دوشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۱

تعطیلی کلیسای عمانوئیل تهران توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، پس ازچند دهه فعالیت


Evangelica_protestant_Church_2به همین دلیل امروز  پس از دهها سال فعالیت مستمر ، کلیسای عمانوئیل نتوانست مراسم روز یکشنبه خود را برگزار کند و به کلی تعطیل بود. ماموران سپاه به رهبران کلیسا گفته اند که مجوز فعالیت آنها لغو شده است.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحی در تهران، صبح روز پنجشنبه 5 مرداد ماه (26 ژوئیه 2012)، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به کلیسای عمانوئیل تهران هجوم بردند و از کشیش "سرگی شاوردیان" رهبر این کلیسا و سایر حاضران در محل خواستند فوری آنجا را ترک نمایند. آنها به رهبران کلیسا گفتند که مجوز فعالیت این کلیسا لغو شده است و از این پس اجازه برگزاری مراسم پرستشی و نیایشی یا هرگونه فعالیت مسیحی در آن مکان را ندارند.

به همین دلیل امروز  8 مرداد 1389 پس از دهها سال فعالیت مستمر ، کلیسای عمانوئیل نتوانست مراسم روز یکشنبه خود را برگزار کند و به کلی تعطیل بود.
هنوز دلایل این اقدام اطلاعات سپاه پاسداران برای بستن یک کلیسای رسمی دارای مجوز فعالیت از سوی آن نهاد اعلام نشده است. همچنین مشخص نیست که برای بستن کلیسا به رهبران آن دلیلی اعلام شده است یا نه؟
دو ماه قبل مهندس "مهرداد سجادی" 35 ساله به همراه همسرش خانم "فروغ دشتیان پور"  از اعضای فعال و مشایخ کلیسای عمانوئیل تهران در روز پنج شنبه 4 خرداد ماه (28 می 2012) توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده بودند. خانم دشتیان پور بعد از چند هفته آزاد شد . ولی همسرش همچنان در بازداشت به سر می برد و از وضعیت حقوقی نامشخصی برخوردار است. رهبر این کلیسا، کشیش شاوردیان نیز چند هفته قبل از آن به مدت دو شب توسط اطلاعات بازداشت شده بود.
مطابق خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری مسیحی "کمپس دایرکت نیوز" در بهمن ماه سال گذشته ( ژانویه 2012) ، کلیسای عمانوئیل مجبور به تعطیل سرویسهای خود به زبان فارسی شد. کمی بعد نیز رهبران این کلیسا را تحت فشار گذاشتند تا آنها از اعضا و کسانی که برای عبادت به این کلیسا میروند کپی کارت ملی  اخذ نمایند  و به وزارت اطلاعات تحویل دهند.
ماموران اطلاعاتی و امنیتی به رهبران کلیسا قول داده بودند که این مسئله برای آمارگیری معمولی است و هیچ تهدیدی برای عبادت کنندگان این کلیسا پیش نخواهد آورد. قولی که هرگز عملی نشد. در ماههای بعد خبرهائی وجود داشت  مبنی بر محروم شدن چند تن از دانشجویان ایماندار این کلیسا که از امتحانات پایان ترم خود محروم شده بودند. همینطور قطع کردن حقوق  چند تن از کارکنان دولتی که از عبادت کنندگان در این کلیسا بودند.
برخی از اعضای این کلیسا نیز پس از ارائه  کپی کارت شناسائیشان به وزارت اطلاعات تا کنون به ادارات امنیتی و اطلاعاتی احضار شده اند که در مواردی  نیز بازداشت شده اند.
به طور کلی از نیمه های سال قبل فشارهای زیادی بر روی کلیسای عمانوئیل تهران شروع شد که قبلا تا این حد سابقه نداشت.در زمان بازداشت برخی اعضای کلیسای عمانوئیل تهران پیش بینی می شد که مسئله تعطیل کردن کلیساهای رسمی فعال در ایران در دستور کار رهبران جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
با اعلام خبر تعطیلی کلیسای جنت آباد تهران و دادن مسئولیت پرونده کلیساها ی مسیحی ایران به سازمان اطلاعات سپاه، از سوی "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" در خردادماه گذشته (28 می 2012)، به وضوح مشخص شد که پروژه تعطیلی کلیساهای رسمی و ساختمانی ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی کلید خورده است.
در دی ماه سال گذشته (دسامبر 2011)، بعد از یورش ماموران نقاب پوش به کلیسای جماعت ربانی اهواز در هنگام برگزاری مراسم ویژه کریسمس و بازداشت کشیش و دو تن از خادمان آن، این کلیسا نیز درهایش بسته شد. با وجود اینکه پس از چند ماه کشیش و دو خادم مذکور با قید وثیقه به طور موقت آزاد شدند، ولی کلیسا هرگز اجازه فعالیت مجدد نیافت. کشیش فرهاد سبک روح رهبر آن کلیسا عاقبت تحت فشار مجبور به ترک اهواز و اقامت در تهران گردید.
اکنون به نظر می رسد که حکومت دارد  تحمل پذیری خود را نسبت به کلیساهای رسمی کشور به کلی از دست می دهد و مسیحیان ایران باید هر روز منتظر تعطیلی کلیسای مسیحی جدیدی در ایران باشند.
مسیحیان ایران می گویند که همه این اقدامات محدود کننده که از قبل نیز وجود داشته از سال گذشته بسیار شدت گرفته است. آنها معتقدند حکومت جمهوری اسلامی در واقع به هراس افتاده است و می خواهد تلاش کند با این حرکات شاید بتواند جلوی رشد روز افزون  مسیحیت در ایران را بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر