سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۱

اتهام "ارتداد" برای ندرخانی هم چنان به قوت خود باقی است


.مرکز آمریکایی قانون و عدالت احتمال تغییر حکم اعدام ندرخانی به اتهام ارتداد را تکذیب نمود. یوسف ندرخانی دگراندیشی است که وی در مهر ماه 1388 بخاطر عقاید دینی دستگیر شد.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران، « محبت نیوز» ، به نقل از کریسشن پست، مرکز آمریکایی قانون و عدالت که پرونده یوسف ندرخانی را از نزدیک تحت نظر دارد می گوید، با اینکه گزارشی در وب سایت پرزنت تروث ( سایت نزدیك به ندرخانی و همفكرانش ) نشان می دهد که اتهامات ندرخانی از " ارتداد "به جرائمی مانند اقدام علیه امنیت ملی تغییر یافته است، اما جامعه بین الملل باید از عدم صداقت احتمالی ایران نیز آگاهی داشته باشند.

جوردن سکولو، مشاور اجرایی این مرکز طی ایمیلی به کریسشن پست گفت: "ما اطلاعاتی مبنی بر تبرئه شدن ندرخانی از اتهام ارتداد، در دست نداریم. رژیم ایران در گذشته بارها عدم صداقت خود را نشان داده است. تا وقتی که نبینیم ندرخانی آزادانه راه می رود، نمی توان به هیچ یک از گفته ها یا اعمال رژیم ایران اعتماد کرد."
سردرگمی درباره این موضوع از جایی شروع شد که سازمان پرزنت تروث خبری دریافت کرد مبنی بر اینکه جلسه دادگاه جدید ندرخانی برای 8 سپتامبر ۲۰۱۲ تعیین شده است و وی در آن جلسه احتمالن برای اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه خواهد شد.
این سازمان روز پنجشنبه گفت: "ما اینطور استدلال می کنیم که این بدین معناست که از آنجایی که اتهام جدید مطرح شده، اتهام ارتداد منتفی شده است. اما هیچ تأییدی برای این خبر وجود ندارد."
اما سازمان امریكایی قانون و عدالت همچنان می گوید که هیچ تغییری در اتهامات صورت نگرفته است و جامعه بین الملل باید همچنان حکم اعدام ندرخانی را مد نظر داشته باشد.
آقای سکولو به کریسشن پست گفت: "می خواهیم هرگونه شایعه راجع به لغو اتهام کنونی ندرخانی یعنی ارتداد که منجر به صدور حکم اعدام برای وی شده را بر طرف کنیم. تا زمانی که جمهوری اسلامی ندرخانی را بدون قید و شرط تبرئه و آزاد نکرده است، اتهام ارتداد همچنان برای ایشان باقی است."
وی اضافه کرد: "همیشه احتمال این بوده است که رژیم شاید اتهامات جدیدی به ندرخانی نسبت دهد تا کارهای خود را توجیه کند. اما اینکه متصور شویم که وارد کردن اتهامات جدید و تأئید نشده به این معنا است که رژیم خطر اعدام ندرخانی را نیز برطرف کرده است، باعث می شود که جهان دیگر به این پرونده توجهی نکند."
یوسف ندرخانی  از دگراندیشان مذهبی ( مسیحیان غیر تثلیثی) است كه در اکتبر 2009 دستگیر و متهم به ارتداد و اقدام به تبشیر به مسلمانان شد.
حدود دو سال بعد در  ۸ مهر ماه ۱۳۹۰ ، خبرگزاری امنیتی فارس وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که یوسف ندرخانی به اتهامات تجاوز، اخاذی و صهیونیسم محاکمه شده است.
پس از درج این خبر بود که اسناد دادگاهی که به بیرون درز کردند، نشان دادند که ندرخانی در حقیقت به اتهام ارتداد محاکمه شده است. این بود که منتقدین حدس زدند که این گزارش کذب از خبرگزاری فارس به منظور کم کردن فشار بین المللی بر ایران بخاطر پرونده مذهبی ندرخانی بوده است.
گفته می شود ندرخانی همچنان در زندان و منتظر برگزاری دادگاهش در تاریخ 8 سپتامبر می باشد و خانواده وی چشم به انتظار است.
وکیل وی، آقای محمد علی دادخواه نیز در انتظار مشخص شدن وضعیت قضایی خود به سر می برد. او در تیرماه ۱۳۹۰ به ۹ سال حبس محکوم شد.
اگر چه منتقدین بر این باورند که محکومیت وی به 9 سال زندان به این دلیل بوده است که رژیم سعی داشت تا با این کار وی را مجبور سازد از بر عهده داشتن وکالت ندرخانی و دیگر افراد زندانی سیاسی دلسرد کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر