جمعه، دی ۲۴، ۱۳۸۹

خبر منتخب هفته:فراخوان فوری ـ برنامه نظارت برای نسرین ستوده

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)، اطلاعات تازه ای دریافت کرده است و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.
اطلاعات تازه:برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از محکومیت خانم نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشری که به دفاع از نوجوانان محکوم به اعدام، زندانیان عقیدتی، فعالان حقوق بشری و کودکان قربانی اذیت و آزار شهرت دارد، مطلع شده است. دادگاه انقلاب تهران در روز 19 دی 1389، خانم نسرین ستوده را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «عدم رعایت حجاب در فیلم سخنرانی» و «تبلیغ علیه نظام» به 11 سال زندان و 20 سال محرومیت از وکالت و سفر به خارج محکوم کرد.
پیشینه موضوعماموران امنیتی دفتر کار و منزل خانم نسرین ستوده در روز 6 شهریور 1389 مورد جستجو قرار داده و اموال او را توقیف کردند.
خانم ستوده در روز ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در پی مصاحبه با رسانه های بین المللی و به علت عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر پس از دریافت احضاریه از دادستانی انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تبانی و اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به دادگاه زندان اوین مراجعه کرد. بازپرس پس از بازجویی خانم ستوده را بازداشت کرد. به وکیل او اجازه حضور در بازجویی داده نشد.
خانم ستوده چند روز پیش از دستگیری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بود که دولتمردان ایران از مالیات برای اذیت و آزار وکلای حقوق بشری و محدود کردن فعالیت آنها استفاده می کنند. او خانم شیرین عبادی را مثال زده بود که برای دریافت وجه نقد جایزه صلح نوبل صورت حساب مالیاتی به مبلغ صدها هزار دلار دریافت کرده است.
خانم ستوده در طی بازداشت مدت های طولانی در سلول انفرادی به سر برده و از تماس با خانواده و وکیل محروم شده است. او پس از سه بار اعتصاب غذای خشک در اعتراض به شرایط زندان و نقض موازین قضایی با خطر مرگ روبرو شد. بنا به گزارش ها او را برای کسب اعتراف به زور در زندان شکنجه کرده اند.
خانم نسرین ستوده در روز 7 آذر 1389 در دادگاه انقلاب حضور پیدا کرد. وکلای او در دادگاه خواهان آزادی او به قید وثیقه شدند که مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفت.

برنامه نظارت نگرانی عمیق خود را نسبت حکم و اذیت و آزارهای قضایی او اعلام می دارد و حبس خودسرانه وی را که به نظر می رسد صرفاً برای سرکوب فعالیت های حقوق بشری او باشد، به شدت محکوم می کند.
برنامه نظارت همچنین خاطرنشان می سازد که مورد خانم ستوده جزئی از موج دستگیری ها و اذیت و آزارها علیه عده ای از وکلای حقوق بشر ایرانی به شمار می رود که بعضی از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند.
برنامه نظارت خواهان آزادی فوری وبدون قید و شرط تمامی وکلای حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر است که در ایران به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود بازداشت شده اند.

منبع: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
11 ژنوایه 2011
مشروح اطلاعیه
********
پاریس – ژنو، 20 دی 1389
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت، برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.
تماس با برنامه نظارت:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org
 
• Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 20 11 / +33 1 43 55 18 80


• Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر