شنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۰

مصاحبه کوروش لاهوتی سخنگوی "کلیسای ایران" با علی فتوتی


خبرگزاری هرانا - همان طور که در خبرها به صورت گسترده ای شاهد بودیم، سال ۲۰۱۱ میلادی سال افزایش فشار‌ها بر اقلیت‌ مسیحیان در ایران بود. بطوری که حتی مرتضی تمدن، استاندار تهران در آغاز سال ۲۰۱۱ از برخورد شدید با پیروان مذاهب و اقلیت های دینی در ایران خبر داد و پس از آن، شاهد دستگیری تعداد زیادی از مسیحیان در داخل ایران به اتهام‌هایی واهی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دین مسیحیت بودیم. اکنون، در آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی گفتگویی انجام داده ایم با آقای کوروش لاهوتی، بعنوان سخنگوی رسمی  "کلیسای ایران" تا با آخرین وضعیت پیروان این کلیسا در ایران بیشتر آشنا شویم. شایان ذکر است "کلیسای ایران" یکی از گروه های کنونی فعال مسیحیت در داخل کشور می باشند.

در ابتدا مختصری از آخرین وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بیان فرمایید.

همان گونه که مطلع هستید نوکیشان مسیحی از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران به عناوین مختلف تحت آزار و اذیت و فشار قرار داشته اند. در این مدت اعضای “کلیسای ایران” بعلت پا فشاری خود در فعالیت های کلیسایی و تشکیل جلسات منظم، خصوصا پس از سال ۸۵ که اولین موج دستگیری ها ی اعضای این کلیسا از سوی مقامات امنیتی وقضایی نظام آغاز گردید، به صورت متناوب با انواع تهدید و فشار از سوی حکومت روبرو گردیدند‌. از آنجا که این کلیسا در مورد فعالیتهای خود هیچگونه سازشی بامسولان نظام نکرده، این امر باعث آن شد که فشار مضاعفی بر روی اعضای این کلیسا قراربگیرد. این آزارها و فشارها طی دو سال اخیر طیف بسیار گسترده تری داشته که حتی منجر به یورش ماموران امنیتی حکومت به جلسات پرستشی کلیسا و بازداشت تعدادی از اعضا آن گردید. این فشارها همچنان با شدت ادامه دارد.


آیا آماری از تعداد زندانیان و حکم های صادر شده علیه پیروان “کلیسای ایران” در دست دارید؟
باید خاطر نشان کنم احکام گوناگون و متفاوتی وجود دارد که در اینجا تنها به تعدادی از آنها به عنوان نمونه اشاره میکنم. از اعضای “کلیسای ایران” در حال حاضر کشیش یوسف ندرخانی، کشیش کلیسای رشت، به جرم ارتداد به اعدام محکوم شده است. ایشان بیش از دو سال است که در زندان لاکان رشت بسر می برد و وضعیت نامعلومی دارد. کشیش بهنام ایرانی از اعضای ارشد “کلیسای ایران” و کشیش کلیسای کرج که هم اکنون در زندان قزل حصار کرج زندانی می باشد. آقای مهدی (یطرس) فروتن که پس از ابلاغ حکم یک سال حبس از سوی دادگاه شیراز در زندان عادل آباد شیراز دوران محکومیت خود را طی میکند. از دیگر موارد می توان به آقای پرویز خلج از اعضای ارشد “کلیسای ایران” در رشت که محکوم به یک سال حبس می باشد و در انتظار اجرای حکم بسر می برد نیز اشاره کرد. ضمنا نامبرده از زمان دستگیری در سال ۸۵ هم یک پرونده در جریان دارد که هنوز منجر به صدور حکم برای ایشان نشده است وبا توجه به رویه ای که دستگاه قضایی ایران در پیش گرفته است، احتمال دارد که در صورت اجرای حکم زندان نامبرده برای این پرونده هم حکم سنگینی صادر شود. آقای محمد رضا (شاهین) تقی زاده نیز از اعضای ارشد “کلیسای ایران” در رشت هستند که محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی شده اند. آقای محمد (ویلیام) بلیاد از اعضای قدیمی کلیسای تهران که محکوم به یکسال زندان و ۵ سال حبس تعلیقی گردیده اند، که در صورت مراجعه به زندان حکم دوم نیز در مورد ایشان اجرا خواهد شد. خانم نازلی مکاریان از اعضای کلیسای تهران که به یک سال حبس محکوم شده اند. مورد دیگر آقای داود نجات ثابت از اعضای کلیسای رشت که محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی شده است. آقای امین پیشکار از اعضای کلیسای رشت که محکوم به دو سال حبس گردیده است و همچنین آقای حامد پیشکار از اعضای کلیسای رشت نیز که محکوم به یکسال حبس گردیده است. همچنین آقای علیرضا سیدیان، از دیگر اعضای “کلیسای ایران”، که به ۶ سال حبس محکوم شده است و در انتظار اجرای حکم می باشد. باید یادآور شوم اعضای دیگری از “کلیسای ایران” هم هستند که پرونده های در جریان دارند که بزودی احکام آنها صادر خواهد شد. از جمله آنها می توان از آقای امید کلیبر نژاد از تهران و خانم مریم ترک کجوری (همسر کشیش بهروز صادق خانجانی) و همچنین آقای افشین وفاداران و آقای مصطفی زنگویی بوشهری از یزد که ایشان در حال حاضر از تحصیل در دانشگاه نیز محروم شده است، نام برد.

از آخرین وضعیت کشیش ندرخانی چه اطلاعی در دست است؟ پیش بینی شما ازسرانجام این پرونده چیست؟ 
طبق اخبار غیر رسمی که در مورد ایشان وجود دارد پرونده کشیش یوسف ندرخانی را در حال حاضر مسکوت قرار داده اند. ولی آنچه که مسلم است ایشان هنوز محکوم به اعدام به اتهام ارتداد هستند و با وجود تمام تبلیغاتی که رژیم ایران در مورد این پرونده انجام داده، هیچ گونه تغییری در حکم صادر شده ایجاد نگردیده است و خطر اجرای حکم اعدام در مورد ایشان همچنان وجود دارد. وکلای ایشان همچنان در حال پیگیری پرونده می باشند. آن گونه که عملکرد مسولان نظام در موارد مشابه دیده شده است، سعی براین است که با مسکوت گذاشتن این پرونده از حربه گذشت زمان برای کم رنگ شدن حساسیت موضوع از دید جامعه جهانی استفاده کنند. به نظر می آید قصد دارند از فشارهای بین المللی موجود خلاصی یابند و در زمانی مناسب نسبت به اجرای حکم اقدام نمایند. تا این لحظه هیچ کاری که نشان دهنده تغییر حکم باشد انجام نشده است. اگر این خبر که فرصت داده شده تا به هرطریق کیش یوسف ندرخانی را وادار به توبه و بازگشت به اسلام نمایند صحت داشته باشد به نظر من شرایط برای آقای ندرخانی در زندان سخت تر و خطرناک تر خواهد شد. چون با این دستور العمل دست مسولان زندان رشت برای انتخاب روش توبه دادن باز گذاشته شده است و در نتیجه خطر شکنجه و آزار جسمی و روحی شدید کشیش یوسف ندر خانی نیز افزایش خواهد یافت و چه بسا اجرای حکم از طریق شکنجه میسر شود. بهر حال جوامع بین المللی باید آگاهانه و با هشیاری نسبت به این بازی جمهوری اسلامی واکنش نشان دهند وهرگز نباید این فرصت به حکومت ایران داده شود که به نقض آشکار حقوق بشر در کشور ادامه دهد.

اخیرا حکم جدیدی در مورد کشیش بهنام ایرانی توسط جمهوری اسلامی صادر شده است. در مورد پرونده و احکام ایشان چه اطلاعاتی وجود دارد؟ 
در مورد کشیش بهنام ایرانی لازم می بینم توضیحات بیشتری بدهم. کشیش بهنام ایرانی از اعضای ارشد “کلیسای ایران” و کشیش ناظر “کلیسای ایران” در کرج هستند. ایشان در سال ۸۵ در اولین مرحله از دستگیری های گسترده اعضای “کلیسای ایران” توسط ماموران امنیتی چندین روز در بازداشت بسربرده است. پرونده ایشان منجر به صدور حکم ۵ سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی گردید. وی پس از آن همچنان به فعالیت های خود ادامه داد تا اینکه مجددا در سال ۸۸ در یورش ماموران امنیتی به منزل یکی از اعضای کلیسای کرج دستگیر گردید که این دستگیری با توهین و ضرب و شتم همراه بود. پس از آن نامبرده چند ماه بدون هیچگونه مجوز قانونی در بازداشت بسر برد و سپس با قرار وثیقه آزاد گردید. وی مجددا در پرونده جدیدی که برای ایشان مطرح شد، محکوم به یک سال حبس به جرم تبلیغ علیه نظام گردید و مجددا جهت اجرای حکم دستگیر و به زندان قزل حصار کرج منتقل شد. در حال حاضر ایشان همچنان در این زندان در بند مخصوص اشرار و در شرایط بسیار نامناسب نگهداری میشود و تا آنجا که حتی در این بند افرادی مامور ضرب و شتم و آزار و اذیت وی شده اند. لازم به ذکر است که مقامات قضایی حکم ۵ سال حبس نامبرده که مربوط به یک پرونده دیگر بوده و بصورت تعلیقی صادر شده بود را هم در مورد ایشان به اجرا در آورده اند. ایشان باید همچنان تا ۵ سال آینده در زندان بسر ببرند. لازم به ذکر است که در مورد کشیش بهنام ایرانی و سایر افرادی که احکام آنها صادر شده و از آنها یاد شد مسذله ارتداد در احکام انها از سوی مقامات قضایی مورد بررسی قرار نگرفته و بیم آن می رود که از این مورد سواستفاده شده و احکام مشابه حکم کشیش یوسف ندرخانی صادر شود.
در پایان اگر مواردی وجود دارد که لازم میدانید به نمایندگی “کلیسای ایران” به آن اشاره شود، لطفا آنها را ذکر فرمایید. 
لازم است اعلام کنم آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به هیچ یک از قوانین و قواعد انسانی و بشری که از سوی سازمان های بین المللی تحت عنوان حقوق بشر تنظیم و تدوین شده حضور نداشته و هیچ نرمشی نیز در این مورد از خود نشان نداده است. “کلیسای ایران” این امر را حق خود می داند که در صورت لزوم و ادامه فشارها از سوی حکومت ایران برای احقاق حق اعضای خود از مقامات جمهوری اسلامی با ذکر نام در تمامی مجامع حقوقی بین المللی و حقوق بشری اعلام شکایت و طرح دعوی نماید و در این راه از کلیه مجامع بین المللی و دولت های آزاد اندیش در خواست همکاری می نماید.
در انتها قصد دارم توجه مسولان نظام جمهوری اسلامی را به گفتاری از امام شیعه حسین بن علی جلب نمایم. این امام شیعه که جمهوری اسلامی خود را پیرو مکتب و جنبش عاشورایی وی و بقای نظام را در زنده نگه داشتن یاد او میداند در یکی از سخنان خود گفته است “اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید” اگر خط مشی حکومت ایران بر اساس تفکر امامان خود است باید برای افراد آزاده و آزاد اندیش که در جامعه ایرانی وجود دارند جایگاهی قایل باشد. حتی اگر این افراد به زعم ایشان بی دین و مرتد باشند، چه رسد به افرادی که دارای تفکر الهی ولی غیر‌اسلامی باشند. باز هم یاد آور می شوم که حکومت جمهوری اسلامی عملا به هیچ یک از قوانین و مناسبات حقوق بشری پایبند نبوده واین از عملکرد این نظام در مورد افرادی مانند کشیش یوسف ندرخوانی و سایر افراد مشابه کاملا مشخص است و جوامع بین المللی نباید فریب اعمال ریا کارانه جمهوری اسلامی را بخورند. از وقتی که در اختیار من گذاشتید بسیار سپاسگزارم. برکت خداوند با شما باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر