یکشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۹۱

چهارمین گزارش احمد شهید : وضعییت مسیحیان و اقلیتهای مذهبی در ایران نگران کننده و خطرناک است

این گزارش ۷۷ صفحه‌ای یکی از مبسوط‌‌‌ترین گزارش‌ها درباره نقض منظم حقوق‌بشر در ایران به شمار می‌آید. وضعیت اقلیتهای قومی و مذهبی نیز همچون گذشته مورد توجه "ناظر ویژه سازمان ملل برای ایران" بوده است.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از دویچه وله، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران، چهارمین  گزارش خود را به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ارائه داد. بنا به این گزارش وضعیت حقوق‌بشر در ایران وخیم‌تر شده و تبعیض‌ها، شکنجه و اعدام همچنان ادامه دارد.

در گزارش احمد شهید به نحوه اعتراف‌گیری تحت فشار، اعمال شکنجه در زندان‌ها، افزایش شمار اعدام‌ها، نقض حقوق ‌زنان، فشار بر اقلیت‌های قومی، مذهبی و هم‌جنس‌گرایان، عدم برگزاری انتخابات منصفانه و نبود آزادی بیان اشاره شده است.
این گزارش ۷۷ صفحه‌ای یکی از مبسوط‌‌‌ترین گزارش‌ها درباره نقض منظم حقوق‌بشر در ایران به شمار می‌آید. متن کامل این گزارش در وبسایت شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) منتشر شده است.
درخواست‌های احمد شهید برای سفر به ایران و آگاهی مستقیم از وضعیت زندانیان و گروه‌های تحت فشار تا کنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شده است. این گزارش بر اساس مستندات و گفت‌وگو با افراد مختلف تنظیم شده است.
تحریم‌ها و نقض حقوق اقلیت‌ها
در بخشی از این گزارش به تحریم‌ها و آثار آن بر جامعه ایران پرداخته شده است. بر اساس این گزارش، گرچه خرید دارو و مواد غذایی از سوی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد، اما به نظر می‌رسد که مجازات‌های بین‌المللی در این زمینه تنگناهایی جدی را برای شهروندان ایرانی به‌دنبال داشته است.
وضعیت اقلیتهای قومی و مذهبی نیز همچون گذشته مورد توجه احمد شهید بوده است. به گفته وی شرایط بهاییان، دراویش و مسیحیان در ایران نگران‌کننده است. حقوق اقلیت قومی نظیر کردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها نیز از سوی حاکمیت ایران نقض شده است.
مقامات جمهوری اسلامی همچون گذشته گزارش احمد شهید را "مغرضانه" و تنظیم آن را "نادقیق" می‌خوانند، اما همزمان با حضور گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران مخالف‌اند. احمد شهید خواستار بررسی قوانینی در ایران شده است که آشکارا در تناقض با تعهدات بین‌المللی این کشور قرار دارند. در این زمینه به نمونه‌هایی همچون تبعیض در مورد حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره شده است.
احمد شهید در این گزارش مجبور شده از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهد که به وضعیت افرادی نیز رسیدگی کنند که با نهاد‌های حقوق‌بشری و سازمان‌های بین‌المللی همکاری داشته‌اند. ایرانیانی که با این نهادها و حتی با سازمان ملل متحد همکاری داشته‌اند تحت فشار و ارعاب قرار گرفته‌اند.
کارنامه حقوق‌بشر جمهوری اسلامی در آخرین گزارش احمد شهید مملو از اعمال تبعیض‌ها، آزار و اذیت جسمی و روانی، محدودیت آزادی‌های پایه‌ای و نقض آشکار حقوق اقلیت‌های جنسی، قومی، مذهبی و نیز منتقدان سیاسی است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر