یکشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۰

اخراج صهبا متحدین و سمیرا غلامی از دانشگاه، به دلیل اعتقاد به بهائیت


خبرگزاری هرانا - صهبا متحدین دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه قزوین و سمیرا غلامی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه سیرجان، از دانشگاه اخراج شدند.
به گزارش تارنمای «جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی»، مسئولان دانشگاه دولتی قزوین، از ثبت‌ نام صهبا متحدین، دانشجوی مهندسی صنایع آن دانشگاه که در کنکور علمی قبول شده و  برای ثبت نام در ترم جدید به مراجعه کرده بود، به دلیل "اعتقاد به آئین بهائی"، خودداری کردند.
این تارنمای همچنین گزارش داد که سمیرا غلامی، دانشجوی ورودی سال ۸۹ رشته مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری سیرجان نیز، از دانشگاه اخراج شده است.

بر اساس این گزارش، سمیرا غلامی، دانشجوی ترم سوم، روز یکشنبه ۸ آبان ماه به دلیل "اعتقاد به آئین بهائی" از دانشگاه اخراج شده است.
چند روز قبل از اخراج سمیرا غلامی، مسئولان دانشگاه وی را احضار کرده و او را مورد سوال و جواب در مورد اعتقاداتش قرار دادند.
اخراج این دانشجو در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: "بهایی‌ها در ایران مانند هر شهروند دیگر ایرانی از حقوق شهروندی برخوردارند اما درست مانند سایر شهروندان اگر مرتکب جرمی شوند به طور طبیعی دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌ کند."
در چند ماهه اخیر بیش از ۱۰ دانش‌جوی بهائی به نامهای روح‌الله تشکر، بشیر تشکر، البرز نورانی، آوا توکل، مونا مومنی، ارکیده آقایی، حنانه کنعانی، هومن رحمانیان، ملیکا وزیرزاده و فرنود جهانگیری از دانشگاه اخراج شده‌اند.
همچنین جمع زیادی از فعالین و مسئولینِ دانشگاه خصوصی بهائیان نیز، مورد بازداشت و احضار و محکومیت قرار گرفته اند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر