دوشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۱

تمدید قرار بازداشت یک درویش گنابادی برای سومین بار


خبرگزاری هرانا - قرار بازداشت کسری نوری از دراویش گنابادی که چهارمین ماه است در زندان عادل آباد شیراز در حبس بسر میبرد برای بار سوم تمدید شد.
بنا به گزارش مجذوبان نور، قرار بازداشت موقت کسری نوری از دراویش گنابادی که در زندان عادل آباد شیراز در حبس به سر می برد برای سومین بار تمدید شد.
این زندانی عقیدتی بیش از ۴ ماه را در حالی در زندان به سر می برد که تا کنون در دادگاه هیچ حکمی برای وی صادر نشده و تنها تا کنون سه بار قرار بازداشت وی تمدید شده است و این در حالی است که طبق قانون: اگر تا ۲ ماه به علت صدور قرار تأمین، متهم در بازداشت به سر برد و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشده باشد، مرجع صادرکننده قرار مکلف به فک یا تخفیف قرار تأمین متهم می‌باشد؛ مگر آن که جهات قانونی یا علل موجهی برای بقای قرار تأمین صادر شده وجود داشته باشد که در این صورت با ذکر علل و جهات مزبور قرار ابقا می‌شود.

یاد آور می شود که این درویش گنابادی یکبار درتاریخ ۲۱ دی ماه بازداشت شده و سپس در تاریخ ۷ اسفند پس از ۴۶ روز حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان مرکزی شیراز با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود و مجددا در تاریخ ۲۴ اسفند به اتهام مصاحبه و ارتباط با رسانه‌های بیگانه دستگیر و هم اکنون در بند ۱۱ زندان عادل آباد شیراز در حبس به سر می‌برد.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
•    بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید او را در اسرع وقت در محضر دادرسی یا هر مقام دیگری که به موجب قانون مجاز به اعمال اختیارات قضائی باشد حاضر نمود و باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود.
•    بند ۲ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس دستگیر می‌شود باید در موقع دستگیر شدن از علل آن مطلع شود و در اسرع وقت اخطاریه‌ای دائر به هر گونه اتهامی که به او نسبت داده می‌شود دریافت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر