همچنان در تهران بزرگ عده ای به بهانه کریسمس تعقیب می شوند. یک نوکیش مسیحی به نام "ابراهیم فیروزی" اهل رباط کریم، به همین دلیل برای بار دوم بازداشت شده است.
سال نود و یک خورشیدی آخرین نفسهای خود را کشید رفت و بوی بهار در شهرها و روستاهای کشور عزیزمان ایران پیچیده است. جامعه مسیحی ایران نیز همراه با هموطنان خود مشغول برگزاری نوروز جشن ملی بزرگ ایرانیان هستند . متاسفانه سالی که پشت سر گذاشتیم پر از ناملایمات گوناگون و به ویژه سختیهای اقتصادی بود که نگذاشت آب خوش از گلوی ملت پائین برود.
اما برای جامعه مسیحی ایران علاوه بر همه مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی گریبانگیر همه ملت، همچنان فشارها از سوی حکومت ادامه داشت. هرچند اخبار بد اقتصادی و ناکامیهای مادی مردم در زمستان پر تلاطم نود و یک در صدر اخبار داخلی قرار داشت، ولی همچنان در زیر پوست شهرهای کشورمان مسیحیان با چالشهای مضاعفی روبرو بودند:
در تهران
پستور "فرشید فتحی" از رهبران کلیساهای خانگی که در موج دستگیریهای دسته جمعی کریسمس 2011 در تاریخ 5 دی ماه 1389 بازداشت شده بود، از آن تاریخ بدون هرگونه مرخصی همچنان در زندان اوین تهران به سر می برد. او چهارمین زمستان سخت خود را در حالی سپری می کند که خانواده اش آواره شده اند. شش سال محکومیت قطعی را در دست دارد و باید حداقل دو زمستان دیگر را در زندان سپری کند.
در ابتدای زمستان معلوم شد که یک کشیش ایرانی - آمریکائی در تهران تحت بازداشت است. خبرگزاریهای خارجی نام او را "سعید عابدینی" گزارش کردند. در این گزارشات همسر آقای عابدینی شرح داد که او برای دیدن اقوامش به ایران رفته بود و دراواخر تابستان 91 وقتی که از ترکیه به ایران مراجعت می کرد تا به آمریکا برگردد، توسط ماموران جمهوری اسلامی دستگیر شد. وی همچنین از وضعیت نا مساعد فعلی سعید در زندان اوین صحبت کرد.
وکیل سعید عابدینی در ایران بعدا اعلام کرد که جلسهی رسیدگی به اتهامات سعید موکلش صبح روز دوشنبه 2 بهمن در شعبهی 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به صورت کاملا قانونی برگزار شد. همان وکیل کمی بعد گفت که روز یکشنبه 8 بهمن 1391 برابر (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شده است و حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردیده. این پرونده اکنون در مرحله دادگاه تجدید نظر است.
هفتم دی ماه هزار و سیصد و نود و یک پنجاه نفر از مسیحیان که در خانه ای واقع در شمال شهر تهران گرد آمده بودند و مشغول نیایشهای متداول مسیحی و خواندن سرودهای ویژه کریسمس بودند، توسط ماموران لباس شخصی دستگیر شدند. آنها در همان محل مورد بازجوئی کتبی قرار گرفتند. از این میان فقط کشیش " ورویر آوانسیان" بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بقیه با اخذ تعهد آزاد گردیدند. این کشیش ارمنی تبار در حالی بازداشت شد که به شدت مریض بود. کشیش آوانسیان به مدت 2 هفته در زندان اوین تحت بازداشت بود. وی عاقبت در روز 21 دی ماه 1391 ( 10 ژانویه 2013 ) با ضمانت سنگین وثیقه ملکی به طور موقت تا زمان رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه، از بازداشت رها شد.
چند خبر دستگیری دیگر در روزهای زمستان شایع شد که مطابق آن ادعا می شد افراد دیگری در آن رابطه دستگیر شده اند. اما این اخبار از سوی منابع موثق تائید نشدند. در روزهای آخر سال بود که شایع شد «ابراهیم فیروزی» 28 ساله از نوکیشان مسیحی که برای چند روز ناپدید شده بود و خانواده و دوستان وی هیچ اطلاعی از وضعیت او نداشتند، بازداشت شده است. گفته شد که او در هنگام مراجعه به محل کارش توسط تعدادی از افراد لباس شخصی در خیابان بازداشت شده است.
آژانس خبری مسیحیان ایران بعد اعلام کرد که «ابراهیم فیروزی» در واپسین روزهای سال یعنی روز پنجشنبه 17 اسفند ماه 1391 برابر با ( 7 مارچ 2013) توسط تعدادی از ماموران لباس شخصی بازداشت شده است. منابع مسیحی پایتخت موضوع بازداشت ابراهیم را که ساکن شهرستان رباط کریم در (بیست كیلومتری جنوب غربی تهران) میباشد، تائید کردند. آنها گفتند که در مراجعات پدر نامبرده به دستگاه قضائی و امنیتی ، ماموران به ایشان گفته اند که پسرش در رابطه با ماجرای دستگیری هفتم دی ماه بازداشت شده است.
ابراهیم فیروزی قبلا یک بار در موج دستگیریهای دسته جمعی کریسمس 2011 در تاریخ 21 دی ماه سال 1389 بازداشت شده، 10 ماه در بازداشت مانده بود. او در آن زمان به اتهام فعالیتهای تبلیغی علیه نظام ، تبلیغ مسیحیت و اقدام علیه امنیت ملی به 10 ماه زندان محکوم شده بود. همچنین حکم سه سال زندان تعلیقی هم برایش داده شد.
مهندس "مهرداد سجادی" از مشایخ و اعضای برجسته کلیسای عمانوئیل تهران از 4 خرداد ماه در اسارت به سر می برد. او که اولین زمستان خود را در زندان سپری کرد در تارخ فوق همراه با همسرش فروغ دشتیان پور بازداشت شد. چند هفته بعد اعلام گردید خانم دشتیان پور با وثیقه مالی به طور موقت آزاد شده است. مهرداد سجادی تا کنون 10 ماه است که بدون تفهیم اتهام مشخصی در بازداشت به سر می برد.
چند گزارش نیز از بازداشتهای دسته جمعی دیگر طی زمستان گذشته در تهران وجود دارد که هنوز به دلایل امنیتی رسانه ای نشده اند. احضار به مراکز امنیتی و تعقیب نوکیشان مسیحی همچون سراسر سال در زمستان ادامه داشت.
در شیراز
همچنان بعد از گذشت 410 روز از بازداشت نوکیشان مسیحی به اسامی همایون شکوهی، وحید هکانی ، مجتبی علاء الدین حسین و کوروش پرتوئی در شیراز، آنها نه آزاد و نه به طور رسمی محاکمه شده اند. آنها در حمله 19 بهمن 1390 ماموران امنیتی به یک کلیسای خانگی در شیراز بازداشت شدند. در شب حادثه تعداد 20 نفر از ایمانداران مسیحی در این مکان برای خواندن کتاب مقدس و برگزاری مراسم دعا و پرستش گرد آمده بودند. 13 نفر از آنها با اخذ مشخصات کامل و فرمهای اطلاعاتی همان شب آزاد شدند. ولی 7 نفر به بازداشتگاه و زندان منتقل شدند. سه نفر آنها به توالی آزاد شدند. این چهار فر دومین زمستان طولانی خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری کردند. مطابق گزارشات رسیده بارها آنها تحت فشار بوده اند که دست از مسیحیت بردارند و به آئین اسلام برگردند.
خبر بازداشتهای دسته جمعی در استان فارس برای نخستین بار روز 22 مهرماه 1391 توسط رسانه های مسیحی ایران منتشر شد. رسانه های مسیحی فارسی زبان در گزارشهای جداگانه ابتدا از دستگیری سی تن از اعضای کلیساهای خانگی شیراز خبر دادند.با توجه به تهدیدات مکر برای خانواده های این زندانیان از سوی نیروهای امنیتی هنوز لیست اسامی این افراد به طور رسمی منتشر نشده است و از نحوه آزادی آنها خبرهای تائید شده در دست نیست. ولی اخبار موثق حاکی از آزادی موقت تعداد زیادی از آنها در قبال وثیقه های سنگین در طی زمستان 1391 می باشد. احضار و بازجوئی خانواده ها و وابستگان این افراد از یک سو و رفت و آمد آنها به دادگاه و زندان و مراکز امنیتی از سوی دیگر، در تمام طول زمستان گذشته ادامه داشت.
مسیحیان غیر تثلیثی
خبر بازداشت 7 تن از پیروان مسیحیان غیر تثلیثی در روز 24 مهر ماه در شهر شیراز مر کز استان فارس (جنوب ایران) توسط رسانه های مسیحی منتشر شد. این افراد وابسته به گروهی موسوم به "کلیسای ایران" بودند که از آنان بعنوان دگراندیشان مذهبی ( غیرتثلیثی) نام برده می شود، آنها در حین شرکت در جلسه خانگی توسط ماموران امنیتی روز 21 مهرماه (12 اکتبر 2012) در شیراز بازداشت شدند. دو نفر این افراد در پائیز آزاد شدند.
به نقل از "سازمان همبستگی جهانی مسیحیان"، پنج نفر دیگر آنان قرار بود در طی روزهای پایانی زمستان در شیراز محاکمه شوند ولی تا کنون خبری از برگزاری این دادگاه و نتایج آن وجود ندارد. عاقبت خبر رسید که 3 تن دیگر از آن افراد در روز 29 اسفند پس از 5 ماه به طور موقت و با قید وثیقه آزاد شدند. خبرگزاریها نام این افراد را آقایان، " سروش سرایی، محمد روغنگیر و مسعود رضایی" ذکر کرده اند.
از این گروه دگر اندیش همچنین آقای بهنام ایرانی از سال 1390 در زندان است و مقامات دادگاه اسلامی مدعی هستند که او علاوه بر محکومیت فعلی باید برای محکومیت زندان تعلیقی قبلی خود نیز در زندان بماند. گزارشها وضع جسمانی او را نامساعد نشان می دهند. او دومین زمستان خود را در زندان سپری کرد.
با توجه به نزدیک شدن به ایام عید قیام مسیح انتظار می رود که سخت گیریهای بیشتری در روزهای آغازین بهار در مورد جامعه مسیحیان ایران اعمال شود. مسیحیان ایران می گویند با هر سختی بود زمستان سپری شد. آنها به انتظار برآمدن هرچه سریعتر آفتاب نوروزی و سالی به دور از جفا و تبعیض هستند. سالی آزاد برای مسیحیان ایران و همه اقلیتهای مذهبی همچون بهائیان ، جامعه دراویش ، کلیمیان و اهل سنت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر