سه‌شنبه، آبان ۱۰، ۱۳۹۰

آخرین خبر از وضعیت یوسف ندرخانی در گفتگو با وکیل ایشان-همراه با فایل صدا


.گفتگوی « محبت نیوز» با  عباس سلمانپور یکی از وکلای پرونده یوسف ندرخانی در مورد آخرین وضعیت پرونده ایشان 
نزدیک به ۲ سال از بازداشت یوسف ندرخانی از دگراندیشان مذهبی‌ و از گروه ( مسیحیان غیر تثلیثی) می‌گذرد. پرونده یوسف ندرخانی در طول این ۲ سال روند بسیار پیچیده‌ای را دنبال کرده است. ایشان ابتدا به اتهام ارتداد محکوم به اعدام شدند، که با اعلام این حکم بسیاری از کشورها و رسانه‌های خارجی‌ اعتراض خود را بر علیه این حکم آغاز کردند، در نتیجه این فشارها و اعتراضات بین المللی دولت جمهوری اسلامی مجبور به عقب‌نشینی شد و این حکم از سو‌ی دیوان عالی‌ کشور رد شده و برای بررسی‌ بیشتر مجددن به دادگستری استان گیلان ارجاع داده شد.

با ارجاع دوباره این پرونده مقامات قضایی‌ استان گیلان و رسانه‌های جمهوری اسلامی این بار اتهام دیگری بر ایشان وارد کردند و استاندار استان گیلان طی‌ سخنانی اعلام کردند اتهام ایشان ارتداد نیست بلکه ایشان بدلیل تجاوز و ایجاد خانه‌های فساد در زندان بسر میبرند.
این سخنان در حالی‌ گفته شده که تصویر حکم ارتداد یوسف ندرخانی که از سو‌ی دادگستری همین استان صادر و از ماهها قبل در اینترنت منتشر شده بود. اكنون روند طولانی و پیچیده این پرونده به معمایی تبدیل شد که خود مقامات قضایی‌ ایران آنرا طرح کرده اند و به نظر میاید حال خود از چگونگی‌ حل آن عاجز مانده‌اند.
همچنین گفته می شود ارجاع پرونده به رهبر ایران علی‌ خامنه‌ای سیر این پرونده و چگونگی حل آنرا نیز پیچیده‌تر کرده است ولی‌ آنچه در این جریان بنظر آشکار است یک بازی سیاسی در این پرونده بنظر در حال شكل گیری است كه دستگاه قضایی‌ و مسئولین ایران خود باید پاسخگوی آن باشند.
خبرنگار آژانس خبری مسیحیان ایران "محبت نیوز" در گفتگویی تلفنی با آقای عباس سلمانپور یكی از وکلای یوسف ندرخانی به بررسی‌ آخرین وضعیت این دگراندیش مذهبی‌ و پرونده ایشان پرداخته است:
فایل صدا را بشنوید
-لطفا بفرمائید پرونده آقای یوسف ندرخانی در حال حاضر در چه وضعیتی است؟
- عرض کنم که پرونده باید مجددن به دیوان عالی‌ کشور ارسال شود.
- یعنی‌ پرونده دوباره باید به دیوان عالی‌ کشور ارسال بشه؟
ببینید رای دوم اگر صادر شود، در صورتی‌ که ما اعتراض كنیم  به دیوان عالی‌ کشور فرستاده خواهد شد.
- در حل حاضر وضعیت اقای ندرخانی در داخل زندان چگونه هست؟ آیا ایشان اجازه تلفن و یا حق ملاقات با خانواده شون رو دارند؟
بله، تا آنجایی که من اطلاع دارم از این جهت مشکلی‌ نیست برای ایشان، یعنی‌ من از خودشون هم سوال کردم خوشبختانه اوضاع خوبی‌ دارند در زندان ، یعنی‌ نه تحت فشار هست و نه مشکلات دیگر اینچنینی و تا آنجایی که شعبه مربوطه دادگاه بتواند  اجازه ملاقات برای همسر ایشون رو هم میده. خوشبختانه از این جهت مشکلاتی ندارند.
- ۵ مرجع تقلید اتهام اقای ندرخانی مبنی بر ارتداد رو رد کردند، حالا هم با توجه به اینکه دادگاه این پرونده خاص رو به رهبری برای اظهار نظر ارسال کردند و اگر رهبری هم ارتداد را وارد بدانند، بفرمائید این پرونده چه وضعیت‌ای پیدا خواهد کرد؟
بحث و اختلافی‌ که بین وکلا و قضات شعبه وجود داره این هست که آیا ایشان شرایط ارتداد رو دارند یا نه؟ چون مراجع ارتداد رو رد نمیکنند، مراجع عمومن ارتداد رو قبول دارند. منتها بحث این است که آیا این شرایطی که ایشان دارند آیا ایشان مرتد به حساب میآید یا خیر؟ اگر مرتد به حساب بیاد که خوب مشمول احکام اسلامی حاکم بر ارتداد هست. اگر مرتد به حساب نیاد که دیگه از احکام ارتداد خارج میشه که اختلاف فقط در این قضیه هست.
حالا اینکه شما فرمودید در صورتی‌ که پرونده ارجاع شده باشه به دفتر رهبری، خوب از باب به اصطلاح ولایی و حکم ولایی تصمیمی که ایشون میگیرند علی‌ الااصول باید دادگاه از آن تبعیت بكند.
- آیا نظر رهبری بالاتر از نظر ۵ مرجع تقلید خواهد بود؟
چون ایشان الان در جایگاه ولایت فقیه قرار دارند، و بر اساس قانون اساسی‌ جایگاه ایشان ارجح هستش، ببینید مراجع نظر به اصطلاح اجتهادی خودشون رو میدند ولی‌ رهبر حکومت میتونه حکم حکومتی بده و این حکم حکومتی میتونه حتا به اعتقاد من باید لازم الاجرا باشه برای قضات پرونده، قضاتی که از سو‌ی ایشون هستند . از این جهت من خودم هم معتقدم و حتا فکر کنم همینطور هم هست که قضات تبعیت میکنند از حکم حکومتی ایشون.
- گفته می‌شود آقای اژه‌ای در سفر خودشان به استان گیلان، قضات این پرونده رو بدلیل اینکه پرونده آقای ندرخانی رو جهت اعلام نظر به رهبری ارسال کردند، مورد توبیخ قرار دادند، این موضوع تا چه اندازه صحت داره؟
اینکه شما میفرمایید رو چون از صحت و سقم اون اطلاعی ندارم، نمیتونم نظری بدم فقط یک نکته‌ای رو اضافه کنم که اگر توبیخی هم صورت گرفته باشه که من بعید میدونم صورت گرفته باشه قطعن طوری نخواهد بود که به بیرون درز بکنه یعنی‌ میخواهم برسم به اینکه احتمالن این بحث توبیخ فقط یک شایعه باشه.
- در طول سالها و حتا ماههای اخیر بسیاری از نوکیشان مسیحی‌ توسط مقامات امنیتی بازداشت و روانه زندان شده‌اند و حتا هنوز هم تعدادی از این نوکیشان مسیحی‌ همچنان در زندان هستند بنظر شما چرا این بار اتهام ارتداد فقط ایشون در نظر گرفته شده؟
 آنچه که بیشتر از یک مقداری حساس کرده قضیه رو برای اقای ندرخانی بحث تلاش ایشون یا اقدامات ایشون برای ترویج کیش و دین خودشون بوده، یعنی‌ اینکه حساب آن چیزی که در کیفر خواست آماده و در پرونده ادعا شده علیه ایشون، تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ دین مسیحیت برای دیگران بوده و از آنجایی که ادعا هست که ایشون مسلمان بوده و بعدن مسیحی‌ شده این قضیه یک مقدار موضوع را حساس كرده است .
البته خود من و همکاران بنده همچنین اعتقادی نداریم، من معتقدم که ایشان این شرایط رو مشمول نمیشن ولی‌ در هر صورت آنچه پرونده رو حساس کرده این هست نه اینکه ایشون مسیحی‌ هست و به خاطر مسیحی‌ بودن داره محاکمه میشه، تا آنجایی که ما اطلاع داریم دوستان و هموطنان مسیحی‌ ما همچنان هستند و مراسم عبادتی خودشان ر به صورت آزادانه در کلیساها انجام میدهند ولی‌ اتهام وارده به ایشون ایجاد کلیسای خانگی و افرادی رو حتا مسلمان در خودش جمع کرده و تبلیغ دین مسیحیت رو کردند و باعث خروج آنها از دین اسلام شده‌اند که البته گفتم تلاش ما این هست که ثابت کنیم که، نه خیر ایشون چنین فعالیتی نداشته اند و اگر تبلیغی هم بوده دین خودشون و بین هم کیشان خودشون بوده و این نمیتونه به عنوان تبلیغ علیه دین اسلام تلقی‌ بشه، یک جای اختلاف نیز اینجا هست و ما امیدواریم که این اختلافات ختم بخیر بشه و بنوعی حل بشه و من امیدوارم با درایتی که قضات و رهبری دارند این پرونده ختم به خیر بشه و هم ایشون به پیش خانوادشون برگردند و هم اینکه این مساله دیگه خاتمه پیدا كنه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر