چهارشنبه، تیر ۲۱، ۱۳۹۱

در هزارمین روز بازداشت ندرخانی وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی این زندانی عقیدتی شد


Nadarkhani_4
به ندرخانی تاریخ جدیدی برای دادگاه مجدد ابلاغ شده است. این نگرانی وجود دارد که حکومت برای انحراف افکار عمومی جهان اتهام جدیدی علیه او مطرح نماید. مسیحیان ایران خواهان رفع همه اتهامات و آزادی فوری نامبرده هستند.
به گزارش شبکه خبری مسیحیان فارسی زبان به نقل از بی بی سی ، ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در ۱۹ تیرماه به مناسبت هزارمین روز بازداشت ندرخانی  خواستار آزادی این زندانی دگراندیش مذهبی در ایران شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «آقای ندرخانی فقط به دلیل پیروی از اعتقادش همچنان در خطر اعدام قرار دارد و ما بار دیگر از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم او را سریعا آزاد کنند.»
بی بی سی نوشته ؛ براساس گزارش‌های منتشر شده، ندرخانی در سن ۱۹ سالگی تغییر دین داده است. وی به هنگام دستگیری رهبری یک گروه از مسیحیان در گیلان را برعهده داشت.
خانجانی از نزدیکان یوسف ندرخانی که خود یک دگراندیش مذهبی و از پیروان ادوارد برانهایم ( واعظ آمریکائی مسیحی غیر تثلیثی) می باشد ، به بی بی سی گفت که به یوسف  ندرخانی دادگاه دیگری برای تاریخ 18 شهریور امسال  ابلاغ کرده اند. او می گوید که ممکن است دادگاه اسلامی بخواهد اتهامات جدیدی را به یوسف تفهیم کنند. مسیحیان ایران نگران این هستند که حکومت جمهوری اسلامی بخواهد برای انحراف افکار عمومی جهان اتهامات جدیدی علیه ندخانی مطرح و به او تفهیم نمایند. آنها خواهان رفع همه اتهامات از ندرخانی و آزادی فوری وی می باشند.
آقای ندرخانی اکتبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و براساس قوانین شریعت اسلامی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شد. این قانون اجازه می دهد در صورت ندامت محکوم، حکم لغو شود.
بعد از تایید حکم او توسط دادگاه تجدید نظر در سپتامبر ۲۰۱۰ در استان گیلان، یوسف ندرخانی از دیوان عالی درخواست تجدید نظر کرد.
این درخواست تجدید نظر پرونده ندرخانی را به دادگاه تجدید نظر استان برد و از آن تاریخ تا کنون هنوز این دادگاه حکم  قطعی خود را درباره متهم صادر نکرده است. اواخر تابستان سال گذشته آقای «دادخواه» وکیل این متهم عقیدتی اعلام کرد که منتظر رای دیوانعالی کشور در مورد حکم موکلش  می باشد. منظور او از این سخن اظهار نظری بود که باید دیوانعالی کشور  به تقاضای وکلای متهم درباره نظر دادگاه استان می کرد. دیوانعالی کشور نیز با وارد آوردن ایراداتی بر حکم اعدام ندرخانی پرونده او را به علت نقض به دادگاه تجدید نظر  استان بازگشت داد.
مطالب عنوان شده به وسیله وکیل ندرخانی توسط  برخی رسانه ها طور دیگری جلوه داده شد. آنها مطرح کردند که حکم اعدام ندرخانی قطعی شده است و او در آستانه اعدام می باشد. این مسئله واکنش شدید جهانی را به همراه داشت و وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا نیز در این مورد صحبت کردند. کمی بعد اظهارات وکیل ندرخانی نشان داد که پرونده او همچنان در مرحله دادگاه تجدید نظر استان است و هنوز رای دادگاه تجدید نظر درباره او صادر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر