پنجشنبه، دی ۳۰، ۱۳۸۹

افزایش گرایش به مسیحیت در بین مسلمان زادگان


کشیش مدبر، سردبیر سایت "شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان" در گفت‌وگو با دویچه وله از کم و کیف برخوردهای اخیر با مسیحیان در ایران گفت و اعلام نمود ؛ مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه نگران این بوده‌اند که مردم باور دیگری را جایگزین باور قدیمی خودشان کنند.
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان ، بازداشتهای اخیر تعداد بسیار قابل توجهی از مسیحیان ایران در تهران و شهرهای دیگر كشور و تهدیدات استاندار تهران به عنوان یك مقام رسمی دولتی علیه ایمانداران مسیحی ، دارای بازتاب گسترده ای در رسانه های فارسی زبان و غیر فارسی زبان دنیا بود و علاوه بر اخبار این رویداد مهم تحلیلها و گزارشهای خبری مفصلی نیز به زبانهای گوناگون درباره وضعیت مسیحیان ایران منتشر شد و مصاحبه هائی نیز با برخی از رهبران كلیسای ایران و همینطور نوكیشان مسیحی فعال در خارج كشور انجام شد .
رادیو دویچه وله ( صدای آلمان ) در روز ۱۵ دی برابر ۵ دسامبر سال جدید میلادی در یكی از برنامه های خود گزارشی تفصیلی از فشارها و بازداشتهای اخیر در ایران بر علیه جامعه مسیحی داد و طی آن با كشیش  " مدبر " سردبیر شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان ( اف سی ان ان ) به گفتگو پرداخت . متن آن مصاحبه به شرح زیر است :
کشیش مدبر، سردبیر سایت "شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان" در گفت‌وگو با دویچه وله از کم و کیف برخوردهای اخیر با مسیحیان در ایران می‌گوید . 
دویچه‌ وله: استاندار تهران خبر از برخورد با سران "مسیحیان تبشیری" داده است. ابتدا اصولاً در مسیحیت، چیزی به اسم "مسیحیان تبشیری" وجود دارد؟ به چه کسانی "مسیحی تبشیری" اطلاق می‌شود؟
کشیش مدبر: ممنون از اینکه در اینباره می‌پرسید. مدت‌ها است که جهان خبری نسبت به کلیساهای فارسی‌زبان توجهی نشان نمی‌دهد. باید بگویم که کلیسای تبشیری یا مسیحیان تبشیری، مسیحیانی هستند که خبر نجات انجیل سلامتی را به سایر مردم می‌رسانند. این نامی است که جمهوری اسلامی بر روی کلیسای زنده‌ی خداوند گذاشته است. این نوع کلیسا همیشه بوده و خواهد بود.
شما به عنوان سردبیر سایت خبری "مسیحیان فارسی زبان"، ممکن است در مورد اخباری که در این سایت منتشر می‌شود توضیحی بدهید؟ مثلاً خبر برخورد با کشیش‌ها در اصفهان، کرج، رشت و... یا خبر برخوردهایی که با کلیساهای خانگی در تهران شده است،این اخبار چگونه به دست شما می‌رسد؟
وقتی مسیحیان فارس زبان و نوکیشان مسیحی در ایران بازداشت می‌شوند و مسائلی از این قبیل برایشان پیش می‌آید، اقوامشان یا شاهدان عینی این اخبار را به ما می‌رسانند. همینطور اتفاقاتی که در کرج، اصفهان و همدان افتاده است. از طریق کسانی که یا شاهد عینی ماجرا بوده‌اند و یا از منابع کاملاً موثق به دست ما رسیده است.
برخورد مقامات دولتی ایران با مسیحیان در ماه‌های اخیر در ایران به چه نحو بوده است؟
مثلاً برخورد در همدان چگونه بوده و یا با کلیساهای خانگی چه برخوردی شده است؟ یا دستگیری کشیش جماعت  ربانی در اصفهان به چه شکل بوده است؟
کشیشی که در اصفهان دستگیر شده ، از کلیسای "جماعت ربانی" است و بین برادران و خواهران ارامنه خدمت می‌کرده است. سالهاست که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد فارسی‌زبان‌ها برای شنیدن اخبار انجیل به کلیسا بروند یا در جلسات آزاد کلیسایی شرکت کنند.
برخلاف قوانین جمهوری اسلامی و قوانینی که در قانون اساسی مورد تایید است، شنیدن یا اعلام عقاید در ایران ممنوع است؛ به‌خصوص بین مسیحیان.
مدت‌ها است که در کلیسای اصفهان، جماعت فارسی‌زبان حضور ندارد. همین‌طور در تهران و سایر شهرها، کلیساها به‌دستور جمهوری اسلامی تعطیل شده است. مشهد، اهواز و همدان جزو شهرهایی هستند که کلیساهای کاملاً رسمی آنها به این بهانه تعطیل کرده‌اند.
این از جهتی به نفع کلیسا و از جهت دیگر به ضرر کلیسا است. به این دلیل که جلسات رسمی نمی‌تواند برگزار شود، اما این جلسات به‌شکل مخفیانه در خانه‌ها برگزار می‌شود.
آقای مدبر، آیا برخوردهای اخیر با مسیحیان در ایران با نوکیشان مسیحی، یعنی کسانی که تازه مسیحی شده‌اند، صورت گرفته است؟
عموماً کسانی که با زمینه ای اسلامی، مسیحیت را پذیرفته‌اند، عنوان نوکیشان مسیحی به این عزیزان اطلاق می‌شود. اما بین برادران ارامنه آشوری که به نوکیشان مسیحی خدمت می‌کردند یا مسیحیان فارسی‌زبان، این فشارها بیشتر است.چون مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه نگران این بوده‌اند که مردم باور دیگری را جایگزین باور قدیمی خودشان کنند. سالها این نگرانی بوده است؛ تا جاییکه حتی در مجلس جمهوری اسلامی، دو سال پیش نماینده‌ی کرج به کلیسای فارسی‌زبان حمله کرد. چون سالانه بیش از ۵۰هزار نفر از مسلمان‌زاده‌ها به کلیسای مسیح ایمان می‌آورند.
به‌تازگی، وزیر اطلاعات ایران هم نسبت به رواج مسیحیت در مدارس ایران هشدار داده است. شما در باره‌ی علت برخورد چند ماه اخیر با مسیحیان ایران، چه فکر میکنید؟ چرا به‌یکباره شدت برخوردها افزایش پیدا کرده است؟ تحلیل شما چیست؟
این برخوردها و این شدت همیشه بوده است. متأسفانه همیشه جهان رسانه‌های نسبت به کلیسای فارسی‌زبان در ایران کم‌توجه بوده است. جفایی که بر کلیسای فارسی‌زبان در ایران می‌رود، خیلی جدید نیست. می‌توانم این را با قوت بگویم که از شروع انقلاب اسلامی در ایران، این فشار به کلیسای فارسی‌زبان ایران آمده است. امیدی هم نداریم به این زودی به‌پایان برسد. چون این سیاست همیشگی نظام اسلامی ایران بوده و تصور می‌رود بعد از این هم پابرجا بماند.
اما در ماه‌های اخیر، گاهی بر اساس اتفاقاتی که در ایران یا سایر نقاط دنیا می‌افتد، برای جلب یا تغییر توجه مخاطبین، فشار را به کلیسا کمتر یا بیشتر می‌کنند. مدتی گروه‌های بهایی، گاهی یهودیان و گاهی هم مسیحیان در اوج فشار هستند. این روزها فشارها متعلق به کلیسای فارسی‌زبان است.
من امیدی برای کم شدن یا تقلیل این فشار نمی‌بینم. آنچه به آن اهمیت می‌دهم این است که توجه جهانیان نسبت به اتفاقات و فشاری که به کلیسای فارسی‌زبان در ایران می‌آید جلب شود. کلیسایی که ایمان و اعتقاد به صلح جهانی دارد و هیچوقت تفکرات سیاسی، مقابله یا براندازی نداشته است.
استاندار تهران اعلام کرده که ضربه‌ی اولیه به مسیحیان تبشیری وارد شده و ضربات نهایی نیز به آنها وارد خواهد شد. شما آینده را چگونه می‌بینید؟ فکر می‌کنید برخوردهای بیشتری با کلیسای خانگی خواهد شد؟
امروزه کلیساهای خانگی بسیاری در ایران هستند. امروز فقط نوکیشان مسیحی در همدان، اصفهان و تهران و کرج زیر فشار نیستند. بلکه در تمامی شهرهای ایران کلیساهای خانگی تحت فشار هستند. فرزندان نوکیشان مسیحی، اجازه‌ی رفتن به مدرسه را ندارند، اگر ملک یا مغازه‌ای دارند، اگر شغل دولتی دارند، برکنار می‌شوند. فقط به این‌خاطر که مسیح را به عنوان نجات‌دهنده‌ی خودشان پذیرفته‌اند. کلیسای ایران، بعد از انقلاب اسلامی همیشه تحت جفا بوده است. من فکر می‌کنم مهم است که جهان نگاه تازهای به کلیسای فارسی‌زبان بیندازد.

  فرستنده: الهام قهرمانپور
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر