چهارشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۱

اعمال فشار به وکلا جهت عدم قبول وکالت بهائیان


 به گزارش منابع حقوق بشری، با وجود آن که دو ماه از بازداشت محمد حسین نخعی شهروند ۸۵ ساله بهایی در روستای خوسف بیرجند می‌گذرد، هیچ وکیلی حاضر به پذیرش پرونده وکالت وی نمی‌باشد.

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، اعمال فشار به وکلا جهت عدم قبول وکالت بهاییان در بیرجند تا حدی است که با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت محمد حسین نخعی شهروند ۸۵ ساله بهایی در یکی از روستاهای بیرجند به نام روستای خوسف بیرجند، هیچ وکیلی در شهر بیرجند به دلیل اینکه قبول پرونده بهاییان، تهدیدی برای شغلشان محسوب می‌شود حاضر به پذیرش وکالت نامبرده نشده‌ است.


قابل ذکر است تنها یک وکیل در بیرجند حاضر به پذیرش وکالت نامبرده شده است که پس از قبول وکالت و دریافت وجه با تهدید اداره اطلاعات بیرجند وجه مزبور را مسترد کرده و حاضر به وکالت محمد حسین نخعی نشده است.

محمد حسین نخعی در ۲۴ اردیبهشت ماه پس از تفتیش منزل مسکونی در روستای خوسف از توابع بیرجند بازداشت شد. از اتهامات نامبرده تبلیغ علیه نظام تحت تبلیغ بهاییت می‌باشد.

این در حالی است که محروم کردن متهمان از حق برخورداری وکیل مغایر بسیاری از قوانین مصوب جمهوری اسلامی می‌باشد از جمله:
• اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی: در همه دادگاه‏‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایندو اگر توانای انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.
• بخش ب و د بند ۳ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس به ارتکاب جرمی متهم می‌شود باید وقت و تسهیلات کافی برای تهیه دفاع از خود و ارتباط با وکیل منتخب خود داشته باشد و در محاکمه حاضر بشود و شخصاً یا بوسیله وکیل منتخب خود از خود دفاع کند و در صورتی که وکیل نداشته باشد حق داشتن یک وکیل به او اطلاع داده شود و در مواردی که مصالح دادگستری اقتضاء نماید از طرف دادگاه راُساً برای او وکیلی تعیین بشود که در صورت عجز او از پرداخت حق الوکاله هزینه‌ای نخواهد داشت.
• ماده ۱۸۷ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: وکلای دادگستری در صورت داشتن وکالتنامه رسمی برای حفظ حقوق موکل خود می‌‏توانند با اخذ مجوز کتبی از قاضی مربوط یا قاضی ناظر در ساعت‏های اداری به زندان مراجعه و با ارایه وکالتنامه رسمی به رییس زندان، در صورت امکان در اتاق مخصوص و مجزی از اتاق ملاقات عمومی با موکلان خود ملاقات نمایند و در صورت ممنوع‏الملاقات بودن محکوم، ملاقات با نظر مقام‏های قضایی مربوط انجام می‌‎گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر