پنجشنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۰

سوء استفاده سازمانهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی از خبر رسانی غیر شفاف درباره ندرخانی


Nadarkhany__Dadkhah
دستگاههای اطلاعاتی حکومت تلاش می کنند با استفاده از خبر رسانی درباره ندرخانی به دنیا نشان دهند که مسیحیان ایران در انتشار اخبار جفا بر مسیحیان صادق نیستند.

بسیاری از کاربران اف سی ان ان این سوال را دارند که چرا با آنکه شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان نخستین منبع برای انتشار اخبار مربوط به زندانی شدن  یوسف ندرخانی بود،مدتهاست در این باره نمی نویسد؟

اکنون بیش از دو ماه و نیم از انتشار آخرین خبر درباره یوسف ندرخانی در اف سی ان می گذرد(15 مهر ماه). آن زمان محمدعلی دادخواه، وکیل پرونده آقای ندرخانی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه از صدور حکم دیوان عالی در مورد موکلش در روزهای آتی خبر داد و گفته بود که از روز شنبه 9 مهرماه  در انتظار حکم صادر شده از سوی این دیوان خواهد بود. این خبر واکنشهای بین المللی را در محکومیت حکم اعدام یوسف ندرخانی به همراه داشت.
با توجه به اظهارات این وکیل که از فعالان شناخته شده حقوق بشر می باشد، مسئله دربرخی رسانه های غیر حرفه ای از قول نزدیکان آقای ندرخانی  اینطور عنوان شده بود که حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه اولیه برای او گویا به تصویب دادگاه تجدید نظر رسیده است و بعد به آن اعتراض شده است و برای بررسی  دوباره و صدور رای نهائی به دیوان عالی کشور ارسال گردیده.
در این مرحله قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتشار اخبار ضد و نقیض ، بدون روشن نمودن وضعیت پرونده از لحاظ قانونی بر این جو دامن می زد. تا آنجا که بازهم همان رسانه های جنجال ساز این شایعه را منتشر کردند که دیوان عالی کشور از خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در این مورد نظر خواسته است. این شایعه را نیز قوه قضائیه نه تائید کرد و نه تکذیب نمود.
وقتی از صدور حکم دیوانعالی کشور در مورد ندرخانی خبری نشد، مصاحبه های بعدی وکیل ندرخانی نشان داد که گویا  پرونده ندرخانی هنوز در همان مرحله تجدید نظر در دادگاه استیناف استان گیلان است و تائید رسمی حکم اعدام وی هنوز از سوی دادگاه تجدید نظر انجام نشده است.سخنگوی دیوانعالی کشور نیز با زیرکی در یک اظهار نظر دوپهلو اعلام کرد که درباره پرونده این متهم تذکراتی به دادگاه استان داده است.
از اینجا بود که نقش اداره اطلاعات در ماجرا آشکار شد. در اوایل آبان ماه گزارشی که به نظر می رسید به سفارش وبا  همکاری وزارت اطلاعات جمهوری  تهیه شده است از تلویزیون "پرس تی وی" واحد خارج از کشور تلویزیون دولتی ایران پخش شد. در این گزارش که به سبک گزارشات بیست و سی سیما تهیه شده بود بر دو نکته تاکید شده بود.
 نخست اینکه حکم قطعی قضائی برای ندرخانی صادر نشده است و رسانه های مسیحی و حقوق بشر در اینباره به دروغ سر و صدا راه انداخته اند.
دوم اینکه ندرخانی یک "مسیحی غیر تثلیثی" است که مسیحیان او را به عنوان مسیحی قبول ندارند و عنوان کشیشی او یک عنوان جعلی است. در این گزارش با کشیش یکی از کلیساهای رسمی داخل کشور مصاحبه شده بود و اینطور تلقین میشد که گویا اواعلام می کند ندرخانی مسیحی نیست. همچنین خود ندرخانی نیز اعلام کرد که تثلیث راقبول ندارد و نمی داند مدرک کشیشی او از کجا صادر شده است.
به وضوح مشخص بود که سازنده این گزارش قسمتهای زیادی را از آن حذف کرده است و به کمک تدوین آنچه خود می خواست نتیجه بگیرد نشان داده است. کشیشی که با او مصاحبه شد از یک مسئله کلی صحبت می کرد و اطلاعاتی عمومی را به درستی بیان می کرد. ندرخانی نیز مطالبی را تائید می کرد که همه از آن قبلا اطلاع داشتند. اما همه اینها حقایق  طوری در کنار هم چیده شده بود که سازنده آن بتواند نتیجه اشتباه مورد نظر خود را موجه جلوه دهد.
این یک بازی تبلیغاتی – اطلاعاتی کثیف بود که به کمک آن حکومتگران اسلامی تلاش کردند تا حد امکان به اعتماد و همدلی که نسبت به مسیحیان ایران در سراسر جهان به وجود آمده است ضربه بزنند. متاسفانه برخی از رسانه های تازه کار مسیحی و حقوق بشری و همچنین نزدیکان هیاهوگر  آقای ندرخانی نیز به این دام پهن شده وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی افتادند.شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان قبلا درباره این نوع خبر رسانی تذکراتی داده بود.
البته مطابق بررسیهای انجام شده اکثریت جامعه مسیحی ایران متوجه این فریبها شدند. تقریبا همه مسیحیان ایران معتقدند که نداشتن اعتقاد به آموزه کتاب مقدسی تثلیث و ادعای برخی از نزدیکان آقای ندرخانی بر کشیش بودن او بدون داشتن مدارک کافی ، هیچکدام دلیل موجهی بر صدور حکم ناعادلانه اعدام و نگهداشتن طولانی مدت ایشان  در زندان به جرم تغییر دین  نمی تواند باشد.
جامعه مسیحیان ایران از بلوغ کافی برای تشخیص تعالیم غلط از درست برخوردار هستند و این وظیفه کشیشان مسیحی است که در مورد تعالیم ناصحیح  به مسیحیان راهنمائی لازم را بکنند نه وزارت اطلاعات  و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که از اساس کتاب مقدس مسیحیان را رد می کند و حتی آن را در آتش بر آمده از جهل خود می سوزانند.
بیشتر رهبران کلیسای ایران معتقدند که هموطنان مسیحی باید در این مورد بسیار هوشیارانه عمل کنند و فریب تبلیغات مکارانه مخالفان عیسی مسیح و برقراری ملکوت خداوند در سرزمین ایران را نخورند.همه مسیحیان ایران باید یک صدا  نه تنها  خواستار لغو حکم اعدام آقای ندرخانی بشوند بلکه آزادی فوری و بدون قید و شرط او را از زندان طلب نمایند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر