-منیژه نصرالهی (منزویان): محکومیت ۳ سال و ۶ ماه (منتقل شده از زندان سمنان(
۴-صهبا رضوانی: محکومیت ۳ سال و یک ماه (منتقل شده از زندان سمنان)
۵- شعله طائف: محکومیت یک سال (منتقل شده از زندان سمنان)
۶نوشین خادم: محکومیت ۴ سال (مرحله تجدید نظر)
اوین (بند ۳۵۰)
۷- سما نورانی: محکومیت یک سال
۸- پیمان کشفی: محکومیت ۴ سال
۹- افشین حیرتیان: محکومیت چهار سال
۱۰دیدار رئوفی: محکومیت ۳ سال
اوین (موقت – در مرحله بازجویی)
۹- کامران رحیمیان: بازداشت شده در رابطه با موسسه علمی آزاد (دانشگاه مجازی)
۱۰فاران حسامی: بازداشت شده در رابطه با موسسه علمی آزاد (دانشگاه مجازی)
کرج (رجایی شهر)
۱۱-جمال الدین خانجانی: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران)
۱۲- عفیف نعیمی: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران)
۱۳-بهروز توکلی: محکومیت ۲۰ سال (عضوسابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران)
۱۴- سعید رضایی: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران)
۱۵- وحید تیز فهم: محکومیت ۲۰ سال (عضو سابق شورا اداره کننده جامعه بهایی ایران)
۱۶وحید محمودی: محکومیت ۵ سال (مرحله تجدید نظر)
۱۷کامران مرتضایی: محکومیت ۵ سال (مرحله تجدید نظر)
۱۸فرهاد صدقی: محکومیت ۴ سال (مرحله تجدید نظر)
۱۹محمد بادوام: محکومیت ۴ سال (مرحله تجدید نظر)
۲۰رامین زیبایی: محکومیت ۴ سال (مرحله تجدید نظر)
۲۱ریاض سبحانی: محکومیت ۴ سال (مرحله تجدید نظر)
مشهد:
۲۳- سیما اشراقی: محکومیت ۵ سال
۲۴- رزیتا واثقی: محکومیت ۵ سال (باز بودن پرونده جدید)
۲۵ناهید قدیری: محکومیت ۵ سال (باز بودن پرونده جدید)
۲۶- داور نبیل‌زاده: محکومیت ۵ سال
۲۷- جلایر وحدت: محکومیت ۵ سال
۲۸- کاویز نوزدهی: محکومیت ۲ سال
۲۹- سیما رجبیان: محکومیت ۲ سال
۳۰- نسرین قدیری: محکومیت ۲ سال
۳۱- هومن بخت آور: محکومیت ۲ سال
۳۲- فرهود اشتیاق: بازداشت در اداره اطلاعات مشهد (منتقل شده از زندان اصفهان)
۳۳کیوان دهقانی: منتقل شده از اداره اطلاعات اصفهان به اطلاعات مشهد
سمنان:
۳۴- بهفر خانجانی: محکومیت ۴ سال
۳۵سیامک ایقانی: محکومیت ۳ سال
۳۶- علی احسانی: محکومیت ۲ سال
۳۷افشین ایقانی: محکومیت ۴ سال و سه ماه و یک روز
خاش:
۳۸- مهران بندی: محکومیت ۳ سال و شش ماه (منتقل شده از زندان یزد)
ساری:
۳۹- طره تقی‌زاده: محکومیت ۲۲ ماه
۴۰- سمیرا سمیعی: محکومیت شش ماه
آمل:
۴۱هوشنگ فنائیان: محکومیت ۴ سال
اصفهان:
۴۲- نوید پروینی: بازداشت موقت توسط اداره اطلاعات
۴۳- نگار سبحانیان: بازداشت موقت توسط اداره اطلاعات
۴۴- فرشید بدخش: بازداشت موقت توسط اداره اطلاعات
یاسوج:
۴۵- علی بخش بذر افکن: محکومیت ۲ سال و شش ماه
روستا کتا از توابع یاسوج:
۴۶امامقلی بهامین
۴۷جانعلی راسته
۴۸روزعلی ماکیده
۴۹حسنعلی دلاورمنش
قائم شهر:
۵۰فخرالدین صمیمی: محکومیت شش ماهه
ارومیه:
۵۱فرهود اقدسی: محکومیت شش ماه
منبع:هرانا

در ضمن  اخبار تفضیلی مربوط به مهرماه 1390  به غیر از اخبار جامعه بهائی ایران به شرح ذیل به انتخاب کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ارائه میگردد.شما میتوانید اخبار به روز در مورد نقض حقوق شهروندان مذهبی را در وبلاگ کمیته دفاع  از حقوق پیروان ادیان مطالعه فرمائید.


 

 

 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر