چهارشنبه، دی ۲۸، ۱۳۹۰

۳۷۷۶ماه زندان برای اقلیت های مذهبی در ایران درسال۲۰۱۱


.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۱ ميلادی ۵۹۷ تن از شهروندان ايرانی را به بیش از ۳۰۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرده است. از این رقم ۳۷۷۶ ماه حكم زندان برای اقلیت های مذهبی بوده است.
به گزارش آژانس خبر مسیحیان ایران « محبت نیوز»، واحد نشر و آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارشی وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ میلادی را با استناد به نمودار و آْمار مورد بررسی قرار داد. آنچه مسلم است به دلیل عدم اجازه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان و مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت در حوزه گزارش نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و عدم به رسمیت شناختن چنین فعالیت هایی در ایران تهیه چنین گزارشاتی با موانع زیادی روبروست و این قبیل نهادها تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را بررسی کرده و در رابطه با آن گزارش منتشر کنند.

- ایران فشار بر اقلیت های دینی و مذهبی را تشدید کرده است
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال 2011 در مجموع ۲۷۵۱ مورد گزارش جمع آوری شده و ۱۱۲۰۰۷۷مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه‌های حقوق بشری جاری مستند شده در ایران صورت گرفته است. طبق این گزارش در سال ۲۰۱۱ ميلادی ۴۹۸ نفر ازسوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده و ۵۲۹ نفر نیز دراستان‌های مختلف کشور اعدام شدند. همچنین دستگاه قضایی ایران در سال ۲۰۱۱ ميلادی ۵۹۷ تن از شهروندان ايرانی را به بیش از ۳۰۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرده است.
- اقلیت های مذهبی
در گزارش منتشره كه بخشی از این گزارش نیز اختصاص به موارد نقض حقوق بشر در حوزه اقلیت های مذهبی داشت، در این بخش در طی یکسال گذشته ۲۱۴ گزارش از سوی نهاد آمار به ثبت رسیده است و بر این اساس ۳۷۸ شهروند بازداشت شدند، ۹ مورد جلوگیری از اجرای آیین مذهبی گزارش شده است، ۴ مورد ضرب و شتم، ۱۳ مورد تخریب یا پلمپ اماکن اقلیت‌های مذهبی، ۳۰ مورد آسیب به امنیت شغلی، ۳ مورد ممانعت از دفن اجساد، ۱۸ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های مذهبی، ۱۰۶ مورد احضار به نهادهای امنیتی-قضایی و ۱۸۶ مورد متفرقه از نقض حقوق اقلیت های مذهبی گزارش شده است.
۱۱۶ نفر از اقلیت های مذهبی در كشور نیز از سوی نهادهای قضایی در مجموع ۳۵۷۲ ماه حبس تعزیری، ۲۰۴ ماه حبس تعلیقی، ۲۵ میلیون ریال جریمه نقدی ، ۲۵۰ ضربه شلاق و ۱۷۱۶ ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.
از مجموع ۲۱۴ گزارش استخراج شده در این حوزه ۲۷۴ مورد نقض حقوق اقلیت های مذهبی برای دستکم ۸۷۶ نفر به ثبت رسیده است. پیروان آیین بهاییت با ۱۰۰ مورد در صدر گزارشگر قراردارند و به ترتیب دراویش گنابادی ۴۶ مورد، مسیحیان ۲۹ مورد گزارش، اهل سنت ۲۶مورد و اهل حق ۶ مورد در رده‌های بعدی دیده بانی گزارشگران حقوق بشر قرار دارند.
در این حوزه، بهائیان با ۴۷% گزارش در صدر دیده بانی گزارشگران حقوق بشر قراردارند و به ترتیب دروایش با ۲۱%، مسیحیان ۱۴%و اهل سنت ۱۲%در رده‌های بندی دیده بانی قرار می‌گیرند.
با تمامی مشكلات این گزارش فقط توانسته حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران خاص اقلیت های مذهبی را نشان دهد. این واحد خطای خود را در گرد آوری این گزارش در مقیاس آماری ۳ درصد دانسته است و منبع دریافت گزارش ها از منابع خبری و یا مقامات رسمی حکومتی و همچنین نهاد های مدنی مستقل بوده است.
.
.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر