سه‌شنبه، آبان ۱۰، ۱۳۹۰

پلمپ محل کسب یک شهروند بهایی در سمنان


خبرگزاری هرانا - پس از بازرسی‌های گسترده از محل‌ کسب و کار شهروندان بهایی ساکن سمنان طی هفته‌های اخیر، اداره‌ی اماکن این استان محل کسب "فرهاد فنائیان" را پلمپ نمود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، محل کسب فرهاد فنائیان (فروشگاه لوازم بهداشتی)، یکی از شهروندان بهایی ساکن سمنان روز چهارشنبه، چهارم آبان ماه پلمپ شد.
در پی بازرسی‌های گسترده از محل‌ کسب شهروندان بهایی سمنان در روز ۱۲ شهریورماه، توسط اداره اماکن شهر مزبور موج جدید فشارهای اقتصادی بر بهاییان سمنان آغاز شده که از آن تاریخ تاکنون بیش از پنج مغازه متعلق به شهروندان بهایی پلمپ شده است که از آن جمله می‌توان به عینک فروشی زایس متعلق به سیامک ایقانی، فروشگاه رزین متعلق به افشین ایقانی، فروشگاه رشیک متعلق به سپهر سبحانی و فیلتر فروشی پیمان شادمان اشاره کرد.


محل کسب سیامک ایقانی و افشین ایقانی در حالی پلمب شده است که این دو شهروند در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان سمنان هستند.

گفتنی ست در یکی از بازرسی‌های فوق، یکی از ماموران اداره اماکن اظهار داشته که دستور بازرسی و پلمپ مغازه‌ها به دستور اداره اطلاعات می‌باشد.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هر كس مالك حاصل كسب و كار مشروع خويش است و هيچكس نميتواند به عنوان مالكيت نسبت به كسب و كار خود امكان كسب و كار را از ديگري سلب كند.
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بند ۲ ماده ۱۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هیچ کس را نباید خودسرانه از حق مالکیت محروم کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر