جمعه، دی ۳۰، ۱۳۹۰

افزایش فشار و مزاحمت برای شهروندان بهایی سمنان، تبریز و گرگان


جـــرس - بنا به گزارش منابع خبری و حقوق بشری، فشار و آزار و اذیت بر شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران طی هفته های اخیر مجددا افزایش یافته و مواردی چون صدور و اجرای احکام قضایی، پلمب و حریق محل کسب و منازل، اخراج از محل تحصیل، عدم اجازه دفن اموات، تهدید و موارد مشابه گزارش شده است.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، نمونه هایی از برخورد های قضایی، امنیتی و آزار شهروندان بهایی در سمنان به شرح زیر است:
لیدر تبیانیان: پلمپ و ابطال جواز کسب و نوشتن شعار ها ی توهین آمیز بر بروی درب مغازه.
احمد و پیمان شادمان: پلمپ و آتش زدن محل کسب.
سپهر سبحانی: پلمپ محل کسب و نوشتن شعار های توهین آمیز بر روی درب مغازه.

افشین ایقانی: پلمپ غیر قانون محل کسب .نامبرده هم اکنون در زندان به سر می برد.
عدالت، شیردل و شهرام فیروزیان: پلمپ چاه آب زمین کشاورزی(پلمپ چاه آب از رویه های معمولی آزار این شهروندان است تا زمین های کشاورزی شان خشک شود)
علی احسانی: پلمپ محل کسب و ابطال جواز و مصادره غیر قانونی اموال.نامبرده هم اکنون در زندان به سر می برد.
پیمان رحمانیان: پلمپ غیر قانونی محل کسب و ابطال جواز. لازم به ذکر است که نام برده بعداز مراجعه به مراجع قانونی جهت بازگشایی و صدور مجدد پروانه کسب و دریافت مجوز های قانونی لازم،با عدم همکاری مسولان مواجه شده است.
سوسن تبیانیان: پلمپ محل کسب و ابطال جواز.نامبرده به مدت یک سال زندانی بوده است.
یحیی هدایتی: اذیت و ازار ساکنان منزل و شکستن شیشه های منزل و...نامبرده یک سال دوران حبس خویش را سپری نموده است.
بهفر خانجانی: به آتش کشیدن منزل با کوکتل مولوتف و تخریب خودرو.نامبرده هم اکنون در زندان به سر می برد.
شمیل و شهناز پیراسته: پلمپ محل کسب و ابطال جواز و آتش زدن منزل با کوکتل مولوتف.
همچنین «خانه حقوق بشر ایران» گزارش داده است که مسئولین قبرستان وادی رحمت در تبریز از دفن یک شهروند بهائی در آن قبرستان خودداری کرده و خواستار انتقال جسد به شهر دیگری شدند.
بر اساس این گزارش، هفته گذشته محمد حسین برقی، شهروند بهائی ساکن تبریز، در منزل شخصی خود به علت عارضه سکته مغزی درگذشت و خانواده وی طبق رسوم غسل و کفن نموده و به شهرداری مرکزی مراجعه و ماوقع را اطلاع دادند.
طبق دستور مسئولین جسد به وادی رحمت منتقل شد، اما یک روز بعد از وادی رحمت با خانواده تماس گرفته و اعلام کردند که جهت تشییع باید به قبرستانی دیگر در شهر میاندوآب بروند.
همزمان، سایت «جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» گزارش داده است که درسا اله‌وردی دانشجوی بهایی ورودی ۹۰ رشته‌ی مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشگاه گرگان از دانشگاه اخراج شد.
این دانشجو طی تماس تلفنی متوجه می‌شود که به دلیل نقص پرونده باید به سازمان سنجش مراجعه کند و در پی مراجعه به وی ابلاغ می‌شود که به دلیل اعتقاد به "آیین بهائی" از دانشگاه اخراج شده است.
لازم به توضیح است که تنها در سال ۱۳۹۰ بیش از ۲۰ دانشجوی بهائی به دلیل "اعتقاد به آئین بهائی" از دانشگاه‌های مختلف نظیر صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و دانشگاه شیراز اخراج شدند. از این جمله می‌توان به روح‌الله تشکر، بشیر تشکر، البرز نورانی، آوا توکلی، مونا مومنی، ارکیده آقایی، حنانه کنعانی، هومن رحمانیان، ملیکا وزیرزاده، نورا سهرنگی، فرنود جهانگیری، پویا محمّدی، شیده آبادی، دلارا دارابی، صهبا متحدین، سمیرا غلامی، شیما رنجبر، شادی مودی و نگار صالحی اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر