یکشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۱

سرکوب اعتراضات زندانیان سنی در زندان مرکزی زاهدان


خبرگزاری هرانا - در جریان سرکوب اعتراضات زندانیان سنی مذهب، زندان مرکزی زاهدان دست کم ۸۰ تن از زندانیان به مکان نامعلومی منتقل شده و عده‌ای از ایشان نیز پس از ضرب و شتم به انفرادی زندان منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود دو ماه پیش، چند زندانی سیاسی بلوچ از جمله شیراحمد شیرانی و عبدالوهاب ریگی به علت داشتن ریش، مسواک چوبی و یقه سنتی (ظاهر مذهبی اهل سنت) با ضرب و شتم شدید گارد ضد شورش در زندان مرکزی زاهدان، به قرنطینه زندان انتقال داده شدند.

این رفتار غیر انسانی ماموران، با اعتراض دیگر زندانیان سنی مذهب روبرو شد بطوری که در نتیجه این اعتراضات، آتش سوزی شدیدی در زندان رخ داد و مامورین از پشت بام زندان اقدام به تیراندازی کردند.
یکی از شاهدان عینی به هرانا گفت: گارد ضد شورش با یورش به زندان مرکزی زاهدان و به منظور سرکوب اعتراض زندانیان، حدود ۸۰ نفر از آن‌ها را به مکان نامعلومی انتقال داد و پس از گذشت چندین روز برخی از آنان را با اخذ تعهد و پس از تراشیدن ریش، دوباره به زندان مرکزی باز گردانده‌ شدند و برخی دیگر را به شهرهای سمنان، قزوین، تهران و اردبیل تبعید کرده‌اند و از سرنوشت برخی دیگر هنوز پس گذشت حدود دو ماه اطلاعی در دست نیست.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۳ ماده ۷ کنوانسیون منع شکنجه و دیگر رفتار‌ها یا مجازاتهای بیرحمانه، غیر انسانی یا ترذیلی: افرادی که به اتهام ارتکاب جرمی تحت تعقیب قرار می‌گیرند باید در کلیۀ مراحل دادرسی از رفتاری عادلانه برخوردار شوند.
•    بخش اول ماده ۵۴ کنوانسیون حقوق زندانیان: هیچیک از کارکنان زندان حق ندارند در روابط خود با زندانیان متوسل به زور و خشونت شوند، مگر در مواقع دفاع شخصی یا اقدام به فرار زندانی و یا دفاع و مقاومت زندانی در خصوص انجام قوانین و مقررات. در این حالت کارمند یا افسر زندان نمی‌بایست بیش از حد نیاز، متوسل به زور شود و در مواقعی که مجبور به اعمال زور و خشونت شده، می‌بایست مراتب را بلافاصله به مدیر و مسئول زندان گزارش کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر