پنجشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۱

آزادی احسان بهروز و نورالله قبیتی از زندانیان نوکیش مسیحی پس از مدت طولانی بازداشت بدون جرم مشخص


Ehsan__Qobeityمسیحیان ایران آزادی این دو هموطن نوکیش مسیحی از زندان را به فال نیک گرفته اند و برای آن خداوند را شکر گذار هستند،ولی همچنان خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری فرشید فتحی از زندان اوین می باشند.
 به گزارش شبکه خبری مسیحیان فارسی زبان ، آزادی نورالله قبیتی زاده و احسان بهروز موجی از شادمانی را در بین هموطنان مسیحی در سراسر ایران ایجاد کرد. این دو زندانی مسیحی به مدتهای طولانی در زندانهای کارون اهواز و وکیل آباد مشهد به اتهامات واهی تحت بازداشت بودند.

خبر آزادی احسان بهروز دانشجوی نوکیش مسیحی برای اولین بار در اواخر خرداد ماه به دست اف سی ان ان رسید. اما به علت محدودیتهای شدیدی که برای او وخانواده اش توسط مقامات امنیتی و دادگاه اسلامی مشهد ایجاد شده بود ، اف سی ان ان تا امروز از انتشار این خبر خودداری نمود. به گزارش منابع خبری مسیحی از مشهد ، احسان در تاریخ پنج شنبه 25 خرداد (14 ژوئن 2012) پس از 7 ماه بازداشت و تحمل مدت طولانی بازداشت انفرادی عاقبت از زندان آزاد شد.
گزارشها حاکی از آن است که احسان در بخش زیادی  بازداشت طولانی مدت خود از داشتن حق تماس با خانواده و دیدار نزدیکانش محروم بوده است. تنها اوایل خرداد ماه بود که خبر رسید مادر احسان با او در زندان ملاقات داشته است. پیش از آن در اردیبهشت ماه خبر وعده آزادی احسان از سوی مقامات دادگاه مشهد به خانواده اش داده شده بود. آن زمان آنها وعده داده بودند که احسان تا یک ماه دیگر آزاد خواهد شد.
این عده همگی به بازداشتگاه اداره اطلاعات  واقع در بلوار وكیل آباد مشهد منتقل شدند. در آنجا 8 نفر پس ازحدود یک هفته  بازجوئی با اخذ تعهد آزاد شدند. اما احسان بهروز به همراه یک زوج مسیحی چون حاضر نشدند  فرمهای تعهد را امضا کنند در همان محل در بازداشت باقی ماندند.
آن زمان علاوه بر انتصاب اتهام فعالیت مسیحی به همه بازداشت شدگان، برای احسان مشکلات اضافه نیز فراهم شده بود. به احسان که در شناسنامه در جلو نامش کلمه  سید قید شده است گفته بودند که به این خاطر مجازات بیشتر و سنگین تری در انتظار اوست.
برای احسان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب مشهد واقع در خیابان كوهسنگی تشكیل پرونده شد و هفته های متمادی او را در بازداشتگاه اطلاعات مشهد نگه داشتند تا بالاخره پس از گذشت 3 ماه شعبه رسیدگی کننده به پرونده او در دادگاه انقلاب مشهد قرار بازداشت او را به قرار وثیقه 80 میلیون تومانی تبدیل کرد.پس از تامین وثیقه  او را بطور موقت تا زمان رسیدگی به پرونده اش آزاد کردند.
این آزادشدن ظاهری تا آذر ماه سال 1390 ادامه داشت. در این مدت احسان بهروز از لحاظ روحی به شدت تحت فشار بود وعده ای دائم مراقب اوبودند. وقتی در آذرماه سال گذشته دوستان احسان متوجه غیبت ناگهانی او شدند پس از مدتی فهمیدند که او دوباره توسط ماموران دادگاه اسلامی احضار و بازداشت شده است.
امروز همچنین آژانس خبری مسیحیان ایران گزارش آزادی نورالله قبیتی زاده را منتشر نمود. به گزارش منابع اف سی ان ان ، مسیحیان اهواز تائید کرده اند که این زندانی نوکیش مسیحی روز دوشنبه 26 تیر ماه (16 ژوئیه 2012) پس از بیش از یک سال ونیم اسارت بی دلیل، از زندان کارون اهواز آزاد شده است.
دی ماه سال گذشته، مدتی کوتاه پس از حادثه حمله به کلیسای جماعت ربانی اهواز و بازداشت کشیش آن کلیسا و دوتن از خادمان، شایع شد که نورالله از زندان کارون اهواز به دلایل نامشخصی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است. این زندانی در طی مدت بازداشت طولانی خود که از روز جمعه 3 دی ماه 1389 (24 دسامبر 2010) آغاز شده بود کمتر اجازه ملاقات پیدا کرد و به وکیل نیز دسترسی نداشت.
قبیتی زاده که  در زمان بازداشت 47 سال سن داشت یک کارگر زحمتکش باغات میوه دزفول است. او در مورخه فوق، وقتی بازداشت شد که پذیرای10 نفر اعضای  یک گروه کلیسای خانگی متشکل از نوکیشان مسیحی شهرهای دزفول و اندیمشک  در محل اقامت خود در یکی از باغات شهرستان دزفول بود.  این افراد برای برگزاری مراسم تولد عیسی مسیح در آن مکان جمع شده بودند .
مهاجمان به  این کلیسای خانگی که  همگی افراد مسلح بودند  با شدت عمل و بد رفتاری از 10 نفر اعضای حاضر بدون ارائه هرگونه مجوز قانونی عکس و اثر انگشت گرفتند و بعد از ثبت مشخصات و بازجوئی آنها را با شرط اینکه در صورت احضار باید فورا خود را معرفی کنند ، چند ساعت بعد آزاد کردند .
اما ماموران اطلاعاتی از همان ابتدا " نورالله قبیتی زاده " که مسئولیت جمع را به عهده گرفته بود از بقیه جدا کردند. تا چندین هفته هیچکس از محل اقامت او خبر نداشت. وقتی از او اطلاعاتی به دست آمد که او به زندان کارون اهواز منتقل شده بود.
نورالله در شهریور ماه سال 1390 به دادگاهی فاقد خصوصیات یک دادگاه قانونی برده شد و در آنجا شخصی که خود را قاضی دادگاه معرفی می کرد از او خواست که برود فکر کند و به اسلام برگردد.نورالله به دفعات توسط ماموران زندان و بازجوهای پرونده اش برای انکار ایمان مسیحی خود، تحت فشار قرار گرفته است.
قبیتی زاده به همراه "فرشید فتحی" آخرین بازمانده های موج بازداشتهای کریسمس 2010 نوکیشان مسیحی بودند. در آن زمان استاندار تهران مرتضی تمدن که اکنون درگیر سر و سامان دادن به پرونده فساد مالی خود میباشد وعده برخورد شدیدتر با مسیحیان بشارتی در ایران را داده بود. حمله به مسیحیان ایران و بازداشتهای گسترده و بدون دلیل آنها در تهران و شهرستانها در سال 1389  وقتی شروع شد که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سفر خود به شهر قم گسترش کلیساهای خانگی و مسیحیت را خطر بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی خواند.
مسیحیان ایران آزادی این دو هموطن نوکیش مسیحی از زندان را به فال نیک گرفته اند و همچنان خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری فرشید فتحی از زندان اوین می باشند.فرشید فتحی امسال توسط یک دادگاه اسلامی در تهران به تحمل شش سال حبس محکوم شد. وکیل او از دادگاه تجدید نظر درخواست لغو این حکم را کرده است. ولی هنوز از رای دادگاه تجدید نظر خبری نرسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر