جمعه، آذر ۲۵، ۱۳۹۰

عليرضا سيدين به اتهام انجام غسل تعميد در ترکيه به زندان محکوم شد


گزارش وبسايت کمپين حقوق بشر ايران، قاضی پرونده عليرضا سيدين، ايرانی ۳۱ ساله که چهار سال پيش اسلام را ترک کرده و به مسيحيت گراييده است، او را به شش سال زندان محکوم کرده است. قاضی دادگاه گفته «ما به اندازه کافی کشيش برای غسل تعميد در ايران داريم و اين که متهم در ترکيه اين کار را کرده، اقدام عليه نظام محسوب می شود.»

محمد علی دادخواه، وکيل اين پرونده به کمپين حقوق بشر ايران گفته است: «قاضی دادگاه می گويد اقدام متهم برای غسل تعميد در ترکيه، اقدام عليه نظام تلقی می شود و اگر او واقعا نياز به غسل تعميد داشت، ما به اندازه کافی در ايران کشيش داريم که اين کار را انجام دهد.»


وی افزود: «به نظر قاضی، متهم با اين کار فقط خواسته فقدان آزادی در ايران را نشان دهد.»

به گفته آقای دادخواه، اين پرونده بيش از آن که متوجه تغيير دين متهم باشد، به اين مسئله متمرکز شده که چرا مراسم غسل تعميد در ترکيه انجام شده است.

«کری کاکونده» مسئول امور مطبوعاتی «اتحاد مسيحيان جهان» که مقر آن در لندن است به رادیو فردا گفت: «ما هم اخبار نگران کننده در مورد اتهام های پرونده آقای سیدین را دریافت کرده ایم.»

وی افزود: «این گونه فشارها بر نوکیشان مسیحی ادامه همان سیاست های قبلی است که در ایران اعمال می شود و ما خواستار آزادی و نیز رفع اتهامات علیرضا سیدین هستیم.»

آقای سيدين که يک کليسايی خانگی را اداره می کند، اولين بار حدود دو سال پيش دستگير شده و با قيد وثيقه آزاد شد. نخستين جلسه دادگاه او چند هفته پيش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گفته وکيل پرونده، عليرضا سيدين با موارد اتهامی ديگری از جمله پخش کردن ويدئوهايی در مورد غسل تعميد و همچنين انجام گفت وگو و مصاحبه در مورد غسل تعميد روبرو است.

محمد علی دادخواه گفت: «همچنين موکل من با اتهام راه اندازی و اداره کليسايی خانگی روبرو است. وی در کليسای خانگی خود با ديگر کسانی که به مسيحيت گراييده بودند ديدار داشته ولی فقط موکل من دستگير شده است.» وی افزود: «قاضی دادگاه معتقد تمامی موارد اتهامی، در راستای اقدام عليه نظام تعريف می شود.»

وی افزود: «من در لايحه دفاعی سعی کردم به قاضی بگويم می توان اين اتهام ها را تبليغ عليه نظام هم تعريف کرد که مجازات آن فقط يک سال زندان است.»

هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئين مسيحيت را به رسميت شناخته است، اما در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدوديت‌های گسترده‌ای را برای اقليت‌های مذهبی و به ويژه مسيحيان در ايران اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت شماری از کشيشان مسيحی و محاکمه آنان اشاره کرد.

آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران پيشتر و در جريان سفرش به قم گفته بود  دشمن از طريق ترويج «عرفان‌های کاذب»، «بهائيت» و «کليساهای خانگی» در صدد تضعيف دين در جامعه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر