یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۰

رهبر جمهوری اسلامی به سیاست تبعیض و نابرابری های موجود پایان دهد


خانه حقوق بشر ایرانمولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید قربان این شهر از تشدید فشارها بر اهل سنت به شدت انتقاد کرد.
در واکنش به تداوم فشارها بر اهل سنت ایران و اِعمال محدودیت برای مراسم مذهبی و برگزاری اعیاد و نماز در برخی کلان شهرهای کشور توسط ماموران امنیتی، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید قربان این شهر از تشدید فشارها بر اهل سنت به شدت انتقاد کرد و ضمن درخواست اکید از رهبر جمهوری اسلامی برای پایان بخشیدن به “سیاست تبعیض و نابرابری های موجود”، تاکید کرد “سیاست ما همواره این بوده است که حتی الامکان مسایل خود را از طریق تریبون عمومی مطرح نکنیم. اما زمانی که به مسایل ما رسیدگی لازم انجام نگیرد و راه حل گفتگو برای حل مشکلات ثمربخش نباشد، به ناچار زبان به گلایه می گشاییم و برخی مسایل و بی مهری ها را بیان می کنیم.”

به گزارش تارنمای «سنی آنلاین»، این پیشوای اهل سنت همچنین افزود: اهل سنت از ابتدا با انقلاب اسلامی همراه بوده اند و در پیروزی انقلاب سهیم بوده و در طول انقلاب در همه صحنه ها حضور فعال داشته اند. جمعیت قابل توجه اهل سنت در ایران، که حداقل ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، تاثیر بسزایی در برقراری وحدت و امنیت ملی داشته و دارد و با توجه به اینکه اکثریت جمعیت مسلمانان جهان را اهل سنت تشکیل می دهند اهل سنت ایران بهترین فرصت برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند تا این نظام با مهرورزی نسبت به اهل سنت و رعایت حقوق آنان به الگوی عملی وحدت برای جهان اسلام تبدیل می شد و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر را بهبود می بخشید. با توجه به اینکه مسئولان نظام شعار تقریب مذاهب اسلامی را همواره مطرح می کنند، جامعه اهل سنت می توانست بهترین نمونه تقریب برای اثبات این شعار در عرصه های عملی باشد، اما متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشده است..
مولانا عبدالحمید گفت: در طول ۳۳ سال انقلاب، اهل سنت در کابینه هیچ دولتی حضور نداشته اند. هیچ مسئولیت و مدیریت کشوری به آنان واگذار نشده و به هیچ یک از نمایندگی‏ها و سفارتخانه های جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر راه نیافته اند، و در مدیریتهای منطقه ای و استانی بطور مساوی و عادلانه بکار گرفته نشده اند. بطور مثال در دانشگاه زاهدان از حدود ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی کمتر از ۱۵ نفر آنان اهل سنت هستند و با اینکه اهل سنت در استان اکثریت جمعیت را دارا هستند، در شورای تامین استان حتی یک نفر از اهل سنت حضور ندارد. در شورای اداری استان نیز تعداد مدیران اهل سنت بسیار کم و انگشت شمار هستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما تشنه قدرت و پست و مقام نیستیم. اما مردم ما که در جبهه های جنگ برای سربلندی کشور جنگیده اند و حاضرند جانشان را فدای کشورشان کنند، خواهان عزت و حرمت خود هستند و نمی خواهند تحقیر شوند. ما ایرانی هستیم و ایران از آنِ ماست و نمی خواهیم به ما به چشم بیگانه و مهاجر نگریسته شود. در نیروهای مسلح و انتظامی که وظیفه دفاع از کشور و برقراری نظم و امنیت را بر عهده دارند اهل سنت استخدام نمی شوند. در حالیکه در رژیم گذشته بسیاری از اهل سنت دارای درجه ها و مراتب عالی نظامی و انتظامی بوده اند. متاسفانه سیاست نانوشته ای در کشور وجود دارد که حتی حضور و شهادت ما را در کنار برادران شیعه ما برای دفاع از حریم مرزهای کشور بر نمی تابد و تحمل نمی کند، حضور اهل سنت در نیروهای نظامی از سطح بسیجی فراتر نمی رود. انتظار ما از رهبری آن است که این گره را به دست خویش باز کنند و به این سیاست تبعیض و نابرابری پایان دهند.
مولانا عبدالحمید افزود: شیعه و سنی هر دو منتسب به اسلام و با هم برادر هستند. ما هرگز حاضر نیستیم که در هیچ گوشه ای از جهان کمترین حق کشی و تبعیضی در حق برادران شیعه ما انجام بگیرد و انتظار داریم که در ایران اسلامی نیز نگاه عادلانه و به دور از هر گونه تبعیضی نسبت به ما وجود داشته باشد و اهل سنت منزوی نشوند. خوشبختانه ما در هیچ کشور اسلامی سراغ نداریم که مانع حضور برادران شیعه در نیروهای مسلح شوند و یا آزادی نماز و عبادت شیعیان از آنان سلب شود. امروز روز عید قربان است و ما با کمال تاسف احساس سرافکندگی می کنیم که نظام ما اسلامی است اما در نظام اسلامی ما اهل سنت در بسیاری از شهرهای کشور، مانند اصفهان و تهران اجازه برگزاری نماز عید قربان را ندارند. بسیاری از سربازان در پادگانهای کشور و دانش آموزان آموزش و پرورش گلایه می کنند که ما را وادار می کنند پشت سر امام شیعه نماز بخوانیم. در حالیکه هر مذهبی احکام فقهی خاص خود را دارد و باید هر یک طبق فقه خودشان آزادی عمل داشته باشند و نه تنها قانون اساسی بر این آزادی صحه گذاشته است بلکه مسئولان نظام نیز بارها اعلام کرده اند که قرار نیست هر دو مذهب یکی شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: محدود کردن آزادی های اساسی و قانونی اهل سنت به حوزه تعلیم و تربیت نیز کشیده شده است و به نام “برنامه ریزی و ساماندهی مدارس دینی” محدودیتهای دیگری بر اهل سنت اعمال شده است. در حالیکه اهل سنت خودشان برای مدارس خود برنامه ریزی کرده و می کنند و ما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم آزادی های مذهبی ما، که در قانون اساسی نیز بر آنها تصریح شده است، محدود شوند. قانون اساسی، قرآن، شریعت، میثاقهای بین المللی همه بر آزادی های مذهبی و حقوق انسانی بشر تاکید کرده اند. همان قانون اساسی که سند مشروعیت نظام و مسئولان حاکمیت است بر آزادی مذهبی ما صراحت دارد.
وی گفت: ما از رهبر انقلاب درخواست می کنیم اجازه ندهند کسانی به بهانه ساماندهی و غیره آزادی مذهبی را محدود کنند. در طول سالهای گذشته گزارشهای فراوانی از ایجاد محدودیت برای جماعتهای تبلیغی دریافت شده است، در حالیکه این جماعت یک حرکت تبلیغی سالم و غیر سیاسی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه به ممانعت دو تن از علمای اهل سنت از سفر حج اشاره کرد و گفت: مسئله دردآور دیگری که اخیرا پیش آمده این است که دو تن از علمای شاخص اهل سنت؛ مولانا احمد نارویی و مفتی محمدقاسم قاسمی، که افراد تاثیرگذاری در امنیت و وحدت بوده و هستند، در حالیکه عازم سفر حج بودند، از سفر معنوی آنان ممانعت به عمل آمد و علیرغم پیگیریهای استانی و کشوری نتوانستند به زیارت خانه خدا بروند. من نیز امسال قصد عزیمت به این سفر معنوی را داشتم که به دلیل توقیف گذرنامه نتوانستم به حج بروم و تصور نمی کنم در هیچ جای دیگری از دنیا با رفتن مردم و علما به سفر حج اینگونه مخالفت و ممانعت شود. ما از رهبری بار دیگر می خواهیم این گره ها را باز کنند و این بی عدالتی و تبعیضها را بر طرف نمایند.
امام جمعه اهل سنت در پایان گفت: برقراری امنیت و وحدت با شعار و سمینار قابل اجرا نیستند، بلکه تامین امنیت و برقراری وحدت در گرو اجرای عدالت و برقراری مساوات و رفع تبعیض و آزادی مذهبی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر