سه‌شنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۰

ممانعت از نماز عید قربان اهل سنت در تهران و اصفهان


خبرگزاری هرانا -  پلیس امنیتی تهران با مراجعه به مکانهای معیّن برای برگزاری نماز عید، از برگزاری نماز عید قربان اهل سنت ممانعت به عمل آورد.
به گزارش سنی آنلاین، همچنین در برخی دیگر از کلان شهرهای کشور، مانند اصفهان، نیز با وجود مراجعات مکرّر مردم اهل سنت این شهرها و تقاضای مجوز برای برگزاری نماز عید، با اقامه نماز عید قربان مخالفت شده است.
این در حالی است که اهل سنت ایران، از داشتن مساجد در کلان شهرها محروم بوده و به ناچار نمازهای عید و جمعه خود را در منازل استیجاری برگزار می کنند، که متاسفانه از سال گذشته از برگزاری نماز عید در این اماکن جلوگیری شده و حتی برخی از این نمازخانه ها پلمب شده اند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، نیز در خطبه های عید قربان زاهدان با انتقاد از ممانعت برگزاري نماز عيد اهل سنت در برخي کلان شهرها، مانند تهران و اصفهان، گفت: وقتي مي شنويم که در کشوري که افتخار نظام اسلامي را داراست، از برگزاري نماز عيد قربان اهل سنت در بسياري از کلان شهرها ممانعت به عمل آمده است، شرمنده مي شويم؛ این در حالی است که در هيچ کشوري در دنيا، شيعيان را از اداي نماز عيد و جمعه منع نمي کنند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر