جمعه، آبان ۲۷، ۱۳۹۰

احضار ۱۵ نفر از پیروان آئین یاری و تشدید فضای امنیتی در شهر صحنه


خبرگزاری هرانا – شب گذشته ۱۵ تن از شرکت کنندگان در مراسم سالگرد خلیل عالی‌نژاد در سال گذشته به اداره اطلاعات احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از شهر صحنه کرمانشاه، نیروهای امنیتی با احضار ایشان از آن‌ها خواستند از برگزاری مراسم دهمین سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد خودداری کنند.
سید خلیل عالی‌نژاد از بزرگان آئین یاری(اهل حق) بود که در ۲۷ آبان ماه سال ۸۰ شمسی در شهر گوتنبرگ سوئد به قتل رسید بر اساس رسوم چند ساله پیروان آئین یاری بر سر مزارش در شهر صحنه گرد هم آمده و یاد او را گرامی می‌دارند.

سال گذشته نیز این مراسم با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده و سه نفر از برگزار کنندگان مراسم به نامهای سید فرهاد ذالنوریان، حجت الله ذوالنوریان و خیر الله حق جویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بر اساس گزارشات رسیده صبح امروز نیز فضای امنیتی شهر صحنه امنیتی گزارش شده است و نیروهای امنیتی عبور مرور در این شهر را شدیدا کنترل می‌کنند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر